Dagens mattips

Igår hade jag ingen lust eller motivation till att laga mat, men bläddrade i en recept bok och vips hade jag en korv och bacon låda i ugnen. Här kommer receptet (från LCHF för hela familjen, skriven av Monique Forslund). Jag har dock modifierat receptet lite. 
 
Korv och baconlåda
 
2 paket bacon
6 korvar (jag tog vad som fanns i frysen, älgkorv, länkkorv, rökt skinka)
1 gul lök
smör
250 g blomkål (jag tog en påse frysta grönsaker, broccoli, blomkål och morot)
2,5 dl vispgrädde
3 (eller fler) vitlöksklyftor
ost
 
Värm ugnen till 200 grader. Skär blomkålen i små bitar (eller ta fram en påse frysta grönsaker ut frysen). Koka blomkålen (grönsakerna) i grädden tills de blir mjuka. Skär bacon och korv i små bitar, hacka löken och stek allt i en stekpanna. Mosa blomkålen (grönsakerna) blandade med grädden i en mixer. Blanda sedan i bacon, korv och lök i "moset". Pressa på vitlöken och blanda. Lägg allt i en ugnsform och strö över osten. Grädda i ca 20-25 minuter.
 

Enkel mat då man inte har lust att börja laga några invecklade rätter. Om man vill kan man servera med en sallad. 
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0