Jyväskylä och Neste Oli Rally

Igår åkte vi iväg mot Jyväskylä, orsaken till detta var förstås den pågående Bostadsmässan. Vi tog en loppisrunda också, men gjorde inga större fynd, dock har de många bra loppis i Jyväskylä, så värt ett besök! Vi checkade in på Laajavuori camping (med alla rally fantaster). Det visade sig att de hade rally tävlingar i staden flera dagar framöver. Vi hade tur som fick plats på campingen, senare på kvällen var den full.

Senare på kvällen körde vi 30 km norrut, till Laukaa och Peurunka badhotell där vi tog oss ett dopp. Badet var ingen höjdare, men häftigt med olika färgade lampor som lyste upp anläggningen. För barn fanns det en stor "klätterborg" i mitten, en sådan har jag inte sett någon annanstans. En gemensam ångbastu fanns, dock med glasvägg emellan och det rymdes max 5 personer / sida så ingen stor bastu med andra ord. Men nu har vi sett badet, behöver inte besöka det igen.

Det var fint väder fram till kl.21.30, sedan öste regnet ner och senare kom åskan. Den natten vill jag inte uppleva igen. Jag låg och var rädd i flera timmar, hade bokstavligen hjärtat i halsgropen och pulsen hur hög som helst. Värre blev det då jag hörde att blixten slog ner någonstans, inte roligt. Nåja, vi överlevde natten, om än det endast blev någon timmes sömn för min del.

Det blev tidig väckning då rally tävlingarna inleddes precis bredvid campingen kl. 8 på morgonen. Före frukosten tog vi oss en titt, dock utanför staketen. Intressant! Då har man sett lite rally också.

Resten av dagen gick vi omkring på bostadsmässan, men den får du läsa mera om imorgon.

Gurkan och tomaterna

Tomaten och gurkorna växer, men jag råkade tyvärr ha av gurkplantan då jag försökte vingla upp den på en lina (den gick dock av ganska högt upp), så får se om den tar sig. I år har de fått växa lite som de vill, annars har jag redan tidigare på sommaren vinglat upp den på en lina, men inte i år. Det gick ju så trögt i början av sommaren så de växte ju inte, men nu, nu har de fått fart.

Plantorna har också fått besök av någonslags skrott, men tar det inte så hårt, än så länge ser de inte ut att ta så mycket skada av insekterna. TIll ett nytt år (vet inte vilket år), vill jag ha ett växthus, skulle vilja ha många gurk och tomatplantor, åtminstone jag skulle kunna äta hur mycket som helst av både tomaterna och gurkorna.

En dag på stranden

Vi kunde inte få nog av Storsand, igår måste vi fara dit igen. Blev hela tre timmar av sol och bad. Vi njöt för fulla muggar.

Det blåste ganska hårt, rakt upp på stranden så var ganska svårt att simma. Då man låg och solade var vinden dock skön och avsvalkande. Får se när vi far dit igen, förhoppningsvis hinner vi ännu i sommar.

Stockholm, de två sista dagarna av sommarresan

Vår sommarresa var dock inte slut med Gotland. Då vi kom över till fastlandet igen styrde vi kosan mot Stockholm igen en gång. Där tog vi in på Bredängs camping, som så många gånger förut, checkade in för två nätter. En bra camping, nära till tunnelbanan.

Första kvällen gjorde vi inte så mycket. Tog det lugnt och jag gick en vända ner till stranden bredvid campingen.

Följande morgon körde vi iväg till Uppsala. Förra året var bakluckeloppiset vid Ulva kvarn verkligen en succé, det här gör vi om sa vi då. Så i år var det en självklarhet att vi skulle dit. Gjorde dock inte lika många fynd som ifjol, men vad gör nu det.

Sedan åt vi varsin god hamburgare på MAX tillsammans med några andra hungriga.

Efter ett stopp vid loppisen vid Täby galopp for vi tillbaka till campingen. Sedan hoppade vi på tåget som tog oss in till city. Klockan var ganska mycket och så var det söndag så de flesta butiker höll på att stänga då vi kom, men Åhlens var öppet.

Bara för att vi var i Stockholm måste vi unna oss varsin latte vid Starbucks, någon gång ska ju vara den första. Men väl dyrt för min smak var det, men det var gott!

Följande morgon tog vi tunnelbanan in till stan igen. Vandrade från stationen i Gamla stan, igenom hela stan och till Djurgården och Nordiska museet.

Har aldrig förut besökt museet, så var riktigt intressant.

Då dagen var slut var också vår Stockholmsvistelse samt sommarresa slut. På kvällen var det dags att ta båten hem igen. Som vanligt var det en minnesrik och rolig semester. Vi gör det pånytt nästa år, eller ja, det blir väl nog ett annat resemål då. En bild på den legendariska plattan får avsluta vår sommarresa.

Ylivieska och Storsand

Igår ville jag inte sitta hemma och rulla tummarna så det blev en utfärd till Ylivieska. Där gjorde vi först en liten loppisrunda, hann dock inte med det tredje och sista loppiset för hungern tog över. Sedan blev det shopping vid Kärkkäinen. Hittade bl.a. ett par jogging skor för en billig peng.

Då vi for hemifrån sken solen och det var 26 grader varmt, största delen av resan till Ylivieska regnade det och åskade, var 16 grader då vi kom fram. Då vi handlat klart haglade det. Gick in och åt en glass och sen då vi kom ut var det strålande solsken och 23 grader varmt. Tala om omväxlande väder.

På väg hemåt kom vi på att vi skulle fara via Storsand och simma, hade ju ändå simkläderna med i fall om.

Varmt vatten och lagom med folk. Riktigt skön avslutning på dagen.

Fyndat kläder på loppis

Den här sommaren har jag inte fyndat så mycket på loppis och auktioner, men en del i klädväg, eller tygväg (kan man säga så?), har jag i alla fall hittat.

En Pippi tröja hittade jag på uteloppis i Uppsala, den blev min för endast 40 kr.

En kjol fyndade jag på Röda korset loppis i Visby.

En mönstrad klänning kom jag hem med från Åbo.

Den blommiga klänningen och filten har jag fyndat på loppis här i stan.

Sista dagen på Gotland

Vår sista natt på Gotland tillbringade vi på Kneippbyns camping. Hade först tänkt bo på en annan camping närmare centrum, men den var full. Inte ofta man får höra att det inte finns några lediga tältplatser!

Sista kvällen på ön tog vi oss en promenad innanför ringmuren. Måste ju se resten av staden som vi inte hann med senast. På ett café med fin utsikt åt vi varsin glassportion med salmbärsglass och saffransglass. Salmbär finns endast på Gotland, så måste ju prova på en lokal delikatess. Gott var det, smakade som en blandning mellan hallon, björnbär och blåbär. Saffransglassen var mindre god, men då tycker jag inte om saffran i någon form alls, så inte så konstigt att den glassen inte föll mig i smaken.

Njöt av att gå omkring och se ännu fler fina gamla hus. Tog oss också en promenad ner till stranden och såg på alla fina och dyra båtar.

Senare på kvällen gick vi en sväng runt campingen. Fin camping, med kvällsöppen souvenir butik, olika resturanger, minigolf m.m. Matbutik fanns också i närheten. Anledningen till att många barnfamiljer åker till campingen är nog att det finns ett sommarland och ett vattenland på campingen. Vi var dock inte inne i något av dessa "land", men säkert roligt för barn. Det enda vi skulle ha velat se var orginal Pippi huset, men såg det genom staketet istället, onödigt att betala 250 kr/pers bara för att få se huset.

På campingen fanns också en fin strand med massor av fina stenar. Vi plockade tre plastpåsar fulla. Sedan njöt vi av den vackra solnedgången. Jag som inte kan få nog av solnedgångar tog sjuttioelva foton.

Följande dag var det dags att ta morgonbåten över till fastlandet igen. Misstänker dock att det blir ett nytt besök till Visby någongång i framtiden.

Målat balkongräcket

För någon dag sedan började vi måla balkongräcket. Det har stått omålat nu flera år, så tyckte det var dags att sätta lite färg på det. Frågan är om någon annan än vi själva ser att det är målat. Fick redan frågan av Johnnys mamma, "Har det inte varit målat förut?". Svar nej. Det har varit träfärgat fram tills nu.

Igår hjälptes vi åt att måla klart första varvet. Idag har Johnny varit duktig och målat ett varv till, jag rensade ogräs istället, måste ju göras det också.

Det blir nog bra bara det blir målat, som man brukar säga. Nästa målningsprojekt är terrassräcket, men misstänker det får bli ett annat år. Var tillräckligt tålamodsprövande med balkongräcket. Då jag målar ska det gå snabbt, annars tröttnar jag.

Någon farstutrappa har vi ännu inte heller byggt, men vem har sagt man måste göra allt på semestern, man ska ju göra något i augusti och september också.

Äventyr på skelettön

I förrgår kväll efter auktionen for vi till Lillö. William var där med mamma och pappa. Efter en kaffekopp tog vi båten och åkte över till "Skelettön". William fick också komma med. VI gjorde först en upptäcksfärd runt hela ön, sedan tog vi oss ett avsvalkande dopp, till och med Johnny vågade sig i. Jag tyckte det var på tiden att han fick bort "vinterkloddin".

Det är William som kommit på namnet "Skelettön" eftersom de hittade ett sälskelett förra gången de var iland på ön.

Efter äventyret på ön blev det en tur med båten under broarna och runt via Köklot fiskestrand.

Tofta strand och Roma kloster

På väg uppåt från södra Gotland körde via kusten så vi fick se en skymt av ön Lilla Karlsö. Svängde också in via en "skeppssättning" i Gannarve.

Jag skulle gärna ha tagit mig ett dopp vid Gotlands foltätaste strand, Tofta strand (en varm dag kan där vara ca 10 000 personer), men snål som jag är så ville jag inte betala 40 kr för parkering så blev inget dopp. Fick stanna en bit ifrån och ta några bilder.

Sedan bar det av inåt landet igen och via Roma klosterruin.

Kvällen spenderades hemma hos en bekant. Där bjöds det på god mat och trevligt sällskap.

Vi börjar närma oss slutet av vår Gotlands vistelse, men ännu en natt spenderade vi i Visby. Återkommer med bilder därifrån en annan gång.

Auktion i Malax 25.7.2014

Igår var vi på auktion till Malax, eller rättare sagt Åminne. Jag hade inte läst annonsen tillräckligt noga så jag trodde att auktionen skulle hållas inne i paviljongen, men nej, där var det tomt. Till sist såg vi att auktionen var vid ett hus intill.

Var fint auktionsväder, men för varmt för att man ska vilja stå i still flera timmar i solen. Där fanns många fina saker som jag skulle ha kunna köpa, men efter en timme gav vi upp. Dessutom har jag aldrig varit med om trögare auktionsgubbe, det gick så sakta framåt att man blev irriterad. Nåja, alla kan väl inte vara proffs, han hade åtminstone talets gåva.

Södra Gotland och Hoburgsgubben

De följande två nätterna på vår resa sov vi på Ljugarns camping. Också en naturskön camping precis bredvid havet och en lång sandstrand.

Under de följande dagarna hann vi se södra och mittersta delen av Gotland. Det blev alltså mera hav, stränder och raukar, ja och lite annat också.

Holmhällar (ett raukfält).

Vi måste förstås också hälsa på den berömda Hoburgsgubben. Vägen dit var vacker och där fanns mycket mera än en gubbe att se på. Tyvärr fick jag ingen bild ur rätta vinkeln, nu efteråt vet jag var jag borde ha stått för att det faktiskt ska se ut som en gubbe, nå i alla fall så är det stenen med den gula näsan som ska föreställa Hoburgsgubben.

Alldeles intill låg också en fyr som vi klättrade upp i. Tyvärr blåste det så hårt där uppe att ingen av oss vågade
ut uppe på fyren, men fin utsikt var det i alla fall det lilla man såg.

Då vi sett södra delen av Gotland fortsatte vi vidare längs med kusten mot Tofta strand. Men det blir ett annat inlägg :).

En cykeltur

Tycker om att cykla, men i sommar har jag helt enkelt inte kommit mig för att cykla några längre sträckor. En av orsakerna är också att jag är rädd att få sjukt i ryggen igen. Ifjol räckte det med att jag cyklade till Lillö fram och tillbaka så var ryggen förstörd för flera veckor framöver.

Idag förde jag bilen på service igen, den var där förra veckan också, men då gjorde de bara årsservice, idag skulle en massa delar bytas. Före jag for hemifrån satte jag cykeln i bilen så då bilen var förd på service var det bara att börja trampa hemåt. (Där sparade Johnny lite bensin också då han inte behövde komma efter mig).

Var riktigt skönt väder för en cykeltur. Cyklade genom Vapenbrödrabyn, Roparnäs, Korsnäståget, Höstves och Veikars. Var skönt att inte ha bråttom någonstans utan bara få cykla i lugn och ro och njuta av naturen. Nu håller vi tummarna för att ryggen höll, känns bra just nu i alla fall. Blev ju inte längre än 22 km heller, men nog var jag svettig då jag kom hem ändå.

Bra start på dagen!

En sommarkväll i Voitby

En dag till sjöss

Igår var det en helt perfekt dag till sjöss. Blåste knappt någonting och temperaturen närmade sig 30 grader. Blev ett besök vid Jannes Saloon.

Efter varsin glass vid Jannes svängde vi in via Ingvald och Vivi-Anns villa. Där blev vi bjudna på saft och jordgubbar och så blev det ett dopp i det blå.

Hoppas på flera dagar som denna!

Jordgubbsplockning

Har aldrig förut varit och plockat jordgubbar, annat än i eget land då förstås. Tillsammans med Mia och Tomi for vi till Lillkyro för att plocka de röda gubbarna. Solen sken och bromsarna var hungriga. Vi fick två alternativ, plocka från det äldre landet för 5 €/kg eller från det nyare landet för 6 €/kg. Snålheten bedrog visheten och vi gick till det äldre landet för att plocka. Och vi plockade och plockade, tog en evighet innan vi hade plockat en 5 kg:s låda. Det fanns några jordgubbar här och några där, de flesta mögliga och dåliga. Borde ha valt det nyare landet.

Tills sist fick vi plockat varsin låda, en åt dem och en åt oss. Vet inte om jag gör om det, i alla fall inte på länge. Var ju inte precis billigare att plocka själv heller än att köpa färdigt plockade (beror dock på varifrån man köper). Som tur bjöd de på kaffe och donits, var ju nästan det bästa med det hela. Nog för att jordgubbarna var saftiga och goda också.

Dimma över ängarna

Dimma över havet då man tänkt åka ut med båten är inte så roligt, dimma över land vid solnedgång är desto vackrare.

Grogarnsberget

Jag planerar ju alltid våra resor ganska noga, men den här gången gjorde vi ett undantag och tog en avstickare till Grogarnsberget, inget jag planerat att göra alltså.

Grogarnsberget är en 30 meter hög bergsklint och ett naturreservat på östra Gotland. En av Gotlands bästa utsiktsplatser.

Vatten och vatten och mera vatten, ja och någon ö, det såg man. Visst var utsikten fin (men slår inte Saltkaret). En fornborg fanns också på berget, men ja, såg inte någon den här gången heller. Har man vägarna förbi östra Gotland så kan man nog ta sig en titt.

En tur till Replot

Igår kväll blev det en tur till Lillö. Mamma och pappa var redan där. Sedan kom Gunvi och Jussi dit också. Fastän solen nästan försvunnit från uteplatsen var det varmt och skönt att sitta där och dricka kaffe. Efter kaffet tog vi oss en båttur, den här gången blev det inre faret till Replotbron, inre faret från Replotbron till Replot bodarna och sedan rakt över till Lillö igen.

Sommarvädret fortsätter, de har lovat kring 30 grader nu flera dagar framöver. Skönt om man frågar mig. Idag blir det också en Lillö dag, får se vart båten tar oss idag.

Saltkaret

Här om kvällen gjorde vi något som jag länge tänkt vi ska göra, vi besökte utsiktstornet Saltkaret i Björkö. Från Salteriet i hamnen går det en väg till Saltkaret. Är ca 0.8km att gå. Om man frågar mig så kunde de nog ha fått vägen kortare, men nåja, det är som det är. Om man skulle ha haft nyckel till bommen ute vid vägen kunde man ha tagit bilen ända fram, men någon sådan nyckel hade man ju inte.

Det gick relativt lätt att komma sig upp till toppen av utsiktstornet, inga branta trappor. Och vilket utsikt sedan, kan bara säga OJ. Finaste utsikten på länge! Blir nog ett besök hit igen någon gång.

Helt klart värt ett besök! Gratis är det ju också (om man bortser från betalparkeringen vid hamnen, men den parkerade vi ju inte på).

Storloppis i Jakobstad

Ifjol missade jag evenemanget pga vår sommarresa, men i år var jag hemma och kunde fara. Gjorde inga stora fynd, hittade bara en liten sak åt mamma (men som sagt du får vänta till julen).

Förstås fanns det en hel del saker man kunde ha köpt, men inget mera som jag behövde. Efter loppisrundan på torget gick vi till Korvgörans på kebab. Måste dock säga att vi blev besvikna, ingen höjdare och till vilket pris dessutom.

Men mätta blev vi i alla fall, och det var ju det som var huvudsaken.

Sol och sommar på Lillö

Igår blev det Lillö för hela slanten. Njöt av sommar och sol, tog en tur med båten, tog ett dopp eller egentligen två.

P.S. Om du ser riktigt noga på den andra bilden här nedanför så kan du se några skarvar (var väl ca 200), men de var så snabba att flyga iväg så fick ingen bra bild.

En riktigt skön dag, en sådan man kan se tillbaka på och minnas mitt i smällkalla vintern.

Torsburgen

Från Fårö fortsatte vi söderut igen, men längs den andra kusten. Körde raka spåret till Torsburgen, "Nordens största fornborg", stod det i min Sverige bok (desto mera visste jag inte). Det var ett ganska högt "berg" eller en inlandsklint. Vi sökte och sökte och vi gick och vi gick, sommaren visade sin bästa sida och det var över 25 grader varmt. Vi hittade aldrig någon borg, men vi kom till sist på att det var hela "berget" som var fornborgen då vi kom fram till en lång mur av stenar.

Bilden lånad härifrån.

Så här berättas det om Torsburgen. "Torsburgen påbörjades ett par hundra år efter Kristi födelse och har på ett eller annat sätt använts fram till vikingatiden. Till största delen är borgens skydd den naturliga klippkanten som på sina håll är omkring 30 meter hög. Åt söder finns ingen klippkant varför en två kilometer lång och upp till sju meter hög mur har byggts. Är en av Nordens största forntida försvarsanläggningar".

Nåja åter till vår vandring. Vi gick och gick, såg fina blommor och fin natur, men till sist såg vi ingen stig, den var spårlöst försvunnen. Vi hade gårr vilse, kanske. Johnny tog fram telefonen och kunde så på gps:n var vi var. Vi var nog påväg mot rätt håll, men lite spännande var det nog då vi inte visst exakt åt vilket håll vi skulle gå. Efter en stund hittade vi stigen igen och kunde vandra tillbaka till bilen.

Sammanlagt blev det nog flera kilometer som vi gick, en och en halvtimme tog det dessutom. Men lite extra motion fick vi ju och så var det ju en fin naturupplevelse på samma gång.

Gårdsstilleben

Kände för att pynta lite på gården och sökte runt gården för att hitta lite småsaker. Just nu ser det ut så här, men misstänker det kan ändra vartefter jag kommer på något nytt.

Blommorna på pallen är kanske inte de finaste, men man tager vad man haver, de växte i gruset på gården. De två andra som står i lådan köpte jag för en billig slant på Prisma. Stenarna runt lådan är plockade på Gotland och resten av sakerna har jag hittat lite här och där på gården. Billigt och bra.

Torn av Gotlandsstenar

Sammanlagt tog vi hem tre plastpåsar med stenar från Gotland (dock inte från naturreservaten där det var förbjudet att plocka stenar). Av de mest flata stenarna blev det ett torn.

Ibland behövs det inte mycket för att inreda trädgården. Lite fantasi bara.

En dimmig eftermiddag

For till Lillö igår för att få fara ut med båten, men icke, var inte precis passligt väder för det, dimma, lite regn och lite åska. Solen sken dock ett tag så vi kunde sitta ute och äta, men sedan tog dimman över. Ulli o Ove med barnen var också ut på mat. Blir nog ett nytt försök att fara ut med båten idag.

Loppisrace i Vörå centrum

Idag på förmiddagen var vi en sväng till Vörå på loppis (igen). Var inte så många gårdar med, men vi gjorde ändå några fynd. Två gamla Hartwall backar, en gammal flaska, ett mått samt ett "pussel" åt Johnny, allt detta tillsammans för en inte alltför stor summa.

På ett annat ställe fyndade vi två Iittala (Mjölk/öl) glas för bara 1 euro styck.

En lyckad loppisrunda med andra ord.

Fårö

Bilfärjan till Fårö fick från Fårösund på Gotlands fastland. Kön till färjan gick genom huvudgatan i samhället. Med jämna mellanrum fanns det skyltar som meddelade hur länge man måste vänta på färjan om man köade just där.

Vi fick köa ungefär en halvtimme, sedan gick överfarten bara på 8 minuter.

Nästa natt sov vi på Sudersands camping. Följande dag körde vi runt hela Fårö och såg på alla fina stränder, raukar och en massa annat.

Sedan blev det ett besök vid Helgumannens fiskeläge. "Helgumannens fiskeläge på Fårö har ofta fått visualisera bilden av Gotland i olika sammanhang. Förr var strömmingsfiske en viktig del av försörjningen för många Fåröbor och fiskeläget användes flitigt. I dag finns femton bevarade bodar och det bedrivs fritidsfiske".

En av Gotlands mest besökta sevärdheter är Langhammars raukområde. Där finns många fina och ståtliga raukar, vissa så höga som 8-10 meter.

Kärt barn har många namn, men jag kallar rauken för kaffepannan, en annan av de berömda raukarna. Den kan man se vid Gamla hamn, lite söderut från Langhammar.

Besökte också Fårö kyrka och Ingmar Bergmans grav.

Sedan lämnade vi Fårö och körde söderut längs den andra kustremsan. Mera om det i ett annat inlägg.

En rolig dag

Gårdagen gick i loppisens tecken. Tillsammans med två arbetskompisar blev det en loppisrunda i Vasa. Hann dock bara med två loppis, men då hade vi matpaus på Amarillo där emellan. Blev en riktigt rolig eftermiddag. Jag fyndade en filt, kanske inte så passligt en dag då termometern visade +25, men det blir ju vinter så småningom.

På kvällen bjöds det på mat på Målarbackan, mamma och pappa var också bjudna. Tyvärr kom regnet, men vi kunde sitta ute i alla fall. Senare kom solen fram och det blev varmt igen.

Idag får vi hoppas det vackra vädret fortsätter, kom dock en regnskur just. Blir först en loppisrunda i Vörå och sedan Lillö. Ser framemot en åktur med båten. Håller tummarna för svag vind.

Lummelunda och Blåa lagunen

Påväg norrut från Visby stannade vi vid ett loppis efter vägen, gjorde dock inga fynd.

Sedan blev det ett besök vid Lummelunda grottorna (kalkstensgrottor) med omgivning. Intressant fast man sett det förut.

Sedan fortsatte vi ännu mer norrut, nämligen till Blåa lagunen, ett kalkstensbrott där jag tog mig ett dopp. Ja och före lagunen blev det en avstickare till Lickershamn där vi såg resans första rauk.

Sedan fortsatte vi mot Fårö, men det blir ett annat inlägg.

Isac 2 år

Igår var vi och firade Isac som fyllde år i tisdags. Han hade redan fått en hel del presenter, men var nog nöjd och glad över att få fler presenter. Tog inte länge innan presentpappret var bortrivet.

Katten Evita och hunden Romeo fick också vara med på ett hörn. Tack för alla godsaker, dinosaurietårtan var häftig! Synd bara att man inte kunde äta upp dinosaurierna som Isac ville.

Första dagen i Visby

På tisdag morgon (8.7) körde vi ombord på M/S Gotland. Efter ca 3 timmar var vi äntligen framme i Visby.

Visby med ringmuren är nog svårt att beskriva, det enda jag kan säga är vackert. Verkligen värt ett besök om du inte redan varit där. Många fina gamla hus, flera ruiner, massor av rosor och trevlig atmosfär.

Sedan fortsatte vi vår resa norrut, men det får du läsa om lite senare.

En nyfiken filur

I början av månaden hade vi oväntat besök av en nyfiken ekorre. Vem vet, kanske den skulle ha velat komma in på en kaffekopp?

Så gullig att man nästan skulle vilja ha den som husdjur.

Dubbelt firande

Ikväll var vi först bjudna på Alicedags firande till Johnnys föräldrar. I år var det fyra personer med mellannamnet Alice närvarande. Förutom vi och Johnnys föräldrar samt Tommy var där också Johnnys morbror med fru samt Johnnys ena kusin med familj.  Det bjöds på kött, korv, potatis och ett flertal sallader, till efterrrätt blev det glass med färska jordgubbar, gott som vanligt!

Efter ett besök i Johnnys snickeboa här hemma for vi vidare till Mia och Tomi för att fira Mias födelsedag.

Hon hade dukat så fint utomhus. Vi njöt av en fin sommarkväll, solen kom fram till sist, fastän den var bakom träden. Vi blev bjudna på både salt och sött, tack för allt gott!

En natt i Nynäshamn

Söndagen den 6.7 började vi vår resa med att köra ner till Åbo.

Pausade i Merikarvia och drack kaffe. Jag tog mig en kort promenad.

Var nästan för varmt för att sitta flera timmar i bilen, men man ska inte klaga.

Från Åbo tog vi båten över till Stockholm. Båten kom tidigt iland följande morgon, så vi passade på att laga egen frukost på en parkering i Kungens kurva, några konstiga blickar eller leenden fick vi nog av några som gick förbi, men det bjöd vi på.

Efter att ha besökt Ikea och en del andra butiker fortsatte vi vår färd till Nynäshamn. På vägen dit hann vi med lite sightseeing på lite andra ställen också.

Följande natt sov vi för ovanlighetens skull i en stuga. Skulle upp tidigt följande morgon för att hinna med båten till Gotland så orkade inte börja lägga upp och ta ner tältet.

Nickstabadets camping var ett helt okej ställe med bra strand. Fanns dock ett minus, lång väg från vår stuga till wc:n. Dessutom måste man hoppa över ett högt staket eller gå långa vägar runt för att komma till wc:n, inte så bra planerat. Har fortfarande ett blåmärke på knä från att jag hoppade över staketet.

Hann sola och äta jordgubbar också.

På kvällen gick vi på sightseeing i Nynäshamn. Var en charmig liten småstad. Riktigt mysig.

Lite senare gjorde vi ett grillningsförsök, men fick ge upp, det blåste för hårt så gnistor flög åt alla håll. Fick steka yttrefilén i en kastrull på gasköket istället, men blev nog bra i alla fall, fastän det skulle ha varit gott med grillat.

Fortsättning följer...

10 dagar på resande fot

Då var man hemma igen. Efter 10 dagar borta kändes det skönt att komma hem igen, fastän vi har haft det hur bra som helst i Sverige också. Räknade just att jag endast tagit 1200 foton, så kan ju ta en stund att gå igenom dem. Bilen är så när som tömd på alla saker, konstigt då någon slängt runt alla mina kläder här och där i bilen...En hel del skräp samlar man också på sig. Återkommer imorgon och berättar mer om vår resa.

Grattis Isac!

Idag fyller fadderbarnet Isac 2 år. Många grattisar på din födelsedag!

Smultron på strå

Här om dagen kunde jag äntligen plocka en del smultron och lägga dem på ett grässtrå. Det växer smultron lite här och där på gården. En del är planterade, men de flesta är vilda. Det gäller att ha upp ögonen om man ska hitta dem då de växer i gräset och slyn. Man vill ju inte trampa på dem.

Att sedan kunna sätta sig ner i soffan med egenhändigt plockat "godis", ja det är nog ganska lyxigt.

Grattis Mia!

Idag fyller Mia år. Stort GRATTIS till dig!

Solnedgång över ett sädesfält

Säden vajar i vinden. Solnedgång över ett sädesfält. Tänk vad sommaren kan vara vacker.

Utställning vid Aspegrens

Vid Aspegrens trädgård i Jakobstad hade de en utställning om olika sagovarelser. Fina och lite skrämmande var figurerna, eller hur?

Vet inte om jag skulle vilja möta någon av dessa en mörk kväll. Skulle du?

Maräng-topptårta

På midsommaren lagade Johnny en mycket god tårta, dock inte Lchf, utan med vanligt socker. Receptet tog han från Allers. För att ha det i mitt receptarkiv skriver jag ner det här.

Marängbottnar

6 dl jordgubbar
4 dl blåbär

1. Sätt ugnen på 150 grader. Låt äggvitorna bli rumstempererade

2. Markera tre cirklar, med diametern 20 cm, 15 cm och 10 cm, på ett bakplåtspapper.

3. Vispa äggvitorna och citronsaften till ett fast vitt skum. Tillsätt sockret, lite i taget, under fortsatt vispning tills massan är blank och styv. Sikta ner majsstärkelsen och rör om försiktigt. Bre ut smeten innanför markeringarna på bakplåtspappret. Klicka eller spritsa en topp av det sista av smeten.

4. Ställ in bottnarna i nedre delen av ugnen. Sänk ugnsvärmen till 100 grader efter 15 minuter. Grädda bottnarna i ytterligare ca 1 timme, eller tills de känns torra och spröda och släpper bakplåtspappret. Låt gärna bottnarna eftertorka i den avstängda ugnen med luckan på glänt.

5. Citronkräm: Mät upp alla ingredienser förutom smöret i en kastrull. Låt krämen sjuda upp under omrörning tills den tjocknar. Ta då genast kastrullen från värmen och tillsätt smöret. Rör om tills det smält och ställ krämen svalt att kallna.

6. Vispa grädden. Skölj och rensa bären. Skär jordgubbarna i mindre bitar.

7. Lossa de torra bottnarna från bakplåtspappret. Lägg samman dem med citronkräm, vispgrädde och bär emellan. Placera den lilla marängtoppen överst.

Ät och njut!

Växer på konstiga ställen

Varje år kommer de upp på lite olika ställen, jag talar om penséer. Varje år kommer de konstigt nog upp bredvid trappan, nästan under den där saken som man kan borsta av fötterna på (vad heter den egentligen?).

Fröna sprids med vinden. Såg att det var påväg upp några i blombänken upp efter uthusväggen också. Tacksamt med blommor som kommer upp utan att man behöver plantera dem, men ibland kunde de ju välja lite bättre ställen att växa på.

Sqash

Sqashen växer och gror. Får se hur länge det tar innan man får smaka på den första. Än så länge blommar plantan bara, men det är ju en bra början.

Till och med två blommor har den. Får förstås hoppas det kommer fler blommor i sommar så vi får mumsa i oss fler än två squash.

En vandring vid Aspegrens trädgård

Förra veckan då jag besökte Jakobstad gick vi en sväng runt Aspegrens trädgård, alltid lika intressant att gå omkring där och se på alla blommor. Fastän jag inte vet vad de flesta blommor heter, så tycker jag det är roligt att ta foton av dem. Blommor är så lätta att fotografera. De gör aldrig en ful min eller blundar.

Busiga kissor

Loppisrace i Vörå

Idag tog vi en snabb runda på Vörås loppisrace, eller egentligen var det ju i byarna Karvsor, Kovik och Tuckor som loppis ordnades. På lite över en timme hade vi spurtat igenom i princip alla 16 ställen.

Jag fyndade inte mera än ett kuddöverdrag för 1 euro. Men bättre det än ingenting!

Blomsterprakt på Lillö

Loppisrace i Purmo

Idag gick årets loppisrace i Purmo av stapeln. Precis som tidigare år hade de beställt vackert sommarväder. Vi njöt både av värmen och av en trevlig utfärdsdag med några fynd och trevligt sällskap.

Blev inte många fynd, men ändå något. Johnny köpte några Kalle Anka och jag en tunika/klänning och en kokbok.

Imorgon är det dags för loppisrace i Vörå. Ser ut att bli lika fint väder då.

Rånad på arvet

I år heter Skäriteaterns pjäs "Rånad på arvet". Skriven av S. Erlands och J. Karhulahti. Igår kväll var jag och Linda-Marie på premiären av sommarteatern. Som vanligt blev vi inte besvikna. Pjäsen bjöd på många skratt och goda skådespelar talanger.

"I Rånad på Arvet kastas vi in i händelserna hemma hos Rakel, Ingmar och Rita i mitten av 90-talet. Rakel ska fira sin åttiofjärde födelsedag och har bjudit in sina syskonbarn på födelsedagskalas. På samma gång vill hon passa på och ge dem alla något de länge velat ha. Vad händer när fyra syskon som inte setts på länge träffas? Vad händer när missförstånd, lögner och hemligheter blandas med försvunna pengar?"

Tror dock inte jag kommer att se någon till sommarteaterpjäs i sommar, kan känna mig nöjd och glad över att ha sett denna pjäs. Tiden räcker inte till att åka runt hela Österbotten, fastän det säkert finns flera andra sevärda pjäser.

Tack för presenterna!

Igår då jag träffade Sofia och Malena fick jag samtidigt försenade födelsedagspresenter av dem. Tack så mycket!

Måste bara fundera ut vad jag ska lägga för foton i fotoramarna nu. Foton finns det ju så det räcker och blir över, men de flesta finns ju dock bara i digital form. Nå, hittar väl förr eller senare några som passar.

Burkar som inte har plats i hyllan

Här om dagen då jag gjorde en loppisrunda hittade jag två kryddburkar av serien jag samlar på. Den här gången fick dock burkarna lämnar kvar på loppis. Tog nog lite emot att bara lämna dem där, är ju ändå inte så ofta jag hittar burkar ur den här serien, de är ju ändå från 1920-1930 talet.

Skulle burkarna ha varit vanliga burkar med porslinslock, såna som inte ska hänga på väggen som dessa, skulle jag nog säkert ha köpt burkarna. Får intala mig att jag nog överlever utan dem. Dessutom ryms de inte på hyllan med de andra burkarna.

Jakobstad idag

Idag var det träffis med Sofia och Malena. Tyvärr var vädret inte det bästa, fastän jag hörde att det varit fint väder här hemma hela dagen. Borde kanske ha träffats i Vasa idag istället. Nåja, man kan inte alltid ha tur med vädret. Vi hade roligt ändå. Blev en loppisrunda, mat på Pavis, besök vid Aspegrens trädgård, kaffe vid det nya cafét Skorpan, vandring i Skata och en hel del goda diskussioner.

Tack för en bra dag! Vi ses i september igen.

Efterlängtat regn

Igår kom det äntligen, regnet. Visst, det är inte så roligt med regn, men det behövs. Nödvändigt för både blombänken och jordgubbslandet. Nödvändigt för allt som växer och gror.

En fin kväll på Lillö

Gårdagskvällen spenderades på Lillö. Blev en kort båtutfärd samt bastubad. Grillad ananas med glass åt vi också.

Synd att det ska blåsa så hårt hela tiden. Såg inte ut att blåsa så mycket då man stod på land, men bara man kom sig ut en bit gick det vitvågor. Men man har ju vant sig. Hoppas dock på att få ta en tur till Jannes Saloon i något skede den här sommaren, men det återstår att se.

Nytt i campingutrustningen

Tror att vi snart börjar ha allt man behöver (och inte behöver) i vår campingutrustning. Många år har vi sagt att det är tur att vi bara är två stycken på vår resa, skulle inte rymmas in någon fler person i bilen då vi har så mycket saker med. Dessutom har vi ju takbox på bilen, och den är också fullproppad med saker. Till saken hör den att då vi har takboxen på taket så kan man inte öppna upp baggageluckan, lite opraktiskt, så därför packar vi allt längre fram istället. Visst skulle det kanske rymmas någon i baksätet, men då krävs nog bättre planering.

Nåja till saken nu då. Det nyaste i vår campingutrustning är nämligen en grill, en pop up grill. I år tänkte vi försöka satsa på att göra så mycket mat som möjligt själva (billigare så), och vad är då inte bättre än en grill. Blir ju lite enformigt med kokad mat hela tiden, eller mikro mat.

Så värst dyr var den inte heller. Du hittar den på rea på Clas Ohlsson. Andra tillbehör som Johnny tyckte att vi behövde var en tältpinnsuppdragare och en hammare att slå ner tältpinnarna med. Bra att ha, skit att vara utan, som man brukar säga. Och det har faktiskt hänt att vi har behövt både en hammare och en uppdragare, men inte haft någondera, men nu har vi.

Hemlagad hamburgare

Tänk vad hemlagat kan vara gott! Idag blev det Johnnys specialare, hamburgare med hemlagat bröd och hemlagad biff, därtill en massa goda tillbehör.

Att hamburgaren dessutom avnjöts utomhus gjorde ju inte saken sämre. Skönt med sommar och sol!

Häcken klippt

Igår fick sig häcken utanför huset ett ansiktslyft. Johnny tog nämligen häcksågen och fixade till den. Den blev lite lägre så nu ser man till vägen då man sitter på terrassen. Både bra och dåligt att se till vägen förstås. Men oftast vill man ju nog se vad som händer och sker.

Mycket jämnare blev den också.

Nu då vi klippte häcken får vi väl inte njuta av några syrén blommor nästa år (visst var det så?). Nåja, ett år överlever man nog utan syrén blommor, men finast är nog häcken då den blommar lila.