Maspalomas

Bara några kilometer bort från Playa del Inglés ligger Maspalomas. Maspalomas är väl nog mest känt för sina sanddyner med sand som blåst dit från Sahara. Vid stranden ligger också Maspalomas fyr. Vi kände oss inte så hurtiga att vi ville promenera x antal kilometer efter stranden fram till Maspalomas, det lockade heller inte att ta en promenad gata upp och gata ner, så vi hoppade på bussen. Smidigt och bra. Dessutom kändes det att det skulle bli en av veckans varmaste dagar.
 
 
Vårt första uppdrag blev att hitta en wc. Var inte det lättaste men vi lyckades till sist. Sedan blev det en promenad vi sent glömmer.
 
 
Invid sanddynerna fanns en lagun. Där bredvid gick en väg där man kunde gå och njuta av utsikten över lagunen och mot sanddynerna.
 
Vi promenerade där i sakta mak då vi mitt i allt blev stoppade av några afrikanska damer. De tog oss i hand och frågade en hel del. Vips hade vi båda varsitt armband på armen, gjort av hår? och några pärlor. Sedan ville de förstås ha betalt. Jag gav 2 euro och sa att det var allt jag hade. Johnny sa att han inte hade några pengar. Till sist släppte damen min hand och vi kunde gå iväg. Hann inte många steg innan de kom springandes efter Johnny och tog av hans armband, han hade ju inte betalat för det! Hela händelsen var mycket obehaglig och det förstörde nästan resten av dagen. Kollade genast efteråt att vi hade alla värdesaker kvar, ja man kan ju inte vara helt säker, men vi hade som tur nog allt kvar. Jag hade ju krampaktigt hållit i väskan hela tiden, så rädd var jag. Säkert helt oskyldiga människor, men som sagt, man vet ju aldrig, man har ju sett hur det kan gå till.
 
Måste sedan gå en omväg för att slippa gå förbi damerna igen. Gick sedan upp mot dynerna och beundrade de fantastiska vyerna.
 
 
Det blåste dock hårt så sanden yrde runt och man fick sand överallt. Vi hittade dock ett ställe bakom några buskar där det var lä. La ut våra handdukar och låg där och solade ungefär en timme. Var riktigt hett! Vi var inte de enda som tyckte det var varmt. Lite här och där såg vi folk som inte hade en tråd på kroppen, men de störde inte oss desto mera. Var och en med sitt. 
 
 
Då vi solat färdigt och druckit upp vår matsäck vandrade vi vidare över dynerna och längs med stranden tillbaka. Mat hittade vi på en av restaurangerna vid stranden. Jag beställde fisk, men det var ingen höjdare, gick hungrig därifrån.
 
 
Det blev inget dopp i havet. Tänkte nog att får se om vi alls kommer att doppa oss i havet på den här resan, men vi hade ju ännu en dag på oss. Tog bussen tillbaka till hotellet. Senare på kvällen blev det mat, eller rättare sagt revbensspjäll på Playa del Sol. Ät så mycket du vill stod det på reklamen, så vi trodde det skulle vara en buffé bestående av bl.a. revbensspjäll och andra kött sorter m.m. Priset lät ju bra, 7,90 per person. Vi blev dock minst sagt besvikna då vi inte såg något buffé bord utan fick en tallrik full med torra revbensspjäll till bordet samt några såser. Ingen potatis, inget annat. Verkligen dåligt! Jag som inte ens tycker om revbenspjäll. Skulle jag ha vetat att vi bara skulle få det så skulle jag ju ha valt någon annan mat. Fick åter igen gå ut hungrig. Denna kväll var jag sur då jag inte fått någon ordentlig mat i mig, men efter några smörgåsar och x-antal chips var jag på bättre humör igen. Och vad kom jag fram till efter denna dag? Jo ät sådant som du vet att du blir mätt av, typ nötkött med tillbehör, pizza och hamburgare,  testa inget nytt. Låter kanske tråkigt, men då är jag ju också ganska "krantto" då det gäller mat, hehe. Vi fick ju åtminstone varsin "efterrätt".
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca Adnell

Dom där sanddynorna är helt fantastiska! Har också varit där :)

2017-04-09 @ 11:51:45
URL: http://adnellphotography.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0