Sommarresan del 3- Hamburg

Istället för Bremen så blev det två dagar i Hamburg. Hade inte planerat för två dagar då vi redan hade sett en del av staden för 10 år sedan. Men visst fick vi tiden att gå ändå, där finns ju mycket att se. Dagen började dock med glass och lek i lekparken på campingen.

Sedan åkte vi in till centrum av Hamburg. Parkerade vid hamnen och hoppade på en guidad båtrundtur i hamnen. Hamnen som ligger vid floden Elbe är den tredje största hamnen i Europa. Lite större än Vasa hamn då med andra ord 😅.

På väg ner till båten såg vi en "guld gubbe". Lite spännande är det alltid att se en levande staty. Wilma trodde nog inte riktigt att det bara var en människa som klätt ut sig. Tyvärr var han borta då vi kom tillbaka.

Det var en varm dag, så Wilma tyckte nog att en timme på vattnet blev lite för mycket, men hon var nog duktig ändå 🥰. Mest spännande var nog att se det stora conteinerfartyget. Minns inte hur många containrar som rymdes på fartyget, men det var nog många. Efter rundturen var det hög tid för mat 😋.

Ett besök i Tyskland betyder också ett besök till min favorit klädbutik, Primark. Butiken fanns inte i centrum, utan i ett köpcentrum i en förort. Tur att Google finns 👍. Det tog ju nog en stund innan vi gått igenom alla 3 våningar med kläder 😅🙈. Men vi hittade alla något att köpa 👍. Efteråt blev det glass igen.

På kvällen gick vi ner till stranden på campingen. Det blåste lite kallt, men satte oss sedan i en badhytt i lä och där var det varmt. Där spelade vi kungsspelet på telefon (som jag blivit halvt beroende av 😅). Wilma vill ju förstås också spela det.

Följande dag åkte vi in till centrum igen. Vi började med lek i parken Planten un blomen. Det är en stor botanisk trädgård. Där fanns också en stor lekpark.

Efter lite lek gick vi igenom den spännande parken. Tyvärr hade vi lite tidsbrist då parkeringstiden tog slut till sist. Men vi hann se fina blommor, hoppa på plattor över vatten, äta lite mat och lyssna/se lite på en svensk utomhus musikal.

Parken var verkligen värt ett besök! Ett grönt vardagsrum mitt i centrum. Sedan blev det något gott igen innan vi var lite kulturella och gick till Elbphilharmonie, konserthuset som ser ut som vågor från utsidan. Färdigbyggt 2017, så det fanns inte då vi besökte Hamburg 2012. Någon konsert var vi dock inte på, utan vi besökte utsiktstornet som var helt gratis. Häftiga rulltrappor upp, nästan som på Skansen.

Därifrån var det sedan inte långt att gå till Hamburgs mest populära sevärdhet, nämligen Miniatur wunderland. Denna miniatyr järnväg i flera våningar missade vi senast vi besökte staden, så det var något nytt för oss alla. Det är dessutom världens största miniatyr järnväg med en yta på 1490 m².

Besöket på Miniatur wunderland hade vi bokat redan länge på förhand. Skulle egentligen ha velat fara dit på förmiddagen, men fanns plats först kl.17 då jag bokade. Man skulle nog ha fått köpa biljetter på plats också, men då kunde man ha fått vänta 2 timmar på att få slippa in.

Wilma var väl sådär måttligt imponerad. De första rummen var väl intressanta, men sen orkade hon inte gå mera. Fick söka fram en stol med jämna mellanrum 😅. Det var många små detaljer överallt, och man kan nog få timmar att gå om man studerar allt noga. Av förståeliga skäl gick vi nog ganska snabbt igenom allt. Var verkligen häftigt med tåg som körde överallt, också i tak och golv. Flygplan som "flög" iväg och alla andra rörliga detaljer.

För mig blev det att knäppa några bilder lite snabbt. Om jag skulle ha gått där själv kunde det nog ha tagit många timmar 🙂. Så värt ett besök även detta ställe. Det är också något jag gärna ser igen, för misstänker de har byggt ut det ännu mera tills nästa gång vi kommer oss dit 🙂.

Det blev att gå en hel del denna dag, men Wilma var duktig och vi kom oss till bilen igen. Sedan letade vi upp en större matbutik. Alltid roligt att gå i matbutiker i Tyskland, man hittar saker som inte finns hemma, och så är det ju billigare 👍.

Sedan var vårt besök i Tysklad slut. Följande dag fortsatte vi mot Danmark, men mera om det en annan dag 🙂.