Sociala medier

Sociala medier, vad är det egentligen? Jag måste erkänna att jag är ganska ovetande och "ute" då det gäller ämnet ifråga, jag är helt enkelt inte så intresserad. Jag har Facebook och den här bloggen, that`s it. Ja skype har jag faktiskt testat. Det finns instagram, twitter, snap chat, whatsapp, ja vem vet hur många andra appar, jag kommer inte på dem alla. Jag känner mig helt borta. Många runt om mig använder dagligen dessa appar, men inte jag. Varför får jag ofta höra, kan du inte bli med har många frågat. Ja varför? Därför att jag kan välja att inte använda dem. Jag vill inte att min telefon ska plinga stup i kvarten. Det gör den ju ibland ändå. (Jo jag vet nog att man kan stänga av ljudet också, hehe.)

 

Det finns en stress i dagens samhälle, att man måste synas och höras överallt, man ska ha åsikter om allt och alla, följa allt och alla. Jag blir bara så trött på detta. Tacka vet jag den "goda tiden" då man bara kunde ringa ett samtal eller skicka ett sms. Visst är det bra då man kan ringa gratis och skicka mess gratis genom diverse appar, men där räcker det för mig. Kalla mig gammalmodig eller bakåtsträvande, eller vad du vill. Jag behöver inte få bekräftelse från "sjuttioelva" olika ställen/människor. Såklart är det roligt då någon gillar ens bilder på facebook eller då någon kommenterar på bloggen, lite tråkigt skulle det vara annars. Jag menar bara att jag ser inget nöje med att lägga upp en bild på många olika ställen, ibland räcker det med bloggen. Ofta orkar jag inte ens scrolla ner i flödet på Facebook, det blir för mycket. Mest är det nog reklamen som stör samt att man ser vad vänner har gillat, det kan ju komma upp foton på helt okända personer som man inte känner. Vad har jag för nöje av att se de bilderna?

 

Jag går säkert "miste" om en hel del då jag inte är med på instagram eller andra ställen, men jag tänker som så, har jag klarat mig utan så här länge så klarar jag nog mig en tid till. Om det är något viktigt jag måste veta får jag nog reda på det till sist. Säger aldrig aldrig, visst kan det hända att jag till sist "faller för grupptrycket" och går med i t.ex. instagram, men än så länge känner jag inget behov.

 

Ja vart vill jag komma med det här inlägget kan man fråga sig. Jag menar bara att jag skulle bli ännu mer stressad av att känna att jag måste gå in och kolla här och där om något spännande har hänt. Nej nej och åter nej. Visst kan man säkert lära sig något och man kan lära känna nya människor via alla dessa sociala medier, men för mig är det inte värt det. Vi lever redan i en allt för stressad värld, varför göra den ännu mer stressande. 
 
Nu vill jag inte tala illa om er alla som använder dessa appar, var och en gör ju som den själv vill. De är ju säkert roliga tidsfördriv också. Ibland börjar jag dock fundera om det alls finns någon i min ålder som tänker likadant. Är det bara jag som är så "anti" mot allt nytt och okänt? Eller är det bara det att jag är rädd att jag inte ska förstå mig på de olika medierna? Svårt att säga, säkert kan jag känna mig dum ibland då jag inte har en aning om vilka funktioner eller vilka appar folk talar om, då känner jag mig nästan 30 år äldre än vad jag egentligen är. 
 
På tal om appar och telefoner så var det inte så många år sedan som jag fick en smart telefon, 2013 tror jag det var. Såklart var jag emot det också, skulle absolut inte ha någon. Då jag en gång fick en var jag tvungen att lära mig använda den. Skulle jag idag vilja byta till den gamla? Svar, nej. Ibland undrar jag om jag ännu skulle gå omkring med den gamla telefonen om jag inte fått någon ny, risken finns. Jag köper ny telefon först då den gamla går sönder (vilket går snabbare med dagens telefoner). Tacka vet jag gamla hederliga Nokia telefoner, de höll i många år. Nu ska man byta telefon helst en gång per år. 
 
Är det någon annan som tänker som jag?
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Här är en latmask som inte har orkat sätta sig in i alla sociala medier. Läser bloggar regelbundet och kolla ibland några Instagra-konton, men är inte själv aktiv användare. Enda som jag använder är WhatsApp :). Är inte ens på FB längre :D

Svar: Skönt att höra att det finns andra som inte är så insatta 😊. Jag läser nog flera bloggar regelbundet samt kollar några insta konton som man slipper in på utan att själv behöva ha ett eget konto. Ibland skulle det vara skönt med en helt internet fri vecka, men det är nog lite svårt, måste ju kolla jobbmail o sånt ibland. Det finns dock dagar då det kan ta till kvällen innan jag ens går in på nätet. Använder mest laptopen då jag surfar, i undantagsfall telefonen om jag inte har tillgång till dator. Då man är "på språng" är det nog ändå behändigt att kunna kolla upp adresser o annan info via telefon, så lite beroende av internet är jag nog 😊 Men vet att det skulle kunna vara värre 😁
Caroline

2017-02-03 @ 07:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0