Semesterresa 2013 del1

Nu är sommarens första semesterresa avklarad. Som mål med vår resa hade vi att besöka ett flertal badinrättningar, eller badhotell samt se lite annat efter vägen. Första natten tillbringade vi på Naapurivaaran Lomakylä i Vuokatti.

Det var en helt okej camping, till ett okej pris. Vi gjorde ändå inget annat än sov där, men man kunde också hyra diverse båtar samt ta sig ett dopp i sjön. Fina och häftiga stugor hade de också.

I Vuokatti var vi och simmade till Katinkulta. Badet var inte lika bra som förra gången. De hade byggt om bastuavdelningen så att det fanns två bastun för kvinnor och två för männen. Förut hade det funnits 4 olika gemensamma bastun och det var mycket bättre. Synd då de ändrat om till det sämre.

Var en mycket fin och varm kväll och vi kunde sitta ute och njuta av solen.

På måndagen fortsatte vi mot Kuusamo. Såg fler och fler berg.

Stannade och sträckte på benen i Suomussalmi.

Efter vägen såg vi också dessa konstiga filurer, "Hiljainen Kansa", Reijo Kelas konstverk precis invid vägen.

Då vi kom in i Kuusamo var detta det första vi såg mitt i stan, två renar som skulle korsa rondellen.

Var också en sväng via Ruka.

Denna natt sov vi lite bekvämare, nämligen på Holiday Club Kuusamon Tropiikki där vi också simmade på kvällen.

Tog en promenad runt hotellet.

Sedan blev det en avsvalkande drink. Fick också besök av några renar utanför hotellfönstret.

Följande dag styrde vi kosan mot jultomtens hemort, Rovaniemi. Där gick vi en sväng på stan, lunchade i bilen utanför Prisma och sedan for vi och hälsade på jultomten. Polcirkeln gick precis utanför jultomtens hus. En bild på jultomten och oss får ni se en annan dag. Man fick ju inte ta foto av honom själv utan man måste köpa ett foto, vi köpte det billigaste för 25 €.

Vi var också till Santapark några kilometer från jultomtens "Pajakylä". Santapark var väl kanske mest för barn, men vi tyckte nog det var värt ett besök.

Hela stället var byggt inne i ett berg, ganska häftigt bara det.

Man kunde besöka isgalleriet där det var -10 grader kallt och fullt med isskulpturer. Där inne kunde man också ta sig en drink i ett glas av is.

Den som ville kunde också baka pepparkakor, vara med i tomteskolan och besöka jultomten (vem var den riktiga?).

Man kunde också åka runt med ett "tåg" och se många intressanta saker efter vägen, bl.a. tomteverkstaden.

Denna natt tillbringade vi på Ounaskoski Camping i Rovaniemi. En bra camping, dock dyr, 29€ (dyrast jag varit på). Var en fin kväll och vi kunde sitta utanför tältet och sola, läsa och se på då folk fiskade.

Resten av resan får ni läsa om imorgon. Tar nämligen en stund att gå igenom alla bilder.