Juthbacka 2015

Ni har väl inte missat att det är Juthbacka marknad denna helg!? Vanligtvis brukar vi fara dit redan från morgonen på fredagen, men i år hade vi (jag) inte lika bråttom. Det har ju talats om att de inte får börja sälja före klockan 16, men nog visste jag att de börjar sälja före det ändå. Vi hann i alla fall med en del annat på förmiddagen innan vi satte oss i bilen och åkte iväg till Nykarleby. Klockan var 12.15 då vi kom fram och det var såklart redan mycket folk i farten.
 
 
I år sprang jag inte runt med kameran lika mycket som ifjol. Har nog att göra med att det inte blev en hel dag på marknaden utan 5 timmar fick räcka i år. Ganska snabbt hade vi båda fyndat och kunde nöjda och glada fortsätta vår runda. Lite mat fick vi också i oss, fastän maten som serverades inte var någon höjdare direkt. Då klockan var 17 hade vi fyndat färdigt och for på jakt efter en pizzeria. Vi kunde ju inte fara hem hungriga heller. Varsin gris från den lokala butiken blev vår efterrätt så mätta och belåtna kunde vi köra hemåt igen. Hemåt då de flesta andra åkte dit. Men jag föredrar nog att gå omkring på marknaden mitt på dagen istället för att trängas med resten av Österbotten på kvällen. 
 
Jag misstänker att jag gjorde årets fynd. Vet inte vad som kan slå det här fatet. Jag har aldrig sett ett sådant tidigare, varken på loppis eller på nätet. Jag såg det på långt håll och sprang dit och tog i det direkt så ingen annan skulle få tag i det. Det är ett fat från Riihimäen lasi, serien jag samlar på. Ni kan ju gissa vem som satt med fatet i famnen resten av vägen hem och inte kunde slita blicken ifrån det. 
 
 
Den lilla assietten på bilden hade jag från förut, men lade den bredvid bara för att ni ska se hur stort fatet är. 15 euro var inte hela världen, jag hade nog varit beredd på att betala mera. 
 
Köpte åtta arabia tallrikar åt mamma också. Fick en på köpet så tyckte jag gjorde ett bra köp!
 
Gjorde också ett annat fynd. Hittade en arabia tallrik av serien jag också samlar på för bara 3 euro. Försäljaren sa att jag kan få tallriken för 3 euro då det inte är en arabia tallrik (resten av tallrikarna var 5 euro). Jaha, inte arabia, ja ja, bäst att se nöjd och glad ut och betala. Jag visste ju att det var en arabia tallrik
 
 
Ni vet ju redan vad Johnny fyndade, Kalle Ankas Pocket såklart.
 
Båda var vi nog nöjda med årets Juthbacka. Får väl börja räkna dagarna till nästa års marknad nu då.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppsan vilket fint fat du hittade.det med blommor på har jag ett brödfat av vackert,vackert

Svar: Jo, inte varje dag man gör såna fynd! Jo fatet med blommorna på är inte så ovanligt, står anda sortering under fatet så om man ser riktigt noga på alla fat så är de lite olika.
Caroline

2015-08-22 @ 12:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0