Båtresa, Busfabriken o Kolmården

Vi började vår resa med att köra ner mot Åbo. Wilma satt länge redo i bilen före vi skulle fara 🥰.

Första pausen blev i Merikarvia. På det vanliga stället.

Färden fortsatte till Björneborg där det blev lite shopping och loppis besök.

I Åbo hamn var det spännande att se på då båten kom i land. Första gången Wilma skulle åka med en så stor båt och första gången Åbo-Stockholm. Vi var ju på väg i mars 2020, men alla vet ju hur det blev med den resan.

Hade bokat B hytt så vi skulle slippa oljud. Annars brukar jag boka E hytt men då hamnar vi oftast bredvid discot 🙈. Först blev lite shopping. Sedan en tur till leklandet. Som förövrigt var svårt att hitta. Siljaland hette det, och fanns på 5 däck bakom en massa hytter. Leklandet var dock stort och över förväntan. Där fanns flera rum att leka i, bollhav, playstation, utklädningsrum, pingis, rutschbana, hoppborg och en massa annat 🙂. Där kunde Wilma ha stannat länge, men hon skulle ju träffa Mumin, så vi hann bara vara en liten stund där.

Det ordnades mumindisco och sedan fick man krama mumin. Vi lyssnade bara på musiken och sedan blev det kramkalas.

Wilma tyckte det var ovant att sova på båten, så efter om och men somnade hon äntligen 🙈🥴🙃.

Följande morgon blev det tidig väckning. Åkte av båten raka vägen till Scandic Ariadne på frukost. Det var gott!

Sedan fortsatte vi till resans huvudmål, Kolmården. Men före vi checkade in på campingen blev det Norrköping och lek på Busfabriken. En del av leklandet var dock under renovering och maten fick vi vänta en timme på, men annars var det helt ok. Wilma trivdes 👍.

Köpte billiga jordgubbar, 2 liter för 50 kr! 😯😋. Jag åt tills jag inte ville ha mera, Wilma smakade några men resten fick jag äta upp själv 🤪😅.

Sen åkte vi till First Camp Kolmården där vi checkade in för två nätter. Satte upp tältet direkt, och sen kokade vi traditionell campingmat. Makaroner och köttbullar (på burk). Spelade ett bamsespel som vi fyndat på loppis. Gick en sväng runt campingen också och lekte lite vid lekparken.

Första natten i tält var lite spännande för Wilma, så det tog en stund att hitta sömnen. Sedan var det lite svårt att hållas på luftmadrassen, så jag fick sova med ett öga i gången 🙈😴. Fick dra upp henne tillbaka på madrassen flera gånger så hon inte skulle ligga på det kalla golvet 🥴. Men annars gick det bra 😅.

På tisdagen var det äntligen dags för ett besök vid Kolmårdens djurpark. Egentligen var det Bamses värld som Wilma sett mest framemot. Det kom lite regn då vi sakta sakta körde fram mot parkeringen, kön var lång, både bilkön och kön in till själva djurparken. Vi klädde på oss regnkläder och ställde oss i kön. Kön gick förvånansvärt snabbt framåt och då vi kom oss in i parken såg vi inget regn.

Vi började med att gå till Bamses värld. Där åkte vi i en snurrande båt, åkte flygplan och åt farmors köttbullar. Mitt i vimlet träffade vi Malena också, roligt att vi sprang på varandra bland allt folk 😀. Hoppas maten smakade! 🙂 Bamse teatern kunde vi förstås inte heller missa, den var underhållande.

En hel del häftiga djur såg vi också, vi kunde ju inte stanna hela dagen på Bamses värld.

Delfinshowen kunde vi heller inte missa. Hade bokat plats så vi säkert skulle få plats vid showen. Men tror nog vi skulle ha fått plats ändå utan förhandsbokning.

Safaribanan/linbanan hade vi också bokat på förhand. En egen gondol. Tur var det för det var LÅNG kö. Där skulle vi inte ha velat stå. Istället var det bara att gå förbi alla och direkt in i en gondol. Det kostade lite extra, men helt klart värt det.

Då vi var dit förra gången, för x-antal år sedan, fick man köra runt med egen bil bland de vilda djuren. Det får man inte göra längre, nu får man åka safaribana istället. Det var minst lika häftigt! Vid ett tillfälle nuddade gondolen nästan i en giraff 😯😄.

Safaribanan var verkligen något man vill åka igen! Efteråt såg vi ännu fler djur. En lekpark hittade vi också.

Till sist besökte vi Barnens lantgård, där fick man gå in med fåren och getterna och klappa dem. Det var också roligt! 🙂

En heldag på Kolmården blev det, 10.30-18.00. Så det kändes nog i benen efteråt! 🙂 Men en rolig dag blev det.

Följande dag fortsatte vi vår resa. Mera om det får du läsa en annan dag 🙂.