Spökvandring i Vasa

I lördags förde vi Wilma till fammo och faffa och så åkte vi båda in till stan. Det blev inget biobesök eller liknande, utan en spökvandring. Redan flera veckor på förhand hade jag bokat biljetter, bara ifall att rundturen skulle bli slutsåld, man vet ju aldrig. Vi samlades utanför Hotel Royal och sedan gick vi igenom i princip hela stan. Guiden berättade var det sägs att det spökar, även ställen utanför centrum berättade hon om. Lite av Vasas historia fick vi också med på köpet. 
 
 
Jag visste inte om att man kan se var en bomb har slagit ner på Trefaldighetskyrkan, det var intressant att få veta. Där pilen visar på bilden nedan kan man se ett "hål" i väggen.
 
 
Jag tyckte det var riktigt intressant, även om man hade önskat "lite mera kött på benen", alltså lite mera ingående information om vissa saker. Jag tror dock att om de fortsätter med vandringen under flera år framöver så kommer den bara att bli bättre och bättre då guiderna får höra fler historier, bl.a. från de som deltar i rundturen och berättar om egna upplevelser. 
 
 
Du har ännu chansen att gå vandringen denna höst. Onsdagen den 23.10 och torsdagen den 24.10 ordnas det flera tillfällen med start klockan 17. Två turer ordnas på svenska båda kvällarna, 17.30 och 19.30. Ordnas det igen ett nytt år vill jag gärna gå igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0