Canon och Nikon - den gamla kameran är bättre

Jag och mina ständiga kameraproblem. Köpte faktiskt en ny kamera igår från Prisma. Det var ingen systemkamera, men inte heller en liten pocketkamera. Något mitt emellan. Fick känna och klämma på den i butiken, men batteriet var inte laddat så det gick ej att testa den ordentligt. Velade fram och tillbaka, ordentligt med zoom hade den och annars lät den också bra. Nåja, köper den. Johnny fick nerprutat den med 30 euro till 350. Inte dyrt och inte billigt. Helt okej pris. 
 
 
Jag köpte alltså en Canon PowerShot SX540 HS. På Canons hemsida beskriver man kameran så här:
 
"Enkelt nöje och expertkontroll kombineras i denna uppkopplade bridgekamera med 50x-zoom, som tar dig på en bildresa där du kan skapa och dela fantastiska bilder och filmer. Perfekt för semestern och särskilda tillfällen."
 
Låter ju bra eller hur. En massa finesser fanns nog på den men orkar inte räkna upp alla tekniska detaljer. Jag är inte så insatt i termerna, jag vill inte hålla på med olika inställningar, jag vill bara kunna trycka på en knapp och så blir det ett bra foto. Tycker dock om att kunna ta foto på saker lite längre bort, så därför valde jag den här kameran med bra zoom. Läste också att den tar bra bilder i mörker.
 
Det var bra så här långt, tills jag testade att jämföra bilderna jag tagit med den här kameran och den gamla (Nikon 1 J2). Vilken skillnad! Den gamla tar så mycket bättre bilder! Trodde inte jag skulle se det så där bra med blotta ögat. Vill verkligen inte "byta ner mig" till en så dålig kamera som inte kan ta ordentliga bilder. Testade dem vid samma tillfälle och samma ljus. Testade att fotografera då det var lite mörkt inne.
 
Bilder tagna med den nya kameran:
 
 
Bilder tagna med den gamla kameran:
 
 
Ja visst ser vi skillnad?! Säkert kan den nya kameran vara bra på alla andra möjliga sätt, t.ex. bra zoom, men det är nog ingen kamera för mig. Jag är tydligen för bortskämd med den gamla kameran. Skulle jag ha haft en sämre kamera från början skulle jag säkert ha tyckt att den nya tar bra bilder, men nu då jag kunde jämföra med en lite dyrare kamera så såg jag ju skillnaden. Jag ska lämna tillbaka kameran och hoppas jag får pengarna tillbaka. 
 
Nu är då frågan den, vad gör jag nu? Har nog en fungerande kamera (Nikon), men det ena objektivet är sönder (1 Nikkor 10-30), det som man tar "vanliga" foton med på vanligt avstånd. Typ då någon sitter vid matbordet. Ska jag ta foto då någon sitter vid matbordet med det fungerande objektivet (1 Nikkor 30-110), så måste jag gå flera meter bakåt, fungerar alltså inte så bra för såna motiv, ej heller för närbilder. Jag har redan haft 10-30 objektivet på reparation en gång. Då gick det på garanti, men det gör det inte längre. Att köpa ett nytt 10-30 objektiv kostar ca 300 euro. Känns lite väl saftigt för bara ett objektiv. På E-bay fanns det förmånligare alternativ, men då jag är så skeptisk till att köpa något på nätet, speciellt från privatpersoner. Är rädd att bli av med pengarna. Alternativet är att köpa en ny Nikon, en uppdaterad version av J2. Men då kostar det nog någon 100 lapp till jämfört med Canon kameran. Åh suck! Blir inte riktigt klok. Det enda jag vill ha är ju ett fungerande objektiv, helst inte en ny kamera. Är så nöjd med den kameran jag har, bara allt skulle fungera.
 
Fortsättning följer.
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Vilken skillnad!Hoppas du får ångra köpet o få pengarna tillbaks.

Svar: Ja visst var det! Jo vi får hoppas det.
Caroline

2017-01-30 @ 10:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0