En bra början på augusti

Månaderna går så snabbt. Snart är vi i slutet av september 😮. Vad gjorde vi i augusti då? Jo övernattade en hel del på Lillö såklart. Vet inte hur jag ska klara vintern då vi inte sover över där då. Samma sak varje år. Hoppas vintern inte kommer, men det gör den ju förstås varje år. Varje kväll blir det att spela något spel. Borde göra det hemma också, men blir så lätt att man fastnar framför tv:n eller telefon.

Hälsade på vid Peppe och Mattis villa en kväll.

Vi firade William som fyllde 18 år. Kalaset hölls som vanligt på Sommarbo.

Vi var på konfirmation till Korsholms kyrka. Johnnys kusinbarn blev konfirmerad.

Vi simmade åter igen vid Köklot simstrand. Wilma var duktig och simmade utan simpuffar (efter viss övertalning och fällda tårar).

Sedan blev det en liten tågresa, men mera om det en annan dag 😊.

Sköna dagar i juli

Det känns som om sommaren regnade bort, men tittar man på foton från sommaren så finns det knappt några regnbilder, så nog sken solen också ☀️.

En dag var mommo på besök på Lillö, vi läste gamla tidningar.

Gott med pizza på bastuterrassen 😋.

Har varit på många gårdsloppisar. Men alla som ordnats här runtomkring har vi inte hunnit besöka. Det fick bli några utvalda. Vissa helger har det ju ordnats loppis i många olika byar på samma gång.

For via Peppe och Mattis villa.

Blev en båttur till Replot hamn.

Har avnjutit havsnära frukost i lugn och ro (de andra åt inne 😅).

Badat i Petsmo.

Bakat många blåbärspajer 😋.

Någon enstaka gång har det varit spegelblankt.

Simmat i regn (o åska ⛈️) vid Köklot simstrand.

Plockat många liter hallon bakom uthuset 👍.

Njutit av ett glas rött i paviljongen 🥂.

Besökt blomtorget 🌸.

Simmat vid Strömsö och ätit pizza (igen 😅) hos mommo. Då jag hämtade pizzorna från Dallas lyckades jag samtidigt tappa plånboken på gården vid Dallas. Som tur var upptäckte jag att plånboken var borta direkt jag steg ur bilen. Fick ringa till Dallas och de hittade den direkt på gården. Blev en tur till Gerby igen innan jag fick äta min pizza 🙈.

Frilandsgurkorna har vuxit bra, så även kantarellerna i skogen.

Johnny snickrade ihop nya skåp i kvisten på Lillö 👌.

Det var juli månad det. Det här och mycket annat gjorde vi. Vad vi gjorde resten av sommaren får du veta en annan gång 😊.

Hjortron, sommarteater och båtutfärd

Efter sommarresan hade jag bråttom till Lillö för att kolla hjortronläget. Nog hittade jag en del.

Samma vecka blev det träff med Sofia och Malena. Vi åkte på sommarteater till Kimo. Pjäsen var riktigt bra och som vanligt var det roligt att träffas.

Förstås har vi varit en hel del på Lillö, men båten kom ut sent och det har varit en blåsig sommar (som alltid). En båtutfärd till en ö kom vi oss ändå ut på en kväll i juli.

Fina dagar att minnas sedan mitt i smällkalla vintern ☀️.

Sommarresa 2024 del 3 - Fina dagar i Stockholm

Efter en natt i tält och frukost utomhus hoppade vi på bussen som gick en bit ifrån campingen och åkte till Danderyd där vi steg på tunnelbanan. Vi skulle såklart till Stockholm city. Enklast var det att ta sig dit på detta sätt, tog dock ca 45 minuter.

Det blev lunch på O' Learys. Det var gott men dyrt 😅.

Tog oss sedan ner till vattnet vid Slussen. Efter en stunds väntande träffade vi min barndomskompis Katja som jag inte träffat på 20 år! Ja inte sedan gymnasiet 🙈. Hon hade med sig lilla William som var 5 månader gammal. Vi fikade vid cafét Bröd och Salt.

Sedan tog vi båten över till Djurgården. Tog en promenad och pratade. Vi stannade framför Vasa Museet. Vi gick in dit och Katja måste åka vidare. Var verkligen kul att träffas, detta gör vi igen! 🤩

Det var inte mitt första besök vid museet. Vrak har alltid fascinerat mig så skulle kunna göra ett besök här varje gång vi är i Stockholm.

Wilma tyckte också det var intressant. Bäst var skeletten.

Vi tog båten tillbaka till Gamla stan.

Vi var hungriga igen så blev ett nytt besök på cafét vi besökte tidigare under dagen.

Tog en promenad genom Gamla stan och åkte sedan tillbaka till campingen igen.

Följande dag blev det samma procedur. Vi åkte in till centrum igen. Shoppade först lite på Åhléns, sedan åt vi pizza 😋. Wilmas pizza hade öron 😅.

Vi skulle ut till Djurgården den här dagen också, så hoppade på bussen dit. Steg av utanför sagolekhuset Junibacken. Detta ställe var nytt för oss alls tre. Där fanns olika rum där barnen kunde leka. Allt var uppbyggt efter olika sagor.

Man kunde också åka sagotåg. Det var bäst tyckte jag. Man satte sig i "ett tåg" som körde genom många av Astrid Lindgrens sagor samtidigt som Astrid berättade vad det var vi såg. Banan gick upp och ner och mitt i allt genom ett råtthål 😅. Riktigt häftigt!

Pippi teater såg vi också på.

I ett rum kunde man bygga så som Alfons Åberg.

Jag konstaterade dock att stället kanske passar bäst för 1-6 åriga barn. Wilma var nästan lite för stor för att krypa och rutscha på vissa ställen.

Vi avslutade vårt besök med lite lek i muminlekparken utanför. Sedan åkte vi tillbaka in till stan. Åt lite mat i Kungsträdgården innan vi åkte tillbaka till campingen.

Senare på kvällen blev det bad vid campingen, skönt väder!

Sista dagen i Stockholm blev det Bakluckeloppis x2. Som jag väntat! Var nog det jag sett mest framemot med resan 😅. Några stora fynd blev det inte, men förstås hittade vi nog lite småsaker. Först besökte vi loppisen i Täby, sen blev det Hågelbyparken. Vid den sistnämnda hann de börja plocka undan en del då vi kom den sista timmen de hade öppet. Lekte lite i Hågelbyparken också.

Resten av dagen blev det shopping i Kungens kurva. Sedan checkade vi in på "det vanliga" hotellet i Älvsjö. Denna gång blev det ett ekonomi rum utan badrum, men det gick ingen nöd på oss, badrum fanns ute i korridoren inte alls så långt borta 👍. Wilma sov i högsäng 😍.

Det blev tidig väckning. Båten gick 8 tiden tillbaka till Åbo. Det blev en hel dag på båten med god mat, lek i lekland, bingo, shopping och mycket mera. Dagen gick fort och vips var vi framme i Åbo.

Då vi kom iland blev det burgare på Abc, sedan var det bara att börja köra hemåt.

Åter igen blev det en lyckad sommarresa. Men Wilma tyckte att den var för kort, så nästa sommar får det väl bli en längre resa då, vi får se 😊.