Sommarresa 2024 del 1 - Björneborg och Åbo

Årets sommarresa startade på närmare håll än vanligt. Första stoppet blev Björneborg.

Före vi åkte till campingen besökte vi några butiker, åt lite mat samt spenderade flera timmar i en stor lekpark.

Lekparken låg precis bredvid Pori Jazz området. De hade börjat förbereda inför festivalen, så ett stort område var avspärrat. Vi sökte efter en labyrint, men dit slapp vi ej, blev istället 1 km promenad runt området. Var en riktigt bra och stor lekpark, eller egentligen flera lekparker i en. Där fanns också en del djur som man kunde se på, t.ex getter och olika fåglar.

Mot kvällen åkte vi till Yyteri där vi lade upp tältet för 2 nätter.

Följande dag tog vi en promenad ner till stranden. Det blåste ca 20 m/s och var 16 grader. Så tyvärr var det inget badväder. Förra gången vi var hit för x antal år sedan var det heller inget badväder.

Före vi gick ner till stranden var vi via simstranden vid campingen, men blev inget dopp där heller.

Kokade äkta campingmat 😋.

Sen blev det minigolf.

Åkte sedan in till stan och varvade några loppis. Åt korv vid Biltema och köpte 2 nya luftmadrasser. Jag hade vaknat utan luft i min madrass. På kvällen blev det äntligen ett dopp vid det intilliggande spahotellet.

Följande dag packade vi ihop tältet och körde iväg mot Åbo. Stannade i Raisio och var in i några butiker. Blev lunch på Ikea. Efter maten blev det en loppisrunda, 5 loppisar hann vi med. Några stora fynd blev det dock inte. Före båten skulle avgå hade vi bra med tid för att besöka en lekpark som vi blev imponerade av för något år sedan, Äventyrsparken i Kupittaa. Där spenderade vi några timmar samt åt vår medhavda middag. Wilma fick också den största sockervadd jag någonsin sett, den smakade cola 😋.

Vid nio tiden på kvällen avgick Viking Grace från Åbo. Vi hann förstås leka lite och träffa Ville Viking. Så värst mycket sömn blev det inte den natten, men det hade vi inte räknat med heller 😅.

Resan fortsatte följande dag, men det får ni läsa om i nästa inlägg 😊.