Halloween och Allhelgona

Idag är det 31 oktober, dagen då man firar Halloween. I alla fall i USA gör man det. Här i landet varierar väl dagen, men det brukar oftast vara dagen före Allhelgona, alltså idag. 
 
Kan inte minnas när och om jag har firat Halloween, visst har vi haft någon pumpa på trappan, men inte mera än så. Jag tycker det är en högtid som blivit större och större med åren, ingen högtid jag skulle ha firat som yngre. Men visst har Halloween firats i Finland sedan 1990 talet. Det sägs att högtiden har sitt ursprung på Irland, men det var i USA högtiden fick sitt nuvarande utseende.
 
Jag föredrar nog att fira Allhelgona. Nu säger jag inte att det är något fel med att fira Halloween, visst får man göra det om man känner för det. Jag har bara inget behov av att göra det. Den här helgen är det Allhelgona och ingenting annat, i alla fall för mig. Tid för eftertanke och stillhet. Föra ljus till gravar. Det blir helt enkelt bara fel då två högtider ska samsas om en och samma helg. Att fira Halloween en annan helg är en helt annan sak.
 
Pumpa årsmodell 2004...Va? 10 år sedan? Åren går så snabbt...
 
Tänker du fira Halloween eller Allhelgona? Kanske du firar både och? 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag håller mej långt från allt med Halloween att göra för vi lärde oss i skolan att det inte hör hemma här och hemifrån samma sak. Har nu inte heller något behov att fira det tar hellre och tänder ljus och firar allhelgona från och med idag till söndag 😊

2014-10-31 @ 17:55:06
URL: http://linzun.blogspot.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0