Midsommarafton 2021

I år fick vi äntligen fira midsommar tillsammans med Mia och Tomi igen efter en coronapaus ifjol. Vädret var helt perfekt och i paviljongen höll vi oss undan myggorna 🙂.

Tidigare på dagen blev det förstås midsommarbastu med nytillverkad bastukvast.

Kvällens meny bestod av den vanliga midsommarmaten, potatissallad, två olika sorters grillat kött, tomat-basilika-mozzarella tilltugg, grönsallad med vattenmelon och jordgubbar. Till efterrätt blev det jordgubbar och glass 🍦.

Mitt i allt blev Wilma doktor och vi fick allihopa feber och måste få en spruta eller två 😅.

Då vi satt i paviljongen kunde vi konstatera att häcken framför terrassen var för hög, vi såg ju inte bilarna som körde förbi. Då var Johnny snabb och gjorde något åt saken 🙂👍.

Sedan blev det en cykeltur till Målarbackan då de inte gick på någon midsommarpromenad i år. Wilma cyklade lite på trehjulingen där innan hon hoppade upp i cykelstolen och vi cyklade hem igen.

Då vi kom hem blev det kaffe och blåbärspaj 😋.
Vid 22 började det bli läggdags för Wilma, så då tackade våra gäster för sig.

Tack för en fin midsommaraftonskväll 🥂❤.

Bodvattnet runt

En dag för två veckor sedan blev det "Bodvattnet runt" tillsammans med några arbetskompisar. Jag har konstigt nog aldrig förr gått den vandringsleden, fastän vi har gått förbi den flera gånger påväg till utsiktstornet saltkaret. Så det var bättre sent än aldrig 🙂.

Första delen av leden kan man bra gå med barnvagn om man så vill. Stigen var bred. Sedan blev det stenigt och till sist gick man efter en smal stig fram till saltkaret. Från saltkaret tillbaka till parkeringen är det en bred väg.

Utsiktstornet saltkaret kan man förstås inte gå förbi utan att gå upp och njuta av utsikten.

Tack för en rolig vandring med myggorna 😀.

Ett besök på Aava Kertun Kotitila

Igår blev det äntligen ett besök till djurgården/bondgården. Har i flera år tänkt tanken, men nu först blev det av 🙂. Tror det var ganska passligt med tanke på Wilmas ålder, ifjol tror jag inte hon skulle ha varit lika intresserad av djuren utan mera rädd. Nu ville hon till och med rida på en ponny. Hon var riktigt duktig 😍.

Det var spännande att mata djuren, speciellt alpackorna.

Kalkonerna såg lite roliga ut tyckte jag. Vet inte om jag sett kalkoner på så nära håll förut. Wilma passade på att gunga lite och leka med en flicka också 🙂.

Då Wilma sa att hon ville rida på ponnyn trodde jag att hon skulle ångra sig direkt hon satte sig på hästryggen, men nej, det gick hur bra som helst 😍.

Stället var förvånansvärt finskt med tanke på var det ligger, i Södra Vallgrund. Personalen kunde knappt svenska, men försökte nog prata ändå. Inträdet var 7€ per pers, kunde kanske ha fått vara lite billigare för barn, men okej. Jag trodde där skulle finnas mera att se på, men Wilma var nog nöjd. Visst kan vi tänka oss att åka dit igen, men kanske det får bli ett nytt år.

Lupinernas tid

Tiden före midsommar är ju ändå så fin. Äppelblommorna har blommat och lupinerna tittar upp överallt vid vägkanten.

Doften av syrén och nyklippt gräs, doften av sommar.

Nu då vi haft många varma dagar har det verkligen satt fart på alla blommor, nu blommar det i varje hörn av trädgården. Wilma hjälper gärna fammo att vattna blommorna 🙂.

Mälsorleden

En varm eftermiddag blev det Mälsorleden tillsammans med två arbetskompisar. Det var 25 grader, men vi klagade inte. Över stock och sten gick vi och muminfigurerna hälsade vi såklart på.

Blystenen gick vi också en sväng via (hoppade över den då vi gick med Wilma ifjol). Kan inte säga att den var så mycket att se (tredje bilden här ovan).

Det var verkligen ett bra initiativ att hitta på något tillsammans med arbetskompisarna, utöver arbetet. Redan då vandringen var slut hade vi kommit på vart vi skulle gå nästa gång 😎.

Fina dagar på Lillö

Den senaste veckan har bjudit på perfekt sommarväder. Vi har varit en hel del på Lillö. Förra helgen sov vi över för första gången denna sommar.

Då det är varmt vill Wilma ha en tjock mössa på, men då det är kallt vill hon helst vara utan 🙈. Många dagar har vi fått strida om mössan. Att lägga bort vintermössorna i lådan fungerar inte, måste nog lägga dem högt upp på nån hylla.

Jag har rensat lite ogräs vid stranden samt trimmat gräs lite här och där. Johnny har fixat på bryggan.

Köpte en liten studsmatta till Lillö, det var en bra idé.

På tisdag kväll for jag till Lillö mest bara för att vattna blommorna. Åt en mikropizza också 🙂.

På onsdag kväll hämtade jag mamma och så for vi till Lillö. Wilma och Johnny kom också dit efter babysim. Wilma och jag stannade kvar över natten.

På torsdag morgon for vi tidigt från Lillö. Wilma skulle på 3-års rådgivningskontroll till Smedsby. Sedan var vi hemma i några timmar innan vi åkte tillbaka till Lillö igen. Johnny kom också dit efter jobbet och stannade där över natten med oss. Wilma plaskade lite i poolen vid stranden och på kvällen blev det en roddtur.

Gick sedan ut och gå med tusentals myggor som sällskap, usch.

Igår lekte vi lite, städade bland leksakerna och jag tog årets första dopp, innan vi åkte hem igen.

Har varit sköna dagar på Lillö. Men regnet idag var också välkommet ☔.

Försommarblomster och en omtumlande vecka

Nu är det den tiden på året då jag skulle kunna sitta med kameran/telefon i handen hela tiden. Vackra vyer och försommarblomster så långt ögat når.

Häggen, körsbärsträdet, plommonträdet, päronträdet och äppelträden blommar för fullt. Bästa tiden på året.

Sommaren är kort, men vi försöker njuta av det vackra och varma vädret allt vad vi kan. Trots omständigheterna tidigare i veckan då min pappa var försvunnen. Hela familjen, polisen och hela byn var ute och letade. Som tur hittades han och mår ändå ganska bra ❤. Han är nu på en avdelning vid Dammbrunnen för undersökning av minnet och diverse andra saker. Det har varit en tung och omtumlande vecka för oss alla. Får hoppas de kan hjälpa honom på bästa sätt och att han kan komma hem snart ❤.

Björnhällsrundan

På min födelsedag blev det även detta år lite vandring efter en vandringsled. Ifjol blev det Mälsorleden, i år blev det sista biten av Iskmo-Jungsund vandringsled, Björnhällsrundan på ca 4 km. Wilma fick vara med fammo och faffa under tiden.

Vädret var helt perfekt. Inte för varmt och inte för kallt.

Vid björnhällorna pausade vi en stund. Åt varsin pizzabit. Vid rastplatsen hade två vandrare slagit läger och hängt upp varsin hängmatta i träden. Riktigt så äventyrliga är vi inte, men visst skulle det vara spännande att tillbringa natten utomhus i en hängmatta. Föredrar nog ändå tält.

Var riktigt skönt och avkopplande att få vandra i skogen. Skulle ju kunna göra det varje dag, bara tiden fanns. Ladda "batterierna".

Nu har vi gått hela Iskmo-Jungsund vandringsled. Den första biten gick vi då de nyligen öppnat leden, 2016 eller 2017. Då sa vi att vi snart skulle gå sista biten. Ja nu är det gjort. Det som var bra med björnhällsrundan är att man går runt. Man behöver inte gå samma väg tillbaka. Då man går från sportplan där leden startar så måste man ta samma väg tillbaka, och det är ju lite tråkigt. Ändå tycker jag, då jag jämför de två delarna av leden, att den första biten är finare. Inga skogsvägar utan du vandrar på stigar. Då man går björnhällsrundan så går man nästan hälften av rundan på en skogsbilväg, och det är ju inte lika spännande.

Någon gång vill jag gärna gå hela leden, 12 km på en gång. Får se när det blir av 🙂.