Sensommardagar

Dagarna bara rusar iväg. Jag är inne på min tredje semestervecka. Den senaste veckan har vi mest sysslat med dagisinskolning på förmiddagarna. Men en hel del annat har vi också hunnit med.

En kväll cyklade vi till fammo och faffa. Wilma lekte i sandlådan med Julia kissen.

En annan kväll bjöd vi fammo och faffa samt Johnnys bror på raclette. Det hör sommaren till, men först nu hittade vi en ledig och passlig kväll. Perfekt väder hade vi också.

Förra söndagen var vi på gårdsloppis till Vikinga. Hittade lite småsaker. Sedan hamnade vi mitt i allt i Jakobstad där vi köpte en cykel åt Wilma.

Mommo och moffa har vi också hälsat på. Vi lekte i lekstugan samt åt god mat.

Sedan skulle Wilma sova, så vi hamnade på Lillö. Wilma sov vidare i bilen så jag hann sitta i solen och njuta av en kopp kaffe. Hade inte med någon mat, men vi hittade spagetti och tonfisk i skåpet, så det blev dagens middag.

Vi har också haft besök av Wilmas kompisar två kvällar i rad. Så brist på sysselsättning har vi inte haft. Full fart från morgon till kväll. Biblioteket var vi till igår, första gången för Wilma. Lånade hem en hel hög med böcker, förstås några Greta Gris som är en favorit just nu. Besök till olika lekparker är också roligt. Puppe får också gunga ☺

Nu är det fredag igen och villaavslutningshelg. Hoppas det fina vädret håller i sig ☀.

Önskar er alla en fin helg! 🎆

Sköna dagar på stranden

Den här veckan blev det hela två besök till simstranden i Petsmo. Passade på att njuta av sommarvärmen, knappast blir det så varmt mera i år. Wilma var först lite tveksam, det kändes ju kallt i vattnet till en början, dessutom har hon ju mest plaskat i poolen. Till sist vågade hon nog simma själv med puffarna på ☺❤.

Hittade nån gunghäst att gunga på också. Mamma och puppe skulle också gunga, blev dock ingen bild på det 😀.

Synd att hösten snart är här. Jag skulle nog kunna ha sommar minst två månader till. Får bara hoppas vi kan simma i vinter som planerat på "babysim" eller "familjesim". Kursen avslutades ju i mitten av mars pga corona. 31.8 börjar simningen igen. Ska bli roligt att simma inomhus igen, men nu får vi tyvärr endast vara en vuxen med o simma, så vi får turas om.

Inskolning på dagis

Rubriken säger ju allt, Wilma har blivit en stor flicka och ska börja på dagis. 1.9 närmare bestämt. Förra veckan var vi första gången på besök dit. Den här veckan blev det tre besök. Nästa vecka ska jag försöka åka iväg en stund också, får se hur det går. Hon är ju så blyg. Men visst har det börjat gå bättre. Det behövs nog ännu fler inskolningsdagar innan hon är redo. Hon har dock kommit på att det är roligt att gunga. Aldrig hänt förr. Så det är ju bra ☺. Hon satte sig också ner mitt i sandlådan, vilket aldrig heller hänt förut. Hon har bara suttit på kanten av sandlådan.

Första veckan hon ska vara på dagis har jag ännu semester, så det känns bra att vara nära ifall det skulle behövas. Hon ska dock bara vara 8-12 och tre dagar i veckan. Tanken är att fammo och faffa ska sköta resten av tiden då det behövs. Bra med lite mjukstart. Nog ska det gå bra ❤.

Loppisrace i Kuni och Vassor

Senaste helg ordnades det loppis i grannbyarna, så vi måste förstås åka dit på en rundtur. Jag visste dock inte om att det ordnades loppis före jag scrollade igenom facebook kvällen före. Va, tänk om jag missat det hela 🙈. Nåja, det var ju tur att jag inte gjorde det 😀.

Wilma och Johnny ville också följa med på rundan, så det blev en riktigt bra dag tillsammans. Vi åkte runt till nästan alla ställen. Wilma fick se både ponnyhäst, hund, katt, får, ankor och höns. På det sista stället vi besökte åt vi dessutom både korv och våfflor så då var lunchen räddad 👍. Testade nog om Wilma, mot förmodan, skulle ha velat smaka lite på våfflan, men icke. Korv åt hon dock gladeligen.

Så många fynd blev det inte, men några små saker hittade vi. Bl.a. några gratis dvd filmer och en flaggstångsknopp. En riktigt bra loppisrunda ☺.

Några loppisfynd

Just nu är jag på jakt efter vinterkläder åt Wilma. Hon börjar ju dagis (ej heltid), den 1.9 så då borde hon ha en massa extra kläder att ta med dit. Var via Combo en dag hon och jag och fyndade en hel del. Dock inga gummistövlar, men det finns ju nya i butiken också. Är så svårt med storlekarna. Stövlar ska ju vara stora, men ändå.

Hittade två regnrockar (ofodrade). En 98 och en 104. Det behövde hon verkligen. Har bara en fodrad från förut. En vinterhalare storlek 98 köpte vi också. Lite nött på knäna, men inga hål. Tänkte ha den som dagishalare. Måste bara hitta någon till. Vill helst inte köpa ny då jag ej vet hur länge hon kan ha den. Hon borde ju inte växa lika mycket som förut nu, men man vet inte. Är 98 månne för smått efter julen/vårvintern, det är frågan.

En UV mössa för 2€ hittade Wilma. Med Mimmi förstås. Var 2-4 års storlek så den är lite stor ännu, men bara bra det så kan hon ha den nästa sommar ☺.

En läderjacka storlek 104 samt en större Mimmi t-shirt fyndade vi också. Tyckte läderjackan såg så tuff ut. Får bara se om hon vill använda den sen.

En mycket lyckad loppisdag.

Lunch date

Igår lyxade vi till det och lunchade på Strampen. Bara vi två ❤. Hade ett presentkort att "äta upp". Så tack till Mia o Tomi för maten ☺.

Ville ju använda upp hela beloppet på presentkortet, så damen i kassan var snäll och gav oss i princip en limsa gratis. Tack för det!

Maten var riktigt god, som vanligt. Här skulle man kunna luncha varje dag, om man hade råd, hehe.

Efter maten måste vi ju föreviga den omtalade Vaasa skylten. Vet inte om den var så speciellt fin, men nåja. Stör ju nog att den endast är på finska.

Vi avslutade vår date med glass vid fängelsestranden. Första gången vi åt glass där i år. Någon bild blev det tyvärr inte för glassen försvann hastigt fastän de har Vasas största glassbollar. Mums!

Mera blåbär och de första gurkorna

Två kvällar har jag gått till blåbärsskogs. Fammo har varit snäll och varit med Wilma under tiden. Johnny har ännu fullt upp med lekstugebygget. Just nu håller han på och tillverkar fönster, och det tar förstås sin tid.

Så här ser man ut i skogen. Allt för att hålla myggorna borta. Nåja, ingen mygghatt, men huva ändå 😀. Det finns ännu mycket blåbär kvar i skogen, men de börjar vara mjuka eller torkade. Plockade lite hallon bakom uthuset också. I odlingslådorna hittade jag några frilandsgurkor och en annan gurka.

Får se hur många frilandsgurkor det kommer i år. Odlingslådan svämmar över av blad och blommor. Får bara se vilka gurkor som blir till något. Snart har vi väl hela gräsmattan full med gurkor ☺.

Semester ☀

Äntligen är min semester här. Har varit ledig från onsdag morgon och nu får jag semester från och med imorgon. Det kommer att bli en annorlunda ledighet då Johnny redan har haft semester. Vi brukar ju alltid ha samtidigt, men vi får försöka göra det bästa utav saken.

Jag och Wilma började semestern med att åka till Mc Donalds. Hon åt så mycket som några franskisar och jag fick en extra osthamburgare att äta upp.

Wilma har badat i poolen där hemma. Jag har avnjutit ett glas rött samt plockat lite kantareller och blåbär.

En dag for vi till Västervik och lekte hos mommo och moffa. Det blev också en promenad till stranden med förhoppningen om att lilla damen skulle somna, men icke. Vi såg på båtar istället.

För tillfället är vi på Lillö och njuter. Wilma har tyvärr problem med magen ännu, men idag "lossnade det". Inte roligt då magen inte fungerar som den ska. Vi har lekt i sanden och plaskat i poolen. Blev också ett besök till Replot på bakluckeloppis samt mat på Bernys.

Ikväll blev det bastu och nu sover Wilma och jag här en natt till. Johnny for hem då han ska på jobb imorgon. Visst skulle han kunna åka härifrån till jobbet, men blev enklast att åka hem. Får se nu då om Wilma och jag klarar oss, har ju aldrig sovit över bara vi två förut. Det går väl säkert nog bra får vi hoppas 😀.

Bää, hää och nöff

Den senaste tiden har vi inte kommit oss ut på så många cykelturer, men här om kvällen blev det av. Vi cyklade den vanliga vägen, Wilma ville se fåren.

Sedan cyklade vi lite längre för att vinka till hästen. Fortsatte en bit till. Plötsligt fanns det grisar på ängen bredvid. Jag visste inte ens att de fanns där, men då jag tänkte efter, så visst har jag kört förbi dem. Det var stora ulliga grisar som vi hälsade på. Bilderna blev dock inte så bra.

Det blev en lyckad cykeltur och som tur började det inte regna på oss fastän vi såg att det regnade längre bort.