Fotoutmaning dag 31: Vinbär

Avslutar månadens fotoutmaning med temat vinbär. I år har jag inte tagit mig tid att plocka vinbären som lyser rött på gården. Det finns inte lika mycket bär som ifjol, så känns inte lika hemskt att lämna kvar dem i buskarna.

På gården har vi också flera buskar med vita vinbär. De flesta av dem är gamla buskar som växer på lite konstiga ställen. Den ena bredvid häcken framför huset och de andra nästan i skogen. Förutom röda och vita vinbär har vi också någon buske med gröna samt svarta vinbär, men på de buskarna har det bara kommit enstaka bär i år.

En båtutfärd

Idag är det officiellt sommarens sista dag, i alla fall om man ser i kalendern, sista augusti. Det ser ut att bli soligt väder idag, så ska passa på att njuta av det så gott jag kan. Jag har ju ännu ledigt fram till lördag.

Igår blev det några timmar till sjöss. For först efter William, sedan till Lillö. Mamma och pappa bjöd på rester från villaavslutningen. Var passligt väder att sitta på uteplatsen och äta. Efter maten fick William komma med oss ut och köra med båten. Första stoppet blev Skelettön.

Sedan fortsatte vi runt Bässörsskatan och under bron till andra sidan Köklotvägen. Körde runt så vi kom ut vid Köklot fiskehamn. Blev också en tur till Djupkastet. Hade tänkt ta iland och dricka lite saft och äta varsin kokosboll, men det stod privat området på huset intill bryggan. Dessutom var två segelbåtar förtöjda i närheten och det såg ut som om en "gubbe" tänkte komma och köra bort oss så vi fick äta våra kokosbollar i båten istället.

På väg tillbaka började det blåsa lite hårdare, men det gjorde inte så mycket. Efter lite kaffe och bulla for vi hem igen. Får se när vi har passligt att fara ut med båten igen, jag skulle ju kunna åka ut varje dag, så mycket trivs jag på sjön!

Fotoutmaning dag 30: Månsken

Villaavslutning 2015

Hade en riktigt bra villaavslutning igår. For till Lillö redan tidigt på eftermiddagen. Johnny rökte lax i rökugnen, blev riktigt gott! Ulli, Cilla, Jens o William kom också dit lagom till lunchen. Det blåste hårt, så var inget båtväder, men vi kunde sitta ute och äta. Var varmt i solen ändå.

Sedan blev det "vila på maten". Satte oss i gungan och läste en stund. William paddlade runt med vår lilla båt inne i viken, men det gick sisådär då det blåste så hårt.

Peppe, Matti och Jessica kom ut en stund senare. Det blev kaffe med dopp på altanen. Sedan tog jag fram Ticket to ride. Jag, Johnny och Jessica spelade ett varv, Johnny vann.

Sedan blev det moln fotografering, ljuständning och matförberedelser.

Som vanligt blev det rökta räkor, kräftor och en massa annat gott på bordet. Vi åt tills vi nästan rullade från bordet.

Då mörkret hade lagt sig var det dags för lite raketskjutning. I år hade vi inte så många raketer att skjuta, men det gick nog bra i alla fall.

Så var villaavslutningen över för i år. Men villa säsongen är inte över för det. Jag har planer på att åka ut med båten många gånger ännu i år bara vädret tillåter. Idag blir det ett nytt försök att åka ut med båten, hoppas det inte blåser lika mycket idag.

Fotoutmaning dag 29: Månaden som gått

Loppisrace i Sundom // Ett besök till Ikea i Vanda // Jag körde på femfilig motorväg i Tyskland // Tropical Islands // Träffade Taylor Lautner från Twillight (dock i vax) // Johnny shoppade billig hårfärg i Tyskland (3,95/st!) //Köpte en ny kudde // Plockade kantareller // Loppisrace i Replot

Plockade hjortron // Körde förbi Strömsö med båten // Åt glass vid Replotbron //Squashen växer och gror // Fick åka till veterinären med Fiffi kissen // Hade kräftkalas // Åt raclette i det fina vädret // Tog en lång båttur // Var på Juthbacka marknaden

Det tog en vecka, men nu har vi äntligen målart färdigt huset. Skönt att ha det gjort. Nu har vi bara uthuset kvar. Någon del av uthuset borde vi nog hinna måla ännu i höst.

Idag är det den sista lördagen i augusti vilket betyder villaavslutning. Ska snart packa ihop våra saker och fara iväg till Lillö och fira med resten av familjen. Det blir fullt hus i år, men det är bara roligt då vi alla är samlade.

Önskar er alla en fin villaavslutning!

Fotoutmaning dag 28: Något gott

Igår blev det kantarell/köttfärs/bacon/champinjon paj till lunch. Fråga mig inte om receptet. Det var Johnny som lagade den och han följde inget recept, men gott blev det ändå!

Då han väl stod i köket svängde han ihop en tårta också. Vem har sagt att man inte kan äta tårta på en helt vanlig torsdag? Även den var smaskig.

Ovanpå satte han bär som jag plockat på gården. Egna jordgubbar (kommer ännu ca ½ liter per dag), vita vinbär samt hallon. Ovanpå rev han ännu lite choklad.

Ibland är det skönt att bli bortskämd.

Rostock (sista delen av sommarresan)

Från Berlin körde vi norrut mot Rostock. Stannade ca 25 km söder om staden vid campingplats Schwaan. Klockan var ganska mycket då vi kom oss dit och vi var hungriga, så blev så exklusiv mat som nudlar med köttbullar (burk köttbullar alltså). Riktigt gott var det!

Följande dag körde vi in till Rostock, gick i butiker, åt varsin curry wurst och beundrade det vackra astronomiska uret från 1400-talet. Hade ingen aning om vad som fanns att se i staden, men fick ju shoppa en del åtminstone. Gör gärna ett nytt besök hit.

Efter en dag på stan for vi ut till hamnen och shoppade lite mera på Bordershop. Sedan var det dags att fara tillbaka till campingen igen.

På kvällen tog vi oss en promenad runt campingen, var en stor camping med flera "långliggare" som säkerligen spenderar hela somrar där.

Vår sista natt i Tyskland för denna gång är en natt jag sent glömmer. Mitt i natten började det åska. Låg och räknade hur nära åskan var, till sist gick vi och satte oss i bilen. Satt en stund där tills vi inte hörde någon åska. Gick och lade oss i tältet igen. Hann bara lägga oss ner så brakade åskan lös igen. Gick tillbaka till bilen. Satt där en stund. Sedan samma procedur igen, men denna gång stannade vi kvar i tältet. Var ett enda springande fram och tillbaka, men som tur behövde vi inte stiga upp så tidigt följande morgon. Tycker inte om då det åskar! Speciellt inte då man ligger i ett tält under flera träd.

Tisdagen den 11.8 var vår sista dag i Tyskland. Hann in via några butiker innan det var dags att fara till hamnen och köra ombord på båten. Tack Tyskland för denna gång!

Klockan var över 21 innan vi var framme i Trelleborg. Det höll på att bli mörkt och vi skulle sätta upp tältet ännu den kvällen. Såklart var vi en av de sista bilarna som fick köra av båten. Det var kö vid campingen, så innan vi hade hittat en tältplats var det kolmörkt. Fick sätta upp tältet med hjälp av en ficklampa, men det gick ju det också.

Följande morgon packade vi ihop tältet och körde tillbaka till Stokholm. Turades om att köra även denna gång och vips var vi i Stockholm igen. Körde ombord på båten som tog oss till Åbo. Sedan var det bara att köra hem igen.

Måste säga att det var bästa resan på länge. Ser redan framemot nästa års campingresa, men då åker vi nog inte lika långt bort.

Fotoutmaning dag 27: Höst

Snart är hösten här, september är ju den första höstmånaden. Visst har hösten sin charm med alla fina löv, mörka kvällar då man får tända ljus och för många betyder hösten en ny start. Nu går jag ju inte i någon skola, har inte tänkt göra några förändringar bara för att hösten är här. Man får helt enkelt bara låta hösten komma och se vad den för med sig.

Hallon och kantareller

Det blev inte så mycket målat igår då regnet kom, men på kvällen fick Johnny målat den andra gaveln så nu har vi bara sidan inåt gården kvar. Jag tog mig en tur till skogs i det ostadiga vädret. Hittade en halv liter kantareller. Gick lite på sidan om där jag vanligtvis går, konstaterade att jag nog skulle gå vilse om jag inte skulle ha telefon med gps/kartprogram. Konstigt hur man kan vara helt säker att man går åt rätt håll och så är man på väg exakt åt det motsatta, hehe.

Det ser dåligt ut med hallonen i år, buskarna har torkat bort i skogen. Några deciliter hittade jag dock runt omkring här på tomten.

På kvällen kom Johanna hit för en pratstund. Det var längesedan vi sågs så var riktigt roligt att ses. Lite senare avslutades kvällen med bastu och två avsnitt av Idol. Något positivt med att det snart är höst är ju att alla tv-program börjar igen.

Finns det några bra serier eller andra program som visas i höst? Tipsa mig, jag vill ju inte missa något bra och spännande program.

Fotoutmaning dag 26: Semesterprojekt

Ett tips till alla som renoverar eller bygger: Måla panelen två varv innan du spikar upp den på husväggen. Vi borde alltså ha målat två varv, men det blev bara ett. Därför behövde vi nu måla igen, egentligen behövdes det nog redan förra året.

Gavlarna är lite besvärliga att måla, de är så högt uppe. Men vi hade bestämt oss för att klara det med stegen, och hittills har det nog gått bra. Lite tveksam var jag nog först då Johnny började stapla upp några lastpallar, satte halva stegen på terrassen och andra halvan på en kloss ovanpå lastpallarna. Såg minst sagt lite farligt ut, men det gick.

Vi började måla för ungefär en vecka sedan, ännu har vi halva gaveln ut mot vägen kvar samt sidan in mot gården. Det tar sig. Igår målade vi hela eftermiddagen och kvällen, hann med ganska mycket då. Nu är det bråttom att hinna måla lite idag innan det lovade regnet öser ner, om det nu kommer något regn.

Fotoutmaning dag 25: Svartvitt

Sachenhausen (del 4 av resan)

Trettio kilometer norr om Berlin, i staden Oranienburg, ligger konsentrationslägret Sachenhausen. Det var fritt inträde till området, men man kunde köpa en audioguide om man ville. Jag låter bilderna tala för dem själva.

Fotoutmaning dag 24: Till sjöss

Igår blev det några timmar på Lillö. Ulli, William och Cilla var också där och njöt av solen. Det var spegelblankt på havet så vi tog oss en tur norrut. Körde lite längre än vi kört förr, svängde om någonstans utanför Värlax.

Det var riktigt lågt vatten så jag måste gå ur båten och skuffa den framåt så vi skulle komma till och från bryggan. Det har dock varit ännu lägre vatten förut (dock inte i sommar), då har vår båt stått på botten, som tur var det inte så lågt vatten igår.

Fotoutmaning dag 23: Kräftskiva

Igår kväll bjöd vi Johnnys föräldrar samt bror på kräftor, västerbottensostpaj, sallad och marängtårta. Var pasligt väder för att sitta ute. Gott med kräftor var det också, speciellt då man doppade dem i vitlöksmajonnäs.

Nästa helg blir det kräftkalas igen då det är villaavslutning.

Madame Tussauds Berlin

Då vi nu en gång var i Berlin måste vi såklart besöka Madame Tussauds vaxkabinett. Inträdet var ganska dyrt, men vi fick rabatt med berlinkortet. Inne i kabinettet kunde man se flera mer eller mindre kända personer. Men alla figurer var inte gjorda av vax. Mitt i allt var det en som rörde på sig! Var alltså en livs levande människa som skulle föreställa en vaxdocka. Måste nog erkänna att jag hoppade till.

En intressant upplevelse!

Fotoutmaning dag 22: Favoriträtt

En av mina favoriträtter är nog hamburgare. Hemlagad är ju nog ändå bäst. Här om dagen lagade Johnny varsin smaskig burgare, på hemlagat bröd dessutom. Vad ska man dricka till en burgare? Jo coca cola såklart!

Juthbacka 2015

Ni har väl inte missat att det är Juthbacka marknad denna helg!? Vanligtvis brukar vi fara dit redan från morgonen på fredagen, men i år hade vi (jag) inte lika bråttom. Det har ju talats om att de inte får börja sälja före klockan 16, men nog visste jag att de börjar sälja före det ändå. Vi hann i alla fall med en del annat på förmiddagen innan vi satte oss i bilen och åkte iväg till Nykarleby. Klockan var 12.15 då vi kom fram och det var såklart redan mycket folk i farten.

I år sprang jag inte runt med kameran lika mycket som ifjol. Har nog att göra med att det inte blev en hel dag på marknaden utan 5 timmar fick räcka i år. Ganska snabbt hade vi båda fyndat och kunde nöjda och glada fortsätta vår runda. Lite mat fick vi också i oss, fastän maten som serverades inte var någon höjdare direkt. Då klockan var 17 hade vi fyndat färdigt och for på jakt efter en pizzeria. Vi kunde ju inte fara hem hungriga heller. Varsin gris från den lokala butiken blev vår efterrätt så mätta och belåtna kunde vi köra hemåt igen. Hemåt då de flesta andra åkte dit. Men jag föredrar nog att gå omkring på marknaden mitt på dagen istället för att trängas med resten av Österbotten på kvällen.

Jag misstänker att jag gjorde årets fynd. Vet inte vad som kan slå det här fatet. Jag har aldrig sett ett sådant tidigare, varken på loppis eller på nätet. Jag såg det på långt håll och sprang dit och tog i det direkt så ingen annan skulle få tag i det. Det är ett fat från Riihimäen lasi, serien jag samlar på. Ni kan ju gissa vem som satt med fatet i famnen resten av vägen hem och inte kunde slita blicken ifrån det.

Den lilla assietten på bilden hade jag från förut, men lade den bredvid bara för att ni ska se hur stort fatet är. 15 euro var inte hela världen, jag hade nog varit beredd på att betala mera.

Köpte åtta arabia tallrikar åt mamma också. Fick en på köpet så tyckte jag gjorde ett bra köp!

Gjorde också ett annat fynd. Hittade en arabia tallrik av serien jag också samlar på för bara 3 euro. Försäljaren sa att jag kan få tallriken för 3 euro då det inte är en arabia tallrik (resten av tallrikarna var 5 euro). Jaha, inte arabia, ja ja, bäst att se nöjd och glad ut och betala. Jag visste ju att det var en arabia tallrik

Ni vet ju redan vad Johnny fyndade, Kalle Ankas Pocket såklart.

Båda var vi nog nöjda med årets Juthbacka. Får väl börja räkna dagarna till nästa års marknad nu då.

Fotoutmaning dag 21: Sensommarblomster

Berlin och Potsdam (del 3 av resan)

Det blev också bad följande dag på Tropical Islands, men denna dag skulle vi vidare mot Berlin så kunde inte simma hela dagen. Vi fortsatte sedan vår resa 80 km norrut till en camping i Kleinmachnow där vi bokade in oss för tre nätter. Hann också med lite shopping i Potsdam där vi köpte varsitt Berlinkort.

Klockan 23 på kvällen var det ännu varmt, men mörkt. Ja det blev ju mörkt redan klockan 21. Kokade en smaskig tomatsoppa med champinjoner och myste utanför tältet.

Följande morgon var det dags att fara in till Berlin. En kilometer från campingen gick en buss som vi hoppade på (bara att visa Berlinkortet och gå in). Bussen åkte till Wannsee. Där steg vi av bussen och hoppade på tunnelbanan in till city. Termometern visade 35 grader utomhus.

Vi steg av vid Zoologischer Garten. Sedan gick vi på jakt efter en sightseeing buss. Hittade inte den vi sökte så blev att hoppa på en annan, fick en båtutflykt på köpet.

Bussen åkte runt till alla vanliga sevärdheter. Vi steg av vid Checkpoit Charlie.

Sedan gick vi något kvarter tills vi kom fram till en del av Berlinmuren som ännu finns kvar.

Vi väntade och väntade på bussen, som till sist kom (de skulle gå var tjugonde minut, men vi väntade en timme innan vi såg vår buss). Nåja vi for vidare och såg mera sevärheter.

Steg av vid Brandenburger Tor.

Sedan strosade vi runt på den berömda gatan, Unter den Linden.

Gjorde ett besök till vaxkabinettet (blir ett skilt inlägg om det), åt god mat och drack varsin svalkande dryck på Starbucks. Någon buss orkade vi inte vänta på igen så vi tog oss en promenad som blev ganska lång. Promenaden gick bl.a. genom Tiergarten som är en stor stadspark (210 hektar) mitt i centrala Berlin.

Efter en dag med obeskrivlig hetta och långa promenader var vi ganska trötta då vi äntligen kom tillbaka till campingen på kvällen. Då var det skönt att sätta sig ner vid campingens bar en stund och smaka på lokala delikatesser.

Följande dag tog vi åter bussen och sedan tunnelbanan in till Berlin. Åkte direkt till ett av Berlins mest berömda sevärdheter, tv tornet. Vi köade en stund för att få köpa biljetter, sedan var det ännu två timmar innan det skulle bli vår tur att åka upp i tornet. Som tur behövde man inte stå där och vänta, utan man kunde göra annat under tiden. Så då blev det lite shopping.

Till sist blev det vår tur att åka upp i det 368 meter höga tornet. Men före vi fick kliva in i hissen måste vi gå igenom en säkerhetskontroll, liknande som på flygplatser. Som tur hade vi inget olagligt med oss. Uppe i tornet kunde man se ut över hela Berlin, var nog värt ett besök fastän väntan var lång.

Sedan var det hög tid för lunch.

Mätta i magen shoppade vi lite mera. Sedan blev det en båtrundtur.

Följande dag var det vår tredje och sista dag i Berlin. Vi hade redan sett det mesta som vi planerat att se, men ett lopptorg måste vi ju förstås också besöka. Några fynd blev det däremot inte.

Sedan hoppade vi på tunnelbanan och åkte till Potsdam. Där skulle det nog ha funnits en hel del att se, men vi bestämde oss för att endast se slott Sanssouci. "Sanssouci är ett slott och en park i Potsdam utanför Berlin. Sanssouci uppfördes 1745–1747 av Fredrik den store." (Källa: Wikipedia)

Det blev endast ett besök på utsidan av slottet. Sedan tog vi oss tillbaka till campingen och började köra norrut igen.

Fortsättning följer...

Vissa dagar...

Vissa dagar borde man inte stiga upp. En sån förmiddag var det idag. Börjar dagen med att försova mig. När försov jag mig senast...typ aldrig. Nåja ingen panik. Kokar snabbkaffe tar ett äpple och hoppar i bilen. Klockan 8 skulle bilen vara på service, hann precis. Kaffet skvätte åt alla håll i bilen så före jag kunde lämna in bilen måste jag torka upp allt med gymhandduken. Gick till gymmet. Gymmade. Gick på wc, vad händer då, jo jag tappar underbyxorna i wc-byttan, och jag hade inte spolat! Suck! Blev tvätt av underbyxor. Går och hämtar bilen. Blev inte så farligt dyrt, MEN kamremmen måste bytas...Det blir inte billigt. Nå det måste ju göras ändå. Åker till Halpa Halli, glömmer sätta upp parkeringsbrickan, springer in 5 minuter, har en 40 euros böteslapp på rutan då jag kommer tillbaka. SUCK! Onödigt. Dessutom har jag ett stort utslag på armen som bara bränner.

Nu känns det lite bättre då jag fått skriva av mig. Man kan ju hoppas eftermiddagen och kvällen blir bättre.

Muntar upp inlägget med den här bilden på mig och Spiderman.

Fotoutmaning dag 20: Skarvar

Man kan inte annat än njuta

Kunde inte ha bättre semester väder! Njuter allt vad jag kan. Igår hann jag dessutom städa nedrevåningen, kändes skönt att få det gjort. Golvet borde också tvättas, men det får bli en annan gång. Igår blev det också ett veterinärbesök. Dock inte med våra katter utan med Johnnys föräldrars katt Fiffi. Hon hade blivit påkörd av en bil (eller blivit träffad av ett avlopp som föll av en bil). Lite svårt att veta vad som egentligen hänt. Men mörbultad var hon och inte sig själv. Det blev blodprov, dropp och medicin samt röntgen. Inget var som tur av, så nu hoppas vi att smärtstillande medicinen hjälper och att hon blir sig själv igen. Sedan blev det en skön kväll på Lillö med en båttur till Västervik.

Idag blev det ett gymbesök. Sedan spenderade jag över två timmar i blåbärsskogen tillsammans med pappa. Totalt blev det 2,5 liter för mig. Helt tillräckligt. Nu ska vi åka iväg på sjukbesök, får hoppas Fiffi mår bättre idag.

Fotoutmaning dag 19: Återblick

Varje år sedan 2004 har vi gjort en campingresa varje sommar. Ibland har det blivit flera korta resor, men för det mesta en lång. Finland har vi sett ganska mycket av, också Sverige. Norge är ännu ett outforskat område, fastän jag nog besökt Norge någon enstaka gång i mitt liv. Danmark har vi också tältat i. Tyskland är ett stort land, fastän vi gjort två resor dit har vi mycket kvar att se. Ännu är inte nästa års resa planerad, men så mycket kan jag säga att den nog inte går till Tyskland.

2004 besökte vi Björneborg och Yyteri, Åbo, Tammerfors samt Ähtäri. Då hade vi ett tält modell mindre samt vanliga liggunderlag. Glömmer aldrig den första natten då vi låg på kottar. Tog inte länge innan vi köpte en luftmadrass att sova på.

2005 blev det en resa till Kalajoki. Sedan också en tripp till Tuuri och Ähtäri.

2006 bar det av till Uleåborg och Nallikari camping.

I slutet på augusti for vi iväg till Jyväskylä och Kuopio

2007 for vi iväg till Hangö. Detta år införskaffades ett större tält. Skönt att kunna klä på sig ståendes och slippa dra på byxorna liggandes. Färden fortsatte vidare till Helsingfors, Kotka, Lappeenranta, Imatra, Parikkala, Punkaharju, Savonlinna och Jyväskylä.

2008 blev det ett besök till Björneborg och Yyteri igen. Var dock kallare detta år jämfört med 2004. Sedan hoppade vi på båten och körde ner till Kolmården. Sedan fortsatte resan söderut till Vimmerby med Bullerbyn och Katthult i närheten. Sedan körde vi vidare över till Öland.

2009 blev det Uleåborg igen.

Efter några veckor bar det av mot Åland med små färjor fram till Mariehamn. Sedan vidare över till Stockholm. Resan avslutades med Madonna konsert i Helsingfors.

2010 körde vi iväg till Vuokatti. Sedan fortsatte resan söderut genom Bomba, Lieksa, Koli, Joensuu samt bostadsmässan i Kuopio.

2011 blev det en tur till Sverige. Körde ner till äventyrsparken High Chaparral som ligger en bit söder om Jönköping. Vädret var regnigt. Besökte en Älgpark. Körde söderut och beundrade det vackra landskapet i Skåne. Sedan blev det Tylösand, Ullared och Göteborg. Sedan blev det Örebro och upplevelsebadet Gustavsvik. Hem via Stockholm.

2012 tog vi båten över till Stockholm igen. Sedan vidare till Göteborg och över till Fredrikshavn i Danmark. Sedan vidare genom Skagen, Aalborg, Jelling och LEGOLAND. Sedan styrde vi kosan mot Tyskland och Kiel. Sedan blev det Hamburg och Lübeck. Tog sedan båten över till Danmark och Rödbyhamn. Sedan blev det Köpenhamn och åskoväder.

2013 körde vi norrut till Vuokatti, Kuusamo och Ruka. Sedan hälsade vi på jultomten i Rovaniemi. Sedan blev det Levi och Muonio. Gjorde en oplanerad avstickare över Norges gräns också. Sedan tillbaka söderut till Kittilä där det var mygginvasion. Sedan blev det Ylläs. Körde över till Sverige och söderut till Haparanda på svenska sidan. Sista natten tältade vi i Uleåborg.

En månad senare bar det av till Stockholm, denna gång på Rihanna konsert. Blev också camping i Uppsala och ett och annat loppisbesök. En båtutflykt till vackra Sandhamn hann vi också med.

2014 tog vi åter igen båten över till Stockholm. Sedan körde vi ner till Nynäshamn. Sedan tog vi båten över till den sagolika ön Gotland. Där körde vi runt i princip hela ön. Var verkligen en upplevelse! Sedan blev det Stockholm i några dagar.

Hann bara vara hemma några dagar så körde vi till Jyväskylä där vi tältade en natt och upplevde ett hemskt åskoväder. Var på Bostadsmässa, simmade vid Peurunka badhotell samt såg på rally.

Det var många resor det! Man minns ju knappt dem alla, tur att jag har dem uppskrivna här nu så jag kan gå tillbaka i arkivet och se vilket år vi var vart och till vilka ställen vi faktiskt varit.

Fotoutmaning dag 18: Dimma

En helg på Lillö

Både lördagen och söndagen spenderades på Lillö. Det var varmt, över 20 grader, men blåste hårt ute till havs. På lördagen hjälpte jag pappa att ta bort gräs och vass vid stranden. Var också ut med roddbåten, kastade lite samt satte ut två nät, men inget napp, fastän vi satte ut två nät på söndagen också. Kanske skarvarna ätit upp all fisk? Innan vi for därifrån på lördagen blev det också lite bastubad.

På söndagen kom Johnnys föräldrar också dit på mat. Var varmt, nästan för vamt i solen på altanen. Blev en tur runt Replotbron med båten, men blåste nästan för hårt på vissa ställen. Men vi hölls ju kvar i båten åtminstone.

En lyckad helg! Ibland kan till och med jag välja att inte fara på auktion (fanns nämligen den möjligheten också). Om jag får välja mellan Lillö i strålande sol och att fara på auktion så blir det nog Lillö.

Fotoutmaning dag 17: Hjortron

Idag var vi båda två till skogs för att söka efter hjortron. Ifjol såg vi bara bladen, själva bären var borta för länge sedan, men i år hade vi lite bättre tur även om vi var sent ute.

En halv liter blev det. Tog ganska länge att plocka dem också, så inte undra på att hjorton är dyra i butiken. Nu var det ju säkert så att någon annan hunnit plocka före oss, så vem vet hur mycket hjortron det funnits där för några veckor sedan.

Nu ska bären avnjutas tillsamman med en vaniljpudding, blir säkert smaskens!

Loppisrace i Replot

Var riktigt roligt att åka på Loppisrace till Replot. Har aldrig tidigare varit på loppis dit så därför var det intressant. 25 gårdar deltog, ett passligt antal, man hann i lugn och ro åka runt till alla ställen.

Johnny fyndade som vanligt Kalle Ankas Pocket. Jag hittade en muminmugg för en relativt billig peng, samt ett arabia glas och en liten arabia skål för 1 euro styck.

Blev en lyckad loppisrunda!

Europas största äventyrsbad (del två av resan)

I flera år har jag velat åka dit, till Tropical Islands alltså. Stället ligger ca 60 km söder om Berlin så är ju inte bara att hoppa i bilen och åka dit. I år kom vi oss äntligen iväg och jag är säker på att det inte var sista gången vi besökte stället.

Tropical Islands är en 66 000 kvadratmeter stor kupol som innehåller ett gigantiskt semesterparadis bestående av Europas största inomhus-regnskog (1 km) med badstränder, tropiska palmer, olika swimmingpools, äventyrsbad,  7 barer och 5 restauranger. Väl inne kan du bland annat uppleva det 3 000 kvadratmeter stora ’Stilla havet’, den 200 meter långa sandstranden, Bali-lagunen med en vattentemperatur på 32 grader, Tysklands högsta vattenrutschkana på 25 meter, ett tropiskt bastuområde, wellness-faciliteter och mycket mer. Det finns också minigolf, ballongflygning och en egen shopping-boulevard.
Källa: Novasol

Kupolen är alltså så stor så om man lade Eiffeltornet på sida så skulle det rymmas in. Frihetsgudinnan skulle kunna stå inuti. Tropical Islands kupolen är 360 m lång, 210 m bred och 107 m hög.

Först tillhörde området Luftwaffe som använde det som hemlig start- och landningsbana under andra världskriget. När Tyskland efter kriget delades i öst och väst, togs flygfältet i bruk av sovjetiska flygvapnet (under DDR:s flagga) fram till kalla krigets slut.

På 1990-talet byggde ett tyskt fraktföretag en stor hangar på området. Hangaren, eller snarare domen, som skulle husera fraktanpassade luftskepp, blev gigantisk och är med sina 6,6 km² fortfarande en av världens största byggnader och den i särklass största självbärande inomhushall som någonsin byggts.

Bygget blev dyrt. Så dyrt att fraktföretaget inte längre hade råd att bygga något luftskepp. Några år senare såldes därför både domen och marken runt om till ett malaysiskt företag i kryssningsbranschen som ville skapa en konstgjord övärld i domen. En stor nöjespark med asiatiska förtecken som skulle döpas till ”Tropical Islands”.

Källa: Resekoll

Onsdagen den 5.8 hade vi hela dagen på oss att bekanta oss med äventyrsbadet. Vi hoppade på gratis bussen som tog oss från campingen 2 km fram till badet. Det är svårt att föreställa sig hur stort det faktiskt är. Vid fösta anblick såg det inte så stort ut då man kom in, men att gå från den ena sidan till den andra tog nog en stund.

Då vi betalade för campingen betalade vi också för inträde till badet. 34 euro per person, men då behövde du bara betala det en gång, du fick komma och gå in och ut ur badet hur mycket du ville under hela din vistelse. Att besöka bastu avdelningen kostade 14 euro per person. Såklart måste vi ju kolla in alla bastun också. Enligt Johnny var det bästa stället han någonsin varit till, jämfört med alla andra bad vi besökt.

Lite häftigt är det ju att badet har öppet dygnet runt, året om. Men tyvärr blev det inte så att vi var där efter att solen gått ner, skulle säkert ha varit fint med all belysning. En annan gång kanske vi bokar en bungalow på stranden, ja så kunde man också bo om man inte vill tälta på campingen bredvid. Det fanns också olika hotellrum samt "vanliga" tält som man kunde bo i inne i kupolen.

Det fanns också levande flamingos att se på. Alla hus som fanns inne i kupolen är dit flyttade från världens alla hörn. Då man vandrar omkring där känns det som om man var någonstans i Asien.

Hela onsdagen spenderades alltså inne i kupolen, 9 timmar senare begav vi oss tillbaka till campingen för lite kvällsmat. Hade varit en minst sagt oförglömlig dag.

Har du vägarna förbi Berlin rekommenderar jag att du tar dig en avstickare hit. Badet är verkligen en upplevelse du sent glömmer.

Fotoutmaning dag 16: Loppisfynd

Ett mindre traditionellt loppisfynd är nog dessa blommor som vi köpte på loppisrace i Nykarleby. Hoppas de överlever vintern och sprider sig så får vi ha glädje av dem länge.

Ett relativt nytt loppisfynd är dessa löv från Partylite. Fyndade dem på loppis i Björneborg. Har likadana fast mindre från förut. Måste såklart ha dem då jag såg dem. Tycker de är så fina och passliga till höstdukningen.

Idag är det Loppisrace i Replot kl.11-15. Får se om man gör några fynd där.

Gym, loppis och en helt perfekt dag

Igår var det skönt att äntligen komma sig till gymmet igen. Var svettigt men vad skulle det annars vara? Förmiddagsjumppan på fredagar är bäst. Johnny passade samtidigt på att vara till simhallen. Sedan var det hög tid att besöka det nyaste loppiset i Vasa, Combo loppis. Tyvärr måste jag säga att det var en besvikelse. Visst fanns där mycket i inredningsväg, dock inte så billigt som jag trott. Loppissidan var stor, men fyndade inget. Vet inte om folk har höga priser nu just då loppiset öppnat då de vet att det kommer att vara mycket folk i farten. Nåja, dyrt tyckte jag det var. Inga loppispriser direkt. (Eller så är jag bortskämd med priserna i Tyskland).

Fastän första besöket inte var någon höjdare tror jag det bara kan bli bättre. Ska nog boka ett bord där någongång i höst.

På kvällen tog jag mig en tur till skogen. Plockade lite blåbär och en påse med kantareller. Kändes i ryggen att jag varit till gymmet, så plockade inte så mycket blåbär som jag velat. Bättre att ta det lite försiktigt då jag vet hur besvärlig min rygg kan vara.

Som en perfekt avslutning på dagen blev det en stund i solen på terrassen med ett glas rött och nyplockade jordgubbar. Sedan såg vi på en serie inne i paviljongen tills det blev helt mörkt ute. En riktigt bra semesterdag.

Fotoutmaning dag 15: Något nytt

Shoppade faktiskt mera denna gång vi var till Tyskland jämfört med förra gången. I klädväg blev det bl.a. detta.

En klänning från Primark. Oj vad glad jag blev då jag hittade butiken. Trodde inte mina ögon. Har bara hört att butiken finns i England och prisklassen är jämförbar med HM, men det var nog ännu billigare än på HM kan jag säga.

Två häftiga t-skjortor hittade jag också.

Shorts var bra att ha i det varma vädret.

En långärmad tröja hittade jag på New Yorker. Sist och slutligen kan jag konstatera att det blev ganska många mönstrade plagg, men vad gör nu det, trivs ju i dem.

Tysklandsresan del 1

Som jag redan sa så tog jag cirka tusen bilder under resan, så tar ju en stund att gå igenom dem alla och välja ut de bästa. Därför tänker jag dela upp resan i flera inlägg, så kanske ni orka läsa/titta på bilderna också, hehe. Skulle nog bli för"långrandigt" om jag skrev om hela resa i ett enda inlägg.

Söndagen den 2.8 satte vi oss i bilen och körde ner till Helsingfors. Jag fick nöjet att köra sista biten fram till H.fors, men det gick nog bra.

På kvällen avgick M/s Mariella från Helsingfors mot Stockholm. Vi hade köpt med oss mat som vi tänkte äta på hytten direkt vi kom ombord, men det gick inte riktigt som vi tänkt. Vi fick vänta en timme i korridoren innan vi fick gå in till hytten, tydligen någon miss med städningen. Men som tröst fick vi varsin matbiljett värd 6,50€ (om jag inte minns fel), då Johnny gick och klagade till informationsdisken. Så då blev det sallad i korridoren (delvis i hytten) samt lite dyrare mat i resturangen.

Följande morgon blev det frukost i hytten (spara alla pengar det går).

Klockan 10 var båten iland i Stockholm och vi kunde påbörja vår långa färd ner till Trelleborg. Det blev ett stopp vid Kungens kurva, sedan fortsatte vi till Jönköping där vi hade matpaus på en fin rastplats.

Vi turades om att köra ner till Trelleborg. Gick bra då det var motorväg i princip hela vägen. Var bara att hålla sig i den vänstra filen, hehe. I Trelleborg hade vi bokat en stuga, bara för att vi hade så tidig väckning följande morgon. Stugan var helt okej, men lite väl liten. Sängarna var 20 cm för korta åt Johnny!

Lite senare på kvällen tog vi oss en promenad ner till stranden på campingen.

På tisdag morgon var det tidig väckning, båten till Tyskland gick 7.45. Klockan 12 var vi framme i Tyskland.

Vädret var soligt och fint då vi kom över till Sassnitz. Det blev bara varmare och varmare desto längre söderut vi körde. Även här turades vi om att köra. Jag hamnade nästan in till Berlin då jag körde lite fel, men ingen fara, det gick bra. Bara lite ovant att köra på en 5 filig väg. Fri hastighet är inte heller något man är van vid. 380 kilometer senare var vi framme vid Tropical Islands.

Väl framme vid badparadiset var det 36 grader! Har nog aldrig varit med om liknande värme, fanns ju ingen luft alls. Var inte så trevligt att sätta upp tältet mitt i solgasset på en grusplätt. Men det gick, och vi överlevde. Lite senare for vi på jakt efter en butik, men hittade ingen. Som tur kunde vi handla det mest nödvändiga i receptionen.

Precis då vi kom tillbaka till tältet efter att ha varit och handlat, började det regna, blåsa och åska. Trodde nästan tältet skulle blåsa bort. Hade ju inte fått ner tältpinnarna så långt ner i gruset så vi fick sitta och hålla i tältet medan det blåste som värst. Någon lång åskskur var det som tur var inte och vi kunde sedan sova gott.

Tropical Islands och resten av resan får ni läsa mera om en annan dag.

Fotoutmaning dag 14: Längs vägen

Rubriken kan man ju tolka lite på olika sätt, men jag har valt att visa bilder som jag tagit längs med vägen på vår resa. Vindrutan var ju inte alltid den renaste, så kan vara lite prickiga och suddiga foton.

Helsingfors.

Jönköping.

På väg över till Tyskland.

Bro i Tyskland.

Alltid roligt med nya vyer.

Tolv dagar på resande fot

Nu är vi hemma igen efter en lyckad Tysklands resa. Denna gång har vi tagit det lugnt, tagit dagen som den kommer, inte stressat alls. En riktigt skön semester med andra ord. Sol har vi haft, värme också för den delen. Lite chockad blev man ju dock då man vant sig med 17-18 grader och så kommer man till Berlin där det är 36 grader. Riktigt så varmt ville vi ju inte ha det, men njöt av varma vindar ändå. Att nu komma hem till 17 grader igen kändes kallt, nästan som vinter, men man vänjer ju sig. Dessutom hoppas jag på fler sommardagar, jag har ju semester ännu i tre veckor.

Lägger upp fler bilder från resan då jag gått igenom alla tusen.

Fotoutmaning dag 13: Solnedgång

Ett av mina favorit foto objekt. Finns få motiv som kan slå en solnedgång.

Fotoutmaning dag 12: En samlare

Man kan fråga sig vad jag inte samlar på. För faktum är att jag samlar på ganska mycket. Just nu samlar jag på dessa saker:

Ugglor.

Kryddburkar.

Måttkannor från arabia.

Muminmuggar och annat muminrelaterat.

Gamla lådor.

Svart porslin (eller glas är det väl egentligen) från Riihimäen lasi.

De här arabia tallrikarna.

Porslin med fiskmotiv från Johnson Bros.

Kuddöverdrag och kuddar.

Gamla flaskor, stora som små.

Lotta servisen från arabia.

Ljusstakar.

Om jag nu glömt något så säg gärna till, hehe.

Fotoutmaning dag 11: Vatten

Vatten. Bara jag hör ordet tänker jag på sommar och ett spegelblankt hav. Finns inget mer rogivande.

Men det finns ju annan form av vatten också.

Regn kan ju också vara rogivande, men då föredrar jag nog det spegelblanka havet.

Fotoutmaning dag 10: Stilleben

Som ni säkert har märkt så kan jag inte få nog av gamla lådor och gamla flaskor. Köpte ju en hög med gamla lådor på en auktion, nu har tre av dem kommit till användning då jag gjorde ett stilleben på byrån bredvid köksbordet.

Då jag hittar på något annat byter jag säkert ut flaskorna. Egentligen skulle jag vilja ha upp alla lådor på väggen, men detta får vara en nödlösning. Vill inte förstöra tapeten bara för att hänga upp några lådor som jag kanske vill flytta på om en månad.

Fotoutmaning dag 9: Gamla fönster

Det är bara något speciellt med gamla fönster...eller hur?

Fotoutmaning dag 8: Rött

Fotoutmaning dag 7: Två lurviga

Molly och Whiskas njuter av sommaren. De kan smyga omkring både på gräsmattan och i jordgubbslandet, då de har busat färdigt återstår två alternativ, vila sig på gräsmattan eller i en grushög. Whiskas valde det senare. Jag föredrar dock gräsmattan om jag måste välja, man kan bli så smutsig i grushögen.

Fotoutmaning dag 6: Frukost

Det finns väl ingen bättre start på dagen än frukost utomhus i solskenet. Nu i sommar jag jag försökt att äta frukost utomhus så ofta jag kunnat, hela dagen blir så mycket bättre då. Är humöret på topp från morgonen så håller det oftast i sig resten av dagen!

Fotoutmaning dag 5: Detaljer

Några timmar på Lillö

På lördagen for vi raka vägen till Lillö efter loppisracet. Var någon vecka sedan vi senast var dit så nu ville jag promt dit för att njuta av lugnet. Mamma bjöd på god mat, vi var båda hungriga efter allt "loppande" så satt bra med lite mat i magen.

Det var lite mulet, men ca 20 grader ändå. Blev en båttur till Replot hamn och tillbaka.

Som avslutning på några avkopplande timmar på Lillö tog jag mig en simtur, termometern visade 19, men utanför stenarna var det nog lite kallare. Skönt var det ändå.

Fotoutmaning dag 4: Kärlek

En bild säger mer än tusen ord.

Fotoutmaning dag 3: Ögonblick

Här har vi nyligen köpt vårt hus. Kolla in rabarbern efter husväggen. Tyvärr är den inte lika stor längre då vi måste flytta på den.

Oj vad ung jag ser ut på bilden och lite rundare kinder har jag också...nåja det är ju ändå 6 år sedan...Ibland kan det vara kallt och regnigt att tälta, speciellt i Uleåborg.

Ett ännu äldre foto. Här hade vi just förlovat oss.

En bild från renoveringstiden. En överfull tvättkorg och en tvättmaskin mitt i det ofärdiga badrummet.

Nog kan det vara vackert en kall vinterdag.

Pärtor och spikar överallt.

Åh vad det är skönt med sommar och sol!

Gårdagens fynd

Det blev som sagt inte så många fynd igår, men jag hittade en klänning för 2€, leggins för 1€, fyra relativt nya tidningar för en billig slant samt en fin bricka till Lillö för 3€.

Vad Johnny fyndade kan ni ju gissa...jo ni gissade rätt, Kalle Ankas Pocket såklart. Nio stycken för 1€ st. Nu har han ju semesterläsning åtminstone, men jag misstänker de är utlästa bara på någon dag.

Fotoutmaning dag 2: Blad och löv

De finns runt omkring oss, speciellt sommartid, jag talar förstås om blad på blommor och växter och löv på träden. De kan vara så enkla, så skira, så vackra eller också riktigt fina. Några fula löv vet jag inte om jag sett någongång. Alla är de vackra på sitt sätt.

Loppisrace i Sundom

Var på ett riktigt roligt loppisrace igår. Hade förberett oss väl så hittade bra fram till alla utvalda ställen. De blev väl ca 30-40 gårdar vi besökte sammanlagt. Gjorde inga stora fynd detta år, men några småsaker kom vi nog hem med.

Nöjda och glada över våra fynd körde vi vidare till Lillö där det blev mat, en båttur samt ett dopp i det blå.

Vad vi fyndade får ni se imorgon.

Fotoutmaning dag 1: Självporträtt

Det är inte så ofta jag tar foto av mig själv. Är ju roligare att fota andra! Här kommer i alla fall två foton på mig tagna i sommar.