Ett dygn i Umeå

Åh vad skönt och avkopplande det var med en liten resa igen! Ja ni vet ju vid det här laget att jag skulle kunna resa hela tiden, bara man hade tid och råd. Denna gång blev det en liten tripp över vattnet till Umeå. Som jag tidigare har sagt så åker vi helst inte på någon dagskryssning, så denna gång lämnade vi där över natten. Dit resan var lång, men som tur hade vi plattan med så vi kunde underhålla oss med att titta på film. En vacker solnedgång fick vi också se. 
 
 
Då vi kommit oss av båten körde vi raka vägen till Ica Maxi där vi storhandlade. Jag hittade bl.a. några julklappar. Skulle ha kunnat gå där i flera timmar, men hungriga som vi var hade vi inte tid med det. Åkte sedan in till Umeå centrum, hittade en bra parkeringsplats och vandrade iväg till hotellet. 
 
 
Vi valde att bo på ett relativt nytt hotell, U&Me hotel. Hotellet påminner lite om Omenahotellen då det inte har någon reception, man checkar in i en automat istället. Incheckningen gick bra, förutom att vi inte fick ut någon bekräftelse, pappret fastnade inne i automaten, men vi klarade oss utan pappret och kunde söka oss vidare till vårt rum. Utsikten då man kom upp på tionde våningen var inte att klaga på, verkligen fint. Man såg ut över hela staden 
 
 
Rummet var lite speciellt, eller ska vi säga modernt. Handfatet utanför badrummet och glasvägg till badrummet. Belysningen blev jag inte riktigt klok på, den var nog säkert för modern för att jag skulle förstå mig, hehe. Även här var utsikten otrolig.
 
 
Vi lämnade snabbt våra saker på rummet och gick sedan till O´Learys för att äta en sen middag. Det var en mysig promenad genom centrum, julbelysning i varje hörn. 
 
 
Det var mycket folk i farten för att vara en onsdagskväll. Någon fotbollsmatch pågick också på tv, men den brydde vi oss inte desto mer om. Vi var ju vrålhungriga! Började med lite nachos som förrätt, sedan blev det revbensspjäll för Johnny och jag tog en hamburgare. Blev så mätt så mätt att jag inte orkade med allt. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellet. Johnny tog sig ett bad och jag kollade lite på tv. Det hade varit en bra dag.
 
Följande morgon vaknade vi till solsken och minusgrader. Började dagen med en enkel men god frukost nere vid Kulturbageriet som fanns några våningar nedanför.
 
 
Sedan var det bara att packa ihop och checka ut. Vår shoppingdag kunde börja! Vi skippade alla centrumbutiker  och istället åkte vi ut till Ersboda där vi rundade de flesta butikerna. Hittade en hel del, det mesta dock ätbart/drickbart eller julklappar. Julmust och olika sorters glögg är ett måste att köpa med sig hem. Det finns ju så många sorter att välja bland! Varje gång vi går in i en matbutik i Sverige konstaterar vi att utbudet är mycket större än här hemma, fastän vi har stora matbutiker här också. Sedan åkte vi vidare till Ikea och Avion köpcenter. Vi började med att gå raka vägen till Ikeas resturang. Där åt vi julbord. Det var lika bra och förmånligt som vanligt. Vi gick dock tomhänta ut ur Ikea denna gång, köpte bara några små saker från butiken utanför kassorna. Avion köpcentret var nog stort, men hittade inte så många butiker att gå in i. 
 
 
Sedan var det hög tid att söka sig mot hamnen igen. Denna gång hann vi med betydligt mera än då vi var på dagskryssning. Vi hann dock inte med allt som stod på min lista, men tillräckligt ändå. Nästa gång vill jag nog stanna två dygn i staden, det finns ju så mycket att se och många butiker att besöka. 
 
 
Vägen hem var lika lång som vägen dit, denna gång hann vi se två filmer. Som tur köpte jag en filt i Umeå som jag tog med mig på båten, skulle nog ha frusit ihjäl annars, ja nästan i alla fall. Det var så kallt att sitta i baren, ja det var kallt överallt. Alla satt med jackorna på så var nog inte den enda som frös. Det såg säkert roligt ut där jag satt invirad i en filt, men det kunde jag bjuda på. 
 
En riktig rolig resa blev det, skulle gärna ha stannat flera dygn till. Hoppas det inte räcker allt för länge innan jag får besöka staden igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0