Tillbakablick 2013 Oktober-December

OKTOBER
 
Oktober började med soligt väder, tog en promenad och lyckades ta en del bra bilder. Hittade en hel gammal filkopp i skogen, tog hem flera gamla glasburkar från Västervik, köpte en ny vinterjacka.
 
 
Det blåste och stormade och vi trodde taket skulle blåsa bort (men det gjorde det inte). Blev ett besök vid simhallen, länge sedan sist, och så fyndade jag en del kläder på loppis, bl.a. mina favorit byxor,
 
 
For till Tammerfors en helg där vi åt gott, simmade på badhotell, fyndade på loppis och bara tog det lugnt.
 
 
Klippte gräsmattan för sista gången för året, bytte till vinterdäck på bilen och konstaterade att jag behöver köpa några nya däck. 17.10 var dagen då första snön kom.
 
 
Kräftsäsongen fortsatte, busade med kissona i skogen och började få sjukt i ryggen igen.
 
 
Ryggvärken blev värre och blev sjukledig. Hade uppmuntrande besök av Isac med föräldrar. En annan dag var också Johanna på besök.
 
 
Gjorde höstfint på terrasstrappan och försökte hålla igång med promenader då jag inte kunde fara till gymmet.
 
 
 
NOVEMBER
 
Månaden började med Allhelgona. Besökte gravgårdarna med mamma och pappa.
 
 
Whiskas jagade möss. Måste åka in till akuten sent en arbetskväll pga ryggen. Sjukledighetern fortsatte.
 
 
Mia förgyllde min dag då jag fick en förtidig Lilla-juls present.
 
 
Firade farsdag med mat i Västervik, hade besök av Mikaela som jag inte sett på länge, fick en fin inflyttningspresent av henne.
 
 
Några små granar fick flytta in och så smånigom började julpyntet söka sig fram.
 
 
Var på magnetröntgen av ryggen, var en upplevelse. Var på soppdag till Marhagården och på fyrverkerier till Citymarket.
 
 
19.11 började jag jobba igen efter sjukledigheten, gick bättre denna gång. Fick veta svaret på magnetröntgen. Jag har förslitningar samt en disk som inte är helt på plats (skönt att veta orsaken till den sjuka ryggen). Men på röntgen hade de också sett att jag hade en cysta på lårbenet. Måste ta vanlig röntgenbild av benet, sedan följde många veckors otåligt väntade på svaret. Var verkligen inga roliga veckor, kunde knappt tänka på annat.
 
Gick på en loppisrunda för att pigga upp humöret och komma på andra tankar.
 
 
 
Systers man fyllde 50 och det firade vi med middag vid Solf Gästgivargård.
 
 
For till Tuuri en sväng för att få lite julstämning, eller rättare sagt för att besöka "Joulumaa".
 
 
Träffade Sofia och Malena, åt exklusiv hummer en vanlig söndagskväll, det blev lilla jul och julen flyttade in.
 
 
 
DECEMBER
 

Det blev första advent, besökte den traditionella julmarknaden på Stundars. 
 
 
Gjorde många loppisfynd.
 
 
Besökte kvinnornas julmässa och firade självständighetsdag och julbelysningen kom upp där ute.
 
 
Kunde förstås inte missa julöppningen på Vasa torg. Bakade pepparkakor och det blåste och stormade rejält.
 
 
Blev en långhelg i Uleåborg där vi lyssnade på Scooter, gick på loppis och hade det skoj. Blev också ett besök till Sverige.
 
 
Fick ta avsked av min mammas moster Oline.
 
 
Det dök upp en ren på gården.
 
 
Gick på julgransjakt, stressande över granen, klädde julgranen och kunde till sist njuta av julen.
 
 
Julen spenderades bl.a. på jobbet, i Västervik och på Målarbackan. Tomten kom, och vi hade alla varit snälla.
 
 
28.12 firade vi att vi varit tillsammans i 12 år. Samma helg blev det också julkalas i Västervik. 
 
 
Nyåret firade vi här hemma med Mia och Tomi med god mat och dryck, spel och bra musik. Kvällen avslutades på Målarbackan med fyrverkeri.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0