Sköna dagar till sjöss

Förra helgen blev en helg vi kommer att minnas i vinter. På fredagen blåste det inte mycket, så vi passade på att fara ut med båten.

Wilma ville först inte fara, men slappnade av efter en stund i båten. Vi åkte förbi Replotbron och svängde, via Bernys men steg ej ur båten och vidare via Replot hamn. Sen till Lillö igen. Jag njöt av havsdoften som vanligt.

På söndagen tog vi båten till villan som Peppe och Matti hyr. Det var inte långt ifrån där vi varit och svängt med båten i fredags. Det blåste lite mera den här dagen, men det gick bra ändå.

Vi hade med egen lunch och så åt vi alla ute. Sedan blev det kaffe och hallonpaj 😋. Roligt att få komma och hälsa på 🙂.

Någon annan dag får det bli glass vid Bernys 🍦.

Nya planteringar

Mellan de stora stenarna på gräsmattan ute mot vägen har det länge varit en hel hög med brännässlor. En tid har det nu enbart varit en jordhög där mellan. Men nu, nu börjar det ta sig. Passade på att vara och köpa taklökar och andra marktäckare då de hade -30% på blommor på Blomtorget. Nu ser det mycket bättre ut 🙂.

Får hoppas de överlever vintern och sprider ut sig mera till nästa sommar 🙂.

Blåbärsskogs

Blåbären börjar mogna i skogen. Förra veckan var jag till skogs och kollade läget. Visst fanns det bär att plocka. Fanns dock sjuttioelva myggor också. Plockade en liten ask med bär. Det får bli mera nästa gång. Vet bara inte när jag tar mig tid att gå till skogs igen. Vill mest vara på Lillö nu medan det ännu är sommar ☀️. Kan förstås ta mig en tur till skogs på Lillö, men där brukar jag oftast hitta nån älg. Fast det gör jag i och för sig ofta hemma också 🙂🙈.

Några hallon har jag också plockat bakom uthuset, men det var inga mängder. Vissa har torkat bort, andra var inte färdiga ännu. Wilma åt upp alla hallon så får hoppas det kommer mera att plocka.

9-års kalas

Förra helgen var vi bjudna på Isacs 9-års kalas. Kalaset började kl.14 men jag slutade jobbet vid tre, så vi kom oss dit först lite senare. Nästan alla gäster hade åkt hem, så vi fick fira i lugn och ro 😜.

Vi blev bjudna både på mat och tårta, tack, tack 🙂. Det var gott!

Till sist blev det lite utelek också. Wilma tackar för blöjorna och sparkcykeln 😍.

Mera målande och fiskelycka

Målandet fortsätter på Lillö. Huset och bastubyggnaden börjar snart bli färdigmålade. Men ännu finns det en del kvar att måla. Mest är det nog Johnny som målat, men jag har hjälpt till då jag hunnit.

Nu har det även målats vitt och förra helgen målades alla dörrar.

Två kvällar har vi testat fiskelyckan (och tålamodet 🙈) vid fladan. Nån abborre och mört fick vi upp. De tyckte tydligen om makaroner 🙂. Wilma ville dock inte hållas från kanten på stenen, så senaste kvällen vi fiskade fick hon och Johnny till sist gå tillbaka medan jag fiskade en stund till.

Kissona blev glada då de fick goda fiskar 🙂.

Alicedagsfirande och bad i Österhankmo

Förra onsdagen firade vi Alicedagen på Målarbackan, precis som varje år. Wilma Alice var förstås också med 🙂.

Det bjöds på mat, glass, jordgubbar och till sist tårta. Mätta och belåtna blev vi 😋.

Wilma lekte med sin småkusin Rebecca och var också med då de större barnen lekte.

Då vi hade firat färdigt och de andra gästerna åkt hem for vi vidare till Österhankmo för att svalka oss lite.

Vi hade aldrig förut varit dit till stranden och simmat, så det var roligt att testa ett nytt ställe. Där fanns dock näckrosor överallt, så något nytt besök blir det knappast. Men en simtur blev det nog och lite picknick och lek efteråt 🙂.

En bra dag ☀️.

Lillö, Åminne o vänner på besök 🧡

9-11.7 blev det ännu en helg på Lillö. På fredag kväll åkte vi dit på kvällen. Jag och Wilma tog oss ett dopp. Modelleran kom också fram 🙂.

De hade lovat regn på lördagen, så vi tänkte att vi passar på och åker och handlar då. Först hann vi leka lite ute.

Wilma somnade i bilen, så vi for vidare. Till sist hamnade vi i Åminne där vi köpte glass 😋🍦.

Innan vi kom oss tillbaka till Lillö åkte vi och hälsade på Wilmas mommo och moffa. Där grillade vi korv.

Var skönt att komma ut till Lillö igen. Sover nästan bättre där än hemma. I alla fall behöver jag bara vifta med handen då Wilma vaknar i sängen bredvid. Hemma får man gå av och ann ibland flera gånger per natt.

På söndagen var det också ostadigt väder, men det stoppade inte Sofia och Malena som kom ut till Lillö. Längesedan sist. Vi började med att åka till Replot på pizza och hamburgare. Var ju så gott senast 😋. Även denna gång blev vi mätta och belåtna.

Sedan åkte vi via ett bakluckeloppis. Vi fyndade alla något smått 🙂. Johnny åkte ut och köra med Wilma en sväng. Vi andra tog en sightseeing via Replot kyrka och via Köklot. Sen till Lillö igen. Jag hade glömt nyckeln i Johnnys bil, så vi fick sitta utomhus en stund och vänta. Då kom det förstås lite regn, så vi fick gå in i bastukammaren som var öppen (dock fullt med saker där 🙈😅). Konstaterade dock att det slutat regna ganska snabbt, så vi gick ut igen. Då tog det inte länge innan Johnny och Wilma kom. Så då blev det kaffe och blåbärspaj. Tyvärr kom det en skur igen så vi satt inne och drack vårt kaffe ☔.

Sedan satt vi ute en stund och njöt av solen. Så småningom blev det dags för gästerna att åka vidare. Tack för en fin dag 🧡.

Det blev en riktigt bra helg igen 🙂.

Båten i sjön och god pizza

Förra tisdagen kom båten äntligen i sjön. Detta år sjösattes den vid Fjärdskär fiskehamn, gick smidigt och bra. Havet var ju nästan spegelblankt och temperaturen närmare 30, så perfekt väder.

Wilma åkte bil tillsammans med sin fammo och faffa till Lillö. Lite senare blev det ännu en båttur, men då var vi båten full 🙂. Jag njöt för fullt. Saknade detta ifjol då vi inte hade ut båten alls på hela sommaren. Vind i håret och doften av saltvatten.

På kvällen blev det ett dopp vid stranden bredvid Arken i Replot, vi hann precis innan regnet. Sen åt vi pizza vid Kvarken Brewery Gastropub & Pizzeria. Var så gott 😋.

Sedan åkte vi tillbaka till Lillö för att sova över där.

Följande dag fortsatte Johnny att måla huset och så blev det en hel del lek både ute och inne.

Sköna dagar! 🌼

Strandhäng vid Carpella

Det är många många år sedan jag simmade vid Carpella senast. För Wilma var det första gången. Förra veckan passade vi på och åkte och simma före jag skulle fara på kvällsjobb.

Det var riktigt passligt med folk. Ingen trängsel precis. Vi simmade längre, hade lite picknick och gungade och rutschade lite.

Wilma har sedan hunnit vara dit och simma flera gånger, då jag inte varit med. Igår åkte vi och tog ett dopp alla tre. Då var stranden ganska full, men vi hittade nog en plätt att sätta ner vår filt på 🙂. Wilma hittade en dagiskompis att leka med och sen blev det glass innan vi åkte hem igen 🍦.

3 års kalas 🎈😍

4.7 hade vi 3-års kalas i huset. Vädret var varmt, eller snarare hett. Det gick nästan inte att sitta ute, så vi satt hälften inne och hälften ute 😎.

Tårtan hade jag beställt från Knips. Denna gång blev det en gluten och sockerfri jordgubbstårta. Tyvärr var den lite väl torr för min smak, men jordgubbarna var goda 😋.

Wilma fick många fina presenter. Tyvärr hade vi inte informerat gästerna om att det var poolparty, så Wilma fick simma själv i poolen en stund. De andra gästerna fick gå in och svalka sig under luftvärmepumpen.

Det blev ett riktigt lyckat kalas. Tack till alla som kom ❤.

Målning och strandliv på Lillö

Min semester tog slut 28.6. Skulle såklart ha kunnat vara längre ledig om jag fått, men samtidigt kändes det bra att börja jobba igen. Jag hade natten till förra fredan och sen for vi till Lillö över dagen. Mamma och pappa kom också med.

Jag och Johnny började måla huset och bastun. Wilma hjälpte också till lite, men tålamodet var inte så långt 🙈. Så hon var snabbt färdig och ville att jag också skulle sluta måla. Så det var nog mest Johnny som målade till sist.

Vi åkte alla hem till natten. Efter en lång dag var det skönt att i lugn och ro få sitta ute och njuta av solnedgången ☀️.

Följande morgon ville jag äta frukost utomhus, gick sådär. Wilma ville också vara med, men äta skulle hon göra inomhus 😅.

Sedan blev det tårthämtning innan vi åkte till Lillö igen. Det blev en skön dag med en båttur och lite simning.

Lite senare kom Peppe och Matti på besök med båten. Så då blev det kaffe och sedan lite lek vid stranden.

Denna kväll for vi också hem till natten då jag skulle jobba 7-15 på söndagen och sedan skulle vi ju ha 3-års kalas 😍.

Midsommarhelgen på Lillö

Dagarna bara rusar iväg och jag hinner inte riktigt med. Skulle kunna skriva ett inlägg om dagen bara tiden fanns. Samtidigt vill man ju passa på och njuta av sommaren också 🙂.

Blickar nu tillbaka till midsommarhelgen. Midsommardagen firades som sig bör på Lillö. Hämtade mamma och pappa också. Det var fint väder (konstigt nog inget regn 😅). Vi åt ute och lekte på stranden.

Förde hem mamma och pappa på kvällen. Lite senare blev det en båttur. Fiskade lite också, men inget napp.

På söndagen blev det vedarbete och glass vid Bernys. Wilma fick papper och pennor av sjöbevakare som kom iland med båten 🙂👍. Tack för det 🙏.

Vi bestämde oss för att stanna ännu en natt, så på måndagen blev det en tur till Stortjerobådan.
Det var första gången Wilma åkte motorbåt, vi har bara rott med henne hittills. Det gick bra och roligt tyckte hon att det var 🙂.

Det blev inget långt besök på ön. Hann nästan bara gå några meter så började det blåsa. Så då var det bara att hoppa i båten igen och försöka ro ut i motvind tills vi kunde starta motorn. Men det gick bra. Då kvällen kom åkte vi hem igen. Nöjda och belåtna efter en fin midsommarhelg 🌸.

Sommarresa till Leppävirta och Moomin ice cave

Redan ifjol var vi påväg till Leppävirta och Moomin ice cave, men då kom coronan och ställde till det. Nu kunde vi inte vänta längre. Dessutom var ju corona läget lugnare, så kändes ändå tryggt att åka.

Måndagen den 21.6 gav vi oss iväg. Samma dag slapp också pappa hem från den geriatriska avdelningen 🙂❤. Äntligen. Var riktigt skönt att komma iväg hemifrån och tänka på annat än sjukhusbesök. Nu först kände jag att jag faktiskt hade semester (fast tre veckor redan gått).

Första pausen blev i Kauhava där vi besökte ett loppis (fyndade ett par leggings åt Wilma för 50 cent). Blev lunch på Rolls också 😋.

Det blev bara varmare och varmare utomhus. Till sist blev det över 30 grader varmt! Följande paus blev på Abc i Hirvaskangas norr om Jyväskylä. Wilma fick leka av sig lite.

Mot kvällen kom vi fram till Leppävirta och Mansikkaharjun lomakylä. Där hade vi hyrt en stuga för två nätter.

Väl framme vid stugan var det bara att börja vädra. Det var 33 grader ute och vem vet hur mycket varmare inne. Men en bra stuga var det annars.

Svetten rann på oss alla, så efter lite mat i magen var det skönt att få ta sig ett dopp vid stranden nedanför stugan.

Natten blev svettig. I stugan fanns en bordsfläkt och förutseende som man är hade vi också med oss en fläkt. Hela natten snurrade de inne i stugan men ändå var det olidligt varmt 🥵.

Följande morgon behövde vi kyla ner oss lite, så då passade det perfekt med ett besök ner till Moomin ice cave mittemot campingen.

Det var -3 grader nere i grottan, så det var bra att ha med sig extra kläder. Viss kontrast mot 33 grader utomhus 😅. Där fanns många fina isskulpturer att beundra. Man kunde också åka kälke och rutscha i en pulkbacke.

Sedan hoppade vi i bilen och körde till Kuopio. Eller närmare bestämt till Ikea. Där lunchade vi, såklart. Billigt och bra 🙂. Shoppade lite också.
Då vi kom ut därifrån visade mätaren 34 grader. Det skulle bli en ännu varmare dag än igår. Johnny fyndade ett par simbyxor på XXL efter att ha sökt efter bilen i en halv evighet 😅. Vi hade tydligen parkerat på andra sidan av Ikea och det stora köpcentret som fanns i samma byggnad 🙈.

Åkte sen tillbaka till Leppävirta (efter ett loppis besök förstås 😅). Lekte i en lekpark, åt pizza och simmade vid campingen.

Följande natt blev minst lika varm. Nästa morgon var det dags att packa ihop och åka vidare. Vi for först bara till andra sidan av sjön, till badhotellet Vesileppis. Samma byggnad som isgrottan. Där simmade vi och plaskade i några timmar innan vi åkte vidare mot Töysä.

Vi hade klarat oss undan både regn och åska så långt, fastän det regnat och åskat på ställen dit vi kommit. Det blev lunch i Suonenjoki. Vi hann just och just äta klart så började regnet ösa ner. Temperaturen gick snabbt ner från 33 till 17. Men steg sen snabbt upp till 30 igen. Det brakade till några gånger och sen kom vi ut ur ovädret. Nästa paus blev på Viherlandia i Jyväskylä.

Sedan åkte vi genom lite mera regn. På ett ställe hade träd blåst över vägen så brandkåren dirigerade trafiken. Sen kom vi fram till ett betydligt svalare Töysä. Det duggregnade och var kring 18-20 grader. Var faktiskt riktigt skönt med svalare väder.

Vi hämtade nyckeln till vår stuga och åt lite. Sen ville Wilma leka så vi gick och rutschade samt tog en titt på stranden.

Denna kväll blev det ett kvällsdopp för oss alla tre.

Vi sov bara en natt i Töysä, så på morgonen packade vi ihop och for till Tuuri. Shoppade lite, åt, besökte muminlekparken och gick på tivoli. Innan vi åkte hem igen handlade vi lite midsommarmat, kylskåpet där hemma ekade ju tomt och följande dag var det ju midsommarafton 🌸. Överlag var det lite folk i butiken, men i matbutiken, ja där var det trängsel, alla skulle väl handla mat inför morgondagen 🙂.

Det blev ingen åktur i gungorna, hann bara ta ett foto så skulle hon bort 🙈. Ett varv åkte hon i en annan karusell. Det skulle säkert ha varit annorlunda om hon haft nån kompis med. Nu måste hon ju åka "ensam". Men då har hon ju aldrig förut varit på något tivoli heller, så det var bra för att vara första gången ❤.

Att dra i snöre var roligt. Det blev dock bara ett drag, priserna hade ju gått upp rejält sedan man själv var på Wasalandia i tiderna. Wilma blev glad över sitt trollspö 🙂.

Kanske det blir ett nytt besök nästa år. Det är ju gratis för barn under 13 år, så hon har några år kvar tills det börjar kosta 🙂. Ville mamma och pappa åka kostade det 5 euro per gång eller så fick man köpa ett åkarmband för 32 euro och åka så mycket man ville. Denna gång räckte det med att Wilma åkte 🙂.

Mot kvällen åkte vi hem igen efter fyra varma, intensiva men framförallt roliga dagar 😎☀️.

Wilma 3 år idag ❤

Idag fyller Wilma hela tre år. Stora damen ❤😍.

Imorse såg det ut så här. Massor av paket på bordet 😍.

På eftermiddagen firade vi med lite tårta tillsammans med Wilmas fammo och faffa 🎂. På söndagen firar vi ordentligt 🎈.