Fröbröd, pizzabullar och Low Carb bröd

Igår blev det en eftermiddag i köket. Började med att baka två plåtar med fröbröd, receptet hittar du här. Det blev flera påsar med bröd. Satte de flesta i frysen så det är enkelt att ta fram några då man vill ha. Annars så håller de ca 5 dagar i rumstemperatur.
 
 
 
Då jag väl var igång med bakningen fortsatte jag med pizzabullar. Receptet hittade jag här.
 
Till 8 stycken bullar behöver du följande:
 
2 ägg
2 dl riven ost
2 msk majonnäs
1 msk pofiber
1 tsk fiberhusk (psyllium)
oregano
salt
peppar
paprikakrydda
chilikrydda
 
Till fyllning valde jag 1 burk champinjoner som jag skar i små bitar, samt ½ paprika (också den i små bitar). Man kan förstås lägga i något annat om man vill. 
 
Blanda ihop alla ingredienser samt fyllningen. Krydda efter behag. Låt svälla i en halv timme.
 
Gör små bullar av smeten med hjälp av en sked, sätt dem på ett bakplåtspapper. Om man vill kan man lägga smeten i muffinsformar.
 
Grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter.
 
 
 
Efter pizzabullarna ville jag baka mera, så då blev det ännu ett till bröd. Denna gång i form av en limpa. Receptet finns i en av de första lchf böckerna vi köpte, Gå ner i vikt med LCHF skriven av Ulrika Davidsson. Jag ändrade dock om lite i receptet då vi inte hade alla ingredienser.
 
Low Carb bröd
 
1 limpa
 
150 g pumpakärnor
150 g solrosfrön
50 g valnötter
50 g mandelmjöl
1 krm salt
4 ägg
1 dl mjölk
smör till formen
 
Sätt ugnen på 175 grader. I orginal receptet står det att man ska mixa fröna och nötterna till ett mjöl, men det lyckades inte för mig. Jag skar valnötterna i bitar och blandade ihop dem med pumpakärnorna, solrosfröna, samt mandelmjölet. 
 
Blanda sedan i salt, ägg och mjölk. Smörj en form och häll i smeten.
 
Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme. Skiva och förvara i frysen. 
 
 
Får nu se hur länge brödet räcker. Möjligen hela nästa vecka. Sedan är det väl nog bara att ta nya tag och baka mera igen. 

Kommentarer
Postat av: Emma -Merakibeauty.se

mummss :)

2016-02-11 @ 10:52:58
URL: http://merakibeauty.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0