Resa till Ähtäri och Tuuri

Detta år blev det ingen lång sommarresa, då vi tyvärr inte ville åka över till Sverige som vi oftast brukar göra. Det var Coronan som ställde till det. Jag har ju haft nästa års sommarresa färdigt planerad i flera år redan, men Göteborg och Oslo får vänta ett tag till. Istället bar det av till Ähtäri och Tuuri. Nära och bra.

Tre dagar hade vi på oss, det var ju bara Johnny som hade semester. Så på fredag förmiddag bar det av. Efter vägen stannade vi och åt lunch, Wilma åt så mycket som ingenting. Sedan körde vi raka vägen till Ähtäri camping. Ja nästan. Det blev visst två loppis besök, glass och kaffe före vi kom oss fram.

Vi hade bokat en stuga. Helt okej var den, men tyvärr saknade den vatten och wc. Kaffekokare och vattenkokare fanns. Och sängarna var minst sagt obekväma (men blev bättre med dubbla madrasser andra natten).

Efter ett misslyckat sovförsök och middag som slutade med en trött och grinig flicka som inte ville äta nu heller, så blev det ännu en vagnpromenad. Promenerade runt campingen i 45 minuter medan WIlma sov. Det var Wilmas mage som ställde till det denna dag, såklart man inte vill äta om man måste göra nummer två.

Det var riktigt fint väder denna fredag, skön sommarvärme efter många dagar med ostadigt väder. Efter den sena middagsvilan tog vi oss en simtur. Ja WIlma lekte lite i vattnet, men var inte riktigt på humör för att simma. Roligt hade vi ändå. Pappa hade tydligen smutsiga fötter så hon måste tvätta dem 😃.

Efter simningen satt vi och njöt av kvällssolen och åt lite gott. Senare blev det pizza vid stugan.

Följande morgon gick vi iväg till den intill liggande djurparken. Wilma ville mest se MU och BÄ, så vi gick ganska snabbt igenom hela parken tills vi kom till farmen. Många djur var trötta pga värmen, men en del visade nog upp sig. En glass i värmen var gott tyckte Wilma ☺.

Wilma fick välja ett mjukisdjur från souvenir butiken. Hon valde en ko. Lunchen åt vi vid Panda caféet. Inte så mycket att välja bland, men vi hittade till sist nåt ätbart. Wilma var inte imponerad av matutbudet 😜. Det slank väl ner nån brödbit.

Så Wilma skulle få sova middag tog vi oss en ca 2 timmars biltur. Körde sedan till Tuuri.

Muminlekparken tyckte Wilma om.

Efter lekstunden gick vi en runda i butiken samt åt lite mat igen. Vet inte om jag sett så mycket folk i Tuuri nångång, parkeringen var proppfull med bilar. Var säkert gratis tivoli som lockade en del, men vi gick bara förbi.

På kvällen blev det bad och bastu. Wilma simmade lite denna kväll, men det blev nog kallt. Blåsigt var det också denna kväll, så resten av kvällen lade vi några pussel inne i stugan.

På söndag morgon åt vi frukost och sen var det bara att packa sakerna i bilen igen och åka hemåt. Det blev ett besök till Tuuri igen för mera mat och shopping. Wilma blev glad då hon fick ett eget glas med limsa ☺.

Det var den korta sommarresan det. Då vi kom upp på gården här hemma sa Wilma "nå ja". Hon var tydligen glad över att komma hem ☺.