Hälsobröd

Här om dagen testade jag ett nytt brödrecept som jag hittade på Ekotanternas hemsida, klicka in dig här. Har tidigare bakat en del bröd med olika frön, men detta bröd blev bäst hittills. Beror nog på kokosmjölet. Hoppas det är okej att jag kopierar receptet. 
 
6 ägg
3 dl linfrön
1 dl sesamfrön
0,75 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk
1,5 tsk örtsalt
2 tsk bakpulver
0,5 dl olivolja eller rypsolja
1 burk kokosmjölk
 
Rör ihop allt till en smet. Bred ut smeten på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20-30 minuter. (I orginal receptet stod det 70 minuter, men jag gräddade brödet betydligt kortare tid än så, ca 20-30 min och ej i varmluft).
 
Jag valde att lämna bort mandelmjölet och lägga 0,75 dl + 0,75 dl kokosmjöl istället. Orsaken är att jag helt enkelt har tröttnat lite på mandelmjölet. 
 
 
Avnjut med en klick smör. Helt klart mitt nya favorit bröd. Testa du också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0