En lyckad skattjakt

Förra helgen blev det en lyckad skattjakt. Vi dammade av metalldetektorn och gick ett varv på lindon. Det är alltid intressant att se vad man hittar i jorden. Oftast är det någon rostig spik, men denna gång hittade vi faktiskt något som jag väntat länge på att hitta. ETT MYNT!


Det var inte jag som hittade det, jag missade faktiskt själva ögonblicket då jag var inne och kokade kaffe just då. Först var det lite svårt att se vad det var för ett mynt, men med hjälp av Google och ett förstoringsglas kom vi fram till att det är ett svenskt kopparmynt från perioden 1720-1750. Kan tyvärr inte se något årtal på myntet och den ena sidan är helt oläsbar.


Nu vill jag förstås hitta fler. Men vet ju hur många år vi letat och bara hittat en massa skrot. Hittade en sån här bit också, möjligen från ett bältesspänne?


Det blir nog säkert fler skattjakter i sommar 🔍🪙.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0