En kär bok och en svunnen tid

Tänkte att jag skulle fylla bokhyllan med böcker, men kom av mig och började bläddra i böcker istället. Speciellt en bok som jag har kär är Svenska Österbottens bebyggelse i ord och bild, från 1965.
 
 
Köpte boken på en aukton 2008 och den var inte billig, men jag skulle ha den. Inte ofta man ser den till salu heller.
 
I boken finns bilder på många fina gamla hus, samt lite historia bakom huset samt vem som äger det och bor där. Tyvärr finns inte alla hus med i boken, inte vårt hus heller. Men som sagt många andra intressanta hus, en del finns ju dessutom inte kvar idag.
 
Bl.a. de här husen i Västervik har jag speciella minnen ifrån. Det översta minns jag att jag drömde om att renovera eftersom det var obebott då jag var liten (idag står det fortfarande obebott, är snart ett minne blott). Har alltid tyckt lite synd om obebodda och fallfärdiga hus.
 
I det andra huset bodde en gammal kvinna som jag var påskhäxa till flera gånger. Tyvärr finns huset inte kvar idag.
 
Det tredje huset har jag aldrig varit in i, men det finns i hemknutarna och jag har alltid tyckt att det har varit fint, fastän det inte helt faller inom ramarna för hur jag vill att ett hus ska se ut.
 
 
 
Huset nedan byggdes av min mormors farfar, Johannes Skinnar. Idag bor min morbror med fru i huset. Huset har ett lite annorlunda utseende idag.
 
 
I boken finns också en bild från Vasa torg. Ser inte riktigt ut så här idag. En del nya skyltar har kommut upp på husväggen och andra har försvunnit.
 
 
De här butikerna finns inte heller kvar idag.
 
 
Skulle kunna sitta hela dagen och se tillbaka i tiden. Intessant med gamla bilder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0