Ingen vanlig lördag och förlossningsberättelse del 1

Förra lördagen började som vilken lördag som helst. Tog det lugnt på förmiddagen, sedan bestämde vi oss för att åka ut till Björkö och se på "Postrodden" som egentligen inte var någon postrodd utan en mindre variant av den då den egentliga blivit inställd. Något kaffe fanns inte att köpas för tillfället men vi unnade oss varsin coca cola och dyra kakbitar.
 
 
Resten av kvällen fortsatte lugnt, fram till klockan 20.30. Satte mig ner i soffan, men fick direkt resa mig upp igen. Det var tydligen vattnet som gick. Rusade till wc och sa åt Johnny som just satt sig ner i bastun att det nog blir ändrade planer för kvällen. Försökte ringa flera gånger till förlossningen, men fick inget svar. Så efter två minuters bastubad fick Johnny snällt komma ut ur bastun. Det blev nästan lite bråttom mitt i allt. Fastän förlossningsväskan var packad så hade man ju inte kunnat packa ner precis allt, så rusade av och an och försökte få med det sista. Sist och slutligen tog det inte så länge innan vi var på väg till sjukhuset. På vägen dit kom jag på att jag skulle kolla upp nummern jag försökt ringa då jag ringde förlossningen. Oj då, det var visst nummern till mödrapolikliniken jag ringt. Hittade rätta nummern och ringde och sa att vi var på väg. Hade nästan tänkt att de skulle säga att vi fick vända om, ingen brådska att åka in, men nej, vi var nog varmt välkomna.
 
Då vi kom in till sjukhuset fick jag genast lägga mig ner för att de skulle kunna ta CTG kurvan. Låg där i 20 minuter, allt ok med babyn. Jag började också känna av lite värkar, men det var inga kraftiga sådana. Kände bara av att något var på gång. 
 
 
De kunde konstatera att det verkligen var vattnet som gått. Babyns rumpa var inte fixerad så därför fick jag sedan stanna kvar i ett observationsrum under natten. Skulle rumpan ha varit fixerad skulle jag ha fått åka hem igen eftersom jag knappt var öppen. Men eftersom vattnet gått och rumpan var där den var så ville de ha mig kvar. Det blev ingen trevlig natt. Johnny åkte hem, eftersom inget var ju pågång än på länge. Precis då jag farit kände jag att värkarna kom allt tätare, starkare blev de också. Till sist fick jag be om lite medicin, så jag kanske skulle kunna sova något. 23.30 fick jag två sprutor med värkmedicin/muskelavslappnande, samt ännu en tablett av något slag. Efter att jag fått medicinerna satte man på kurvan i 40 minuter för att se att allt var okej. Medicinerna hjälpte kanske en timme. 2.30 var jag öppen 3 cm och babyns rumpa hade rört på sig lite. Fick också en panadol och två värmedynor. Hjälpte inte. 3.30 fick jag två sprutor till. Sedan slumrade jag nog till, men värkarna ändrade inte, blev varken mer eller mindre. På morgonen fortsatte värkarbetet, men mera om det och den stora dagen i del 2 i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0