Äta potatis för första gången

I tisdags fick Wilma smaka på potatis för första gången. Har i flera veckors tid tänkt koka potatis och frysa in i små portioner, men inte kommit mig för. Äntligen fick jag det gjort! Hittade en isbitsform som vi inte använt på länge som jag frös in bitarna i. Lagade också en sats med morötter blandat med potatis som hon får smaka nästa vecka. 
 
 
Så vad tyckte hon då? Så där riktigt smaskens tyckte hon inte att det var, men nog fick hon säkert i sig lite potatis. Hon spottade åtminstone inte ut maten. Skeden var för stor, så nästa gång får vi ta en annan sked. Igår gav jag lite potatis på mitt finger och det gick nog bättre än med den här skeden.
 
 
Hon fick också sitta i sin matstol för första gången. Lite för liten är hon nog ännu för att sitta längre stunder, men den stunden hon åt teskeden med mat så gick det nog bra. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta ge smakportionerna. Ska hon sitta i stolen eller inte? Igår gav jag smakportionen i samband med att jag ammade/gav ersättning i soffan. Känns lite bökigt och omständigt att mata på två olika ställen. Otålig som lilla damen är också så tror jag det blir bäst för tillfället att jag ger allt samtidigt i soffan. Ska bli intressant att se hur hon reagerar på olika smaker. Kommer nog säkert en dag då vi har mat överallt, men än så länge hålls den i/runt munnen och på matlappen, hehe. 
 

Kommentarer
Postat av: Malena

Mina barn har suttit i babysittern då vi började med smakportioner.

Svar: Jo nå det går ju också, men är sällan hon sitter i den nu mera. Hon vill inte sitta så "liggande". Lyfter bara upp huvudet och försöker sätta sig upp ordentligt. I Bumbo stolen sitter hon ganska bra, men bara en kort stund, sen börjar hon böja huvudet bakåt 😀.
Caroline

2018-11-15 @ 15:55:54
URL: http://malena.se
Postat av: Linda K

Man kan också prova att ”bulla upp” med handdukar runt henne i matstolen så hon hålls på plats bättre 😊 väntar också på att få börja med potatis, men om några veckor så! ☺️ (Dock blir det ju samtidigt lite ”jobbigt” med extra fixet 🙈)

2018-11-16 @ 18:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0