Fem Stockholmstips

I princip varje sommar, eller i alla fall varje år blir det ett besök eller flera till Stockholm. Jag fullkomligt älskar staden! Kanske du är på väg dit i sommar? Jag tänkte ge er mina tips på saker att göra eller ställen att besöka. 
 
1. Klassikern, Gamla stan. Har du ännu inte besökt stadsdelen är det ett "måste". Förutom gamla fina hus och trånga gränder finns här flera små intressanta butiker. Är du t.ex. scifi intresserad och gillar att läsa böcker finns Science Fiction bokhandeln i gamla stan. I gamla stan kan man också gå på spökvandring, det har vi dock inte ännu tagit oss tid till, men det låter spännande!
 
 
 
2. Ta en båttur. De vanliga sightseeingturerna är nog intressanta, men varför inte ta en lite längre tur ut till Sandhamn. Sandhamn är som vackrast mitt i sommaren och vägen dit minst lika fin. 
 
 
3. Mitt favorit matställe, Kungshallen vid Hötorget. Har du svårt att välja vad du vill äta, kanske du vill äta en sak, medan ditt sällskap vill äta något annat. I Kungshallen finns 16 olika resturanger på samma ställe. Du kan välja mellan, tacos, hamburgare, biff, asiatiskt, pizza, indiskt och mycket mera. 800 sittplatser finns det så oftast finns det nog plats att äta på. Inga dyra priser heller. 
 
 
 
4. Besök Skansen. På området finns det alltmöjligt. Gamla fina hus, lite som ett hembyggdsmuseum. Djurpark och akvarie kan man också besöka. Dessutom finns det ett flertal butiker och resturanger på området. Helt klart värt ett besök. 
 
 
 
5. Sky View. Bästa utsikten över Stockholm, 130 meter över havet. Du åker upp i glasgondoler upp efter Globens utsida. Sedan stannar man till en stund där uppe för att beundra utsikten innan man åker ner igen. I en gondol får 14 personer plats. På hemsidan påstår de att det inte finns någon annan liknande anläggning någon annastans i världen. Kan vara bra att boka tid då det ibland kan vara långa köer.
 
 
Hoppas jag kunde tipsa någon om intressanta saker att se och göra i den kungliga huvudstaden. Snart är jag där igen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0