Tre fina dagar på Lillö

Förra veckan hann vi med en hel del. Var på Lillö onsdag till fredag. Hämtade mamma, och njöt av fint väder på Lillö.

Till kvällsmål blev det plättar, mums 😋.

Wilma hjälpte Johnny att måla bänken på uteplatsen. Johnny fortsatte också att måla gungan och gungställningen. Det behövdes verkligen. Skönt att få det gjort.

Salladen har växt bra. Synd då vi snart har ätit upp allt. Därför sådde jag lite mera, får hoppas det gror lika fort. Nu har också vallmo som jag sådde nedanför storstenen börjat blomma 🌸.

Lite simning blev det också. Eller lek med vatten sprutaren 😀. Båten blev tvättad och stenarna likaså 😅.

Badkaret behöver man inte bada i, passar bra som hav åt båtarna 🙂. Tyvärr sjönk båda innan leken var slut 😅.

Jag städade på tuppen och satte dit en annan matta samt dammade ur en gryta som fanns i bastukammaren. I grytan satte jag wc-pappersrullarna. Tycker det blev riktigt bra 🙂. Ännu ska dock väggarna målas och gardinstång och gardin sättas upp. Kanske det kommer upp något annat fint på väggarna också.

En promenad/cykeltur till fladan med Wilmas fammo och faffa blev det också. Fammo fick dock leda cykeln tillbaka och jag fick bära en sur dam halva vägen tillbaka 🙈🥴.

Oväntat goda korvbiff hamburgare åt vi en kväll, mums. Det äter vi nog igen 😋.

Tre gånger har jag gått till hjortronskogs hittills i år. Hittade faktiskt bär denna gång 👍. Roligt var det. Fast det brakade nog till i skogen, kanske en älg eller något annat djur 🤔.

En båttur kom vi oss ut på, men det blåste för mycket så blev bara en kort sväng.

Det blev tre fina dagar på Lillö ☀️.

Vadstena, bakluckeloppis och Flottsbro camping

Innan vi kunde lämna Gränna blev det ett sista stopp vid ännu ett polkagrisbageri. Köpte lite färdkost också 😀. Sedan åkte vi vidare till Vadstena. Såg fina blommor efter vägen samt besökte en antikaffär.

Tyvärr hade vi inte så mycket tid på oss, skulle gärna ha sett mera av staden. Men en guidad tur med det lilla "lilliputt" tåget blev det i alla fall 🙂. Wilma tyckte det var kul! 🙂

Vi steg på tåget bredvid Vadstena slott. Sedan åkte vi runt i staden och fick se de största sevärdheterna, bl.a. klostret. Vi hann dock tyvärr inte gå in i varken klostret eller slottet. Det får bli en annan gång.

Efter rundturen gick vi en sväng i centrum och sen blev det lek i en lekpark 🙂. Blev wc jakt också, så till sist hittade vi en längst inne på en restaurang 🙈.

Sedan hade vi ännu en bit kvar att köra till Stockholm. Det blev mat efter vägen vid Ikea i Linköping 😋. Billigt och bra. Vid 21 kom vi äntligen fram till Flottsbro camping lite söder om Stockholm. Där hade vi bokat en stuga för tre nätter. Skönt att slippa sätta upp tältet 😉.

Följande dag åkte vi på bakluckeloppis. Det hade jag sett framemot hela resan 🙂. Fyndade lite småsaker och åt korv med bröd. Sedan åkte vi till andra sidan stan på jakt efter en jacka åt Johnny från Jula, men tydligen hade de inte haft den i sortimentet sedan i vintras 🙈😬. Så där åkte vi av o ann i onödan. Sedan blev det shopping i Skhlm i Skärholmen. Vår favorit shopping galleria. Fyndade lite på myrorna (loppis).

Wilma ville sedan leka av sig lite så då blev det att söka fram en lekpark. Hittade en med en häftig spindel rutschbana 🙂.

Då vi kom tillbaka till campingen gick vi en runda runt området. Hittade en lekpark till 🙂. Flottsbro är ett friluftsområde, där kan man åka slalom vintertid och cykla nerför sommartid, ja plus en massa andra aktiviteter. Fint område och fin strand.

De följande två dagarna spenderades också i Stockholm, men mera om slutet av resan en annan dag 🙂.

Lediga dagar i juli, sista semesterveckan

Är inne på sista semesterveckan. Vart har fyra veckor tagit vägen. Säger som jag brukar. Borde nog vara åtminstone fem veckor i rad för att verkligen få koppla av. Men visst har det varit skönt med lediga dagar. Men utvilad är jag absolut inte 😅🙈. Vi har inte hunnit vara hemma så mycket, men då vi väl varit hemma har vi mest klippt gräs, vattnat blommorna och cyklat.

Plockat blåbär har jag också. Skulle vilja hitta hjortron, men vet inte om jag vågar söka. Vet ju hur det gick sist 🙈. Tiden vill inte riktigt räcka till för några flera timmars äventyr i skogen.

En kväll lekte vi en stund på dagis gården. Sedan blev det glass vid Älvboden.

En annan dag hälsade vi på hos Wilmas mommo. Johnny fixade en plåt på taket och satte fast brandstegen ordentligt.

Strömsö är ett måste sommartid, men tyvärr hade vi inte med oss några simkläder. Så det blev att gunga och äta glass istället 🙂.

Samma kväll blev det också en snabbvisit till Peppe och Mattis villa.

Egentligen ska det väl nog bli skönt med vardag igen. Dagis och jobb. Har nog varit fyra intensiva veckor. Fastän vi varit lediga. Tror vi alla mår bra av vardagsrutiner igen 🙂. Men helst skulle man ju vilja få välja om man vill jobba då det är fint väder, då är man ju helst på Lillö 😉🙂. Men sommaren är ju inte slut ännu, lediga dagar har man ju nog. Kan dock hända det kommer att gå åt en del bensin då jag kommer att köra av o an till Lillö, men då är det så 😎.

Njut av semestern ni som just fått eller snart får ledigt! ☀️ Nästa år får jag vänta tills nu innan jag får semester (om vi fortfarande har samma rullande system 😉).

Bergs slussar, Gränna och Visingsö

Efter två nätter vid Kolmårdens camping packade vi ihop tältet och körde vidare. Vi stannade vid Bergs slussar, som vi brukar då vi har vägarna förbi 🙂. Är alltid intressant att se på då båtar ska genom slussen. Stora glassar har de fortsättningsvis också där 😋.

Nästa camping blev Gränna camping. Jag var så hungrig så jag mådde dåligt, huvudvärk hade jag också, så mitt humör var inte det bästa då just. Efter lite makaroner och tonfisk mådde jag lite bättre, men huvudvärken blev jag inte av med före nästa dag.

Lite senare blev det en promenad runt campingen. Hittade en lekpark. Fick också njuta av lite live musik.

Följande natt regnade det. Det regnade ännu då vi vaknade och fortsatte hela förmiddagen. Vi tog paraplyerna i högsta hugg och turistade i centrum av Gränna. Vi besökte många polkagrisbagerier. Ja det fanns inte så mycket annat att se där. Men intressant var det att se på hur det gick till.

Ett tips! Stanna inte och köp polkagrisar vid det första stället som säljer polkagrisar. Det är billigare desto längre in efter centrumgatan man kommer. Det såg vi sedan då vi redan köpt. Till lunch blev det pizza 😋.

På eftermiddagen hade vi bokat plats på bilfärjan över till Visingsö. Färjan gick från hamnen alldeles bredvid campingen. Det var ännu mulet då vi åkte över, men lite senare kom solen fram.

Vi började med att besöka leklandet. Det levde inte riktigt upp till mina förväntningar, men tror nog Wilma var nöjd ändå. Där kunde Wilma åka elbilar, griståg och trampbil. Spela minigolf, gräva med grävmaskin och hoppa i hoppborg. Till varje sak som gick med el skulle man hämta en pollett från kiosken, men man fick åka hur många gånger som helst. Varför kunde man inte få en hel hög med polletter på en gång? Hoppborgarna var ingen höjdare. Det hade ju regnat en hel del, så det var ju en decimeter med vatten där inne på vissa ställen. Dessutom fick man inte ha skorna på, så där skulle man hoppa barfota i iskallt vatten. Wilma testade i typ 2 minuter, sen hade hon färdigt och kallt om fötterna 😅🙈. Griståget tyckte hon om. Minigolfen var också kul.

Till sist fick hon fiska lite, och napp fick hon 🙂. Sedan körde vi runt ön. Ön är 14 km lång och som bredast 3 km. Alltså inte så stor 🙂. Vi stannade i Kumlaby och besökte kyrkan samt köpte lite kaffe (som för övrigt smakar blä i Sverige, alldeles för mörkt i min smak).

Sedan blev det picknick vid en badstrand. Solen kom äntligen fram ☀️.

Färden fortsatte till södra delen av ön.

Vi stannade vid Näs borgruin. Det var ett fint ställe.

Vi hade tänkt hinna äta vår medhavda sallad på något ställe, men den fick vi äta i bilen på färjan på väg tillbaka till fastlandet. Men en fin utflykt blev det 🙂. Klockan var ännu lite, så vi tog en tur till Jönköping och Citygross. Sedan tillbaka till campingen igen.

Följande dag åkte vi vidare igen, men mera om det en annan gång 🙂.

Båtresa, Busfabriken o Kolmården

Vi började vår resa med att köra ner mot Åbo. Wilma satt länge redo i bilen före vi skulle fara 🥰.

Första pausen blev i Merikarvia. På det vanliga stället.

Färden fortsatte till Björneborg där det blev lite shopping och loppis besök.

I Åbo hamn var det spännande att se på då båten kom i land. Första gången Wilma skulle åka med en så stor båt och första gången Åbo-Stockholm. Vi var ju på väg i mars 2020, men alla vet ju hur det blev med den resan.

Hade bokat B hytt så vi skulle slippa oljud. Annars brukar jag boka E hytt men då hamnar vi oftast bredvid discot 🙈. Först blev lite shopping. Sedan en tur till leklandet. Som förövrigt var svårt att hitta. Siljaland hette det, och fanns på 5 däck bakom en massa hytter. Leklandet var dock stort och över förväntan. Där fanns flera rum att leka i, bollhav, playstation, utklädningsrum, pingis, rutschbana, hoppborg och en massa annat 🙂. Där kunde Wilma ha stannat länge, men hon skulle ju träffa Mumin, så vi hann bara vara en liten stund där.

Det ordnades mumindisco och sedan fick man krama mumin. Vi lyssnade bara på musiken och sedan blev det kramkalas.

Wilma tyckte det var ovant att sova på båten, så efter om och men somnade hon äntligen 🙈🥴🙃.

Följande morgon blev det tidig väckning. Åkte av båten raka vägen till Scandic Ariadne på frukost. Det var gott!

Sedan fortsatte vi till resans huvudmål, Kolmården. Men före vi checkade in på campingen blev det Norrköping och lek på Busfabriken. En del av leklandet var dock under renovering och maten fick vi vänta en timme på, men annars var det helt ok. Wilma trivdes 👍.

Köpte billiga jordgubbar, 2 liter för 50 kr! 😯😋. Jag åt tills jag inte ville ha mera, Wilma smakade några men resten fick jag äta upp själv 🤪😅.

Sen åkte vi till First Camp Kolmården där vi checkade in för två nätter. Satte upp tältet direkt, och sen kokade vi traditionell campingmat. Makaroner och köttbullar (på burk). Spelade ett bamsespel som vi fyndat på loppis. Gick en sväng runt campingen också och lekte lite vid lekparken.

Första natten i tält var lite spännande för Wilma, så det tog en stund att hitta sömnen. Sedan var det lite svårt att hållas på luftmadrassen, så jag fick sova med ett öga i gången 🙈😴. Fick dra upp henne tillbaka på madrassen flera gånger så hon inte skulle ligga på det kalla golvet 🥴. Men annars gick det bra 😅.

På tisdagen var det äntligen dags för ett besök vid Kolmårdens djurpark. Egentligen var det Bamses värld som Wilma sett mest framemot. Det kom lite regn då vi sakta sakta körde fram mot parkeringen, kön var lång, både bilkön och kön in till själva djurparken. Vi klädde på oss regnkläder och ställde oss i kön. Kön gick förvånansvärt snabbt framåt och då vi kom oss in i parken såg vi inget regn.

Vi började med att gå till Bamses värld. Där åkte vi i en snurrande båt, åkte flygplan och åt farmors köttbullar. Mitt i vimlet träffade vi Malena också, roligt att vi sprang på varandra bland allt folk 😀. Hoppas maten smakade! 🙂 Bamse teatern kunde vi förstås inte heller missa, den var underhållande.

En hel del häftiga djur såg vi också, vi kunde ju inte stanna hela dagen på Bamses värld.

Delfinshowen kunde vi heller inte missa. Hade bokat plats så vi säkert skulle få plats vid showen. Men tror nog vi skulle ha fått plats ändå utan förhandsbokning.

Safaribanan/linbanan hade vi också bokat på förhand. En egen gondol. Tur var det för det var LÅNG kö. Där skulle vi inte ha velat stå. Istället var det bara att gå förbi alla och direkt in i en gondol. Det kostade lite extra, men helt klart värt det.

Då vi var dit förra gången, för x-antal år sedan, fick man köra runt med egen bil bland de vilda djuren. Det får man inte göra längre, nu får man åka safaribana istället. Det var minst lika häftigt! Vid ett tillfälle nuddade gondolen nästan i en giraff 😯😄.

Safaribanan var verkligen något man vill åka igen! Efteråt såg vi ännu fler djur. En lekpark hittade vi också.

Till sist besökte vi Barnens lantgård, där fick man gå in med fåren och getterna och klappa dem. Det var också roligt! 🙂

En heldag på Kolmården blev det, 10.30-18.00. Så det kändes nog i benen efteråt! 🙂 Men en rolig dag blev det.

Följande dag fortsatte vi vår resa. Mera om det får du läsa en annan dag 🙂.

En fyraåring i huset 🥰

På morgonen den 1.7 blev Wilma uppvaktad med presenter i sängen, eller rättare sagt ETT paket, resten fick hon öppna där nere 🥳🥰.

På kvällen blev det kalas igen. Denna gång för släkten och faddrarna. Det var lika varmt väder som på förra kalaset, så vi kunde sitta både ute och inne och äta tårta 🎂😋.

Födelsedagsbarnet tackar för alla fina presenter ❤.

Lunch på stan

En dag i juni, då Johnny redan hade fått semester och jag hade en ledig dag, passade vi på och for bara vi två till stan. Det händer inte ofta, att vi åker in till stan alltså. Några gånger i året. Johnny ville att jag skulle testa ett nytt matställe som han redan provat en gång. Bad bun. Egentligen är det en foodtruck som är placerad på torget.

"Bunsen" är ungefär som små tortillas till utseende. Jag tog pulled pork i den ena och friterad kyckling i den andra. Jag tyckte kycklingen var bäst, är inte så förtjust i pulled pork annars heller. Gott var det! Men de var små. Så två var helt perfekt 👍. Rekommenderas om du har vägarna in till Vasa nån dag 😎.

Det blommar i regnbågens färger

Nuförtiden hinner jag inte springa runt och ta en massa foton hela tiden, inte lika mycket som förut i alla fall. Men en del blommor har ändå fastnat på bild de senaste veckorna 🌼🌺.

Bilderna är tagna här hemma, på Lillö och på Målarbackan ☀️.

Nu njuter vi av sommaren 🌼☀️😎🍦.

Båten på sin plats 22.6

I år blev båten sjösatt 22.6. Före midsommar till och med 👍. De senaste åren har vi satt ut den vid Fjärdskär, men i år blev det vid grannen istället, där vi brukar ta upp båten. Det blåste så pass hårt och så var vi bara vi tre, så blev enklast så.

Det gick ganska smidigt, men någon båttur blev det tyvärr inte denna dag, det blåste för mycket längre ut.

Egentligen brukar det inte bli så många turer med båten på en sommar, beror förstås på väder och vind. Lugnast till sjöss är det ju dessutom sent på kvällen då vissa av oss redan gått och sova. Hoppas på en mindre blåsig sommar detta år, men än så länge tycker jag att det har blåst mest hela tiden ☀️🌊.

Årets första frilandsgurkor

Årets första frilandsgurkor plockades förra veckan. Fler är pågång. Flera jordgubbar har vi också plockat, men de försvann snabbt in i munnen 😋🍓.

Tomaterna växer så det knakar. Ja i alla fall på längden 😅. Men visst finns det små gröna tomater lite här och där 🍅.

Odlingslådorna svämmar snart över. Åtminstone potatisen trivs, men där finns också lite annat smått och gott 🙂.

Fråga mig inte vad vi odlar, jag har endast planterat frilandsgurkor och squash, resten har Johnny sått 😀☀️.

Wilmas första kompis kalas

Hela vintern har hon pratat om det. Då hon fyller år ska hon ha kalas för sina dagiskompisar. I onsdags var det äntligen dags 🥳. De blev sammanlagt 9 barn. De rymdes alla passligt i paviljongen 👍. Det passade bra med glass istället för tårta en varm dag som denna 🍦.

Det blev ett riktigt lyckat kalas 😎🎈. Åskan hördes visserligen på avstånd och de mörka molnen kom allt närmare. Barnen lekte både ute och inne. Före alla åkte hem blev det mete 🙂.

Då gästerna tackade för sig kom de första regndropparna, men åskovädret som härjade på andra håll slapp vi undan. Tur det, det räckte med åskan och regnet som drog över dagen innan ☀️🌩🌧.

Tack till alla som kom 🧡. Födelsedagsbarnet var mycket nöjd efter kalaset 🥰.