Sommarresa 2024 del 3 - Fina dagar i Stockholm

Efter en natt i tält och frukost utomhus hoppade vi på bussen som gick en bit ifrån campingen och åkte till Danderyd där vi steg på tunnelbanan. Vi skulle såklart till Stockholm city. Enklast var det att ta sig dit på detta sätt, tog dock ca 45 minuter.

Det blev lunch på O' Learys. Det var gott men dyrt 😅.

Tog oss sedan ner till vattnet vid Slussen. Efter en stunds väntande träffade vi min barndomskompis Katja som jag inte träffat på 20 år! Ja inte sedan gymnasiet 🙈. Hon hade med sig lilla William som var 5 månader gammal. Vi fikade vid cafét Bröd och Salt.

Sedan tog vi båten över till Djurgården. Tog en promenad och pratade. Vi stannade framför Vasa Museet. Vi gick in dit och Katja måste åka vidare. Var verkligen kul att träffas, detta gör vi igen! 🤩

Det var inte mitt första besök vid museet. Vrak har alltid fascinerat mig så skulle kunna göra ett besök här varje gång vi är i Stockholm.

Wilma tyckte också det var intressant. Bäst var skeletten.

Vi tog båten tillbaka till Gamla stan.

Vi var hungriga igen så blev ett nytt besök på cafét vi besökte tidigare under dagen.

Tog en promenad genom Gamla stan och åkte sedan tillbaka till campingen igen.

Följande dag blev det samma procedur. Vi åkte in till centrum igen. Shoppade först lite på Åhléns, sedan åt vi pizza 😋. Wilmas pizza hade öron 😅.

Vi skulle ut till Djurgården den här dagen också, så hoppade på bussen dit. Steg av utanför sagolekhuset Junibacken. Detta ställe var nytt för oss alls tre. Där fanns olika rum där barnen kunde leka. Allt var uppbyggt efter olika sagor.

Man kunde också åka sagotåg. Det var bäst tyckte jag. Man satte sig i "ett tåg" som körde genom många av Astrid Lindgrens sagor samtidigt som Astrid berättade vad det var vi såg. Banan gick upp och ner och mitt i allt genom ett råtthål 😅. Riktigt häftigt!

Pippi teater såg vi också på.

I ett rum kunde man bygga så som Alfons Åberg.

Jag konstaterade dock att stället kanske passar bäst för 1-6 åriga barn. Wilma var nästan lite för stor för att krypa och rutscha på vissa ställen.

Vi avslutade vårt besök med lite lek i muminlekparken utanför. Sedan åkte vi tillbaka in till stan. Åt lite mat i Kungsträdgården innan vi åkte tillbaka till campingen.

Senare på kvällen blev det bad vid campingen, skönt väder!

Sista dagen i Stockholm blev det Bakluckeloppis x2. Som jag väntat! Var nog det jag sett mest framemot med resan 😅. Några stora fynd blev det inte, men förstås hittade vi nog lite småsaker. Först besökte vi loppisen i Täby, sen blev det Hågelbyparken. Vid den sistnämnda hann de börja plocka undan en del då vi kom den sista timmen de hade öppet. Lekte lite i Hågelbyparken också.

Resten av dagen blev det shopping i Kungens kurva. Sedan checkade vi in på "det vanliga" hotellet i Älvsjö. Denna gång blev det ett ekonomi rum utan badrum, men det gick ingen nöd på oss, badrum fanns ute i korridoren inte alls så långt borta 👍. Wilma sov i högsäng 😍.

Det blev tidig väckning. Båten gick 8 tiden tillbaka till Åbo. Det blev en hel dag på båten med god mat, lek i lekland, bingo, shopping och mycket mera. Dagen gick fort och vips var vi framme i Åbo.

Då vi kom iland blev det burgare på Abc, sedan var det bara att börja köra hemåt.

Åter igen blev det en lyckad sommarresa. Men Wilma tyckte att den var för kort, så nästa sommar får det väl bli en längre resa då, vi får se 😊.