Sommarresan del 6 - Malmö, Sommarlov och hemåt igen

Det blev tidig väckning den 19.6. Vi skulle äntligen fara på inspelningen av Sommarlov. Sommarlovsprogrammet på Svt. Wilma hade väntat hela året. Någongång ifjol började hon prata om att hon vill fara dit, och så började planeringen av årets sommarresa. Nu var dagen äntligen här. Egentligen skulle jag ha haft semester i augusti, det trodde jag då jag började planera resan. Då skulle vi ha åkt på sommarlovinspelningen i början av resan. Nu då jag hade semester i juni blev det att planera om då inspelningen började först den 19.6. Så vi fick vänta till slutet av resan.

Klockan var kring 8 då vi kom fram till Beijers park i Malmö. Trodde att där skulle vara mera folk, men bra så. Vi fick bra sittplatser långt fram. Antar att folk ännu inte hade semester. Dessutom var det inga artistuppträdanden denna dag. Underhållningen började nästan direkt, fastän själva inspelningen började först kl.9. Det var dans och andra roliga saker.

Wilma var nog inte beredd på att alla scener skulle tas om och om igen flera gånger. Det var inte som någon teater, svårt att få något sammanhang i historien då det var olika scener som sedan skulle klippas ihop. Intressant var det dock!

I 3,5 timme satt vi där på gräsmattan. Matsäck hade vi med oss. Det blev nog lite väl varmt då solen tittade fram, men vi orkade sitta. Det var ju lite pausgymnastik mellan varven. Min rygg tyckte dock inte om att sitta på marken så länge (visste nog om det före, men fick ej ta med stol). Så ungefär 3 veckor fick jag "lida" av det efteråt 🙈.

Till sist kom också sommarskuggan fram. Som vi väntat!

Efter inspelningen blev det lek i en lekpark bredvid. Sedan var det hög tid att hitta något att äta 🙂.

Sedan blev det några loppisbesök inne i centrum. Sedan kom regnet och vi åkte till Ica Maxi och handlade lite smått och gott 🙂.

På kvällen tog vi oss en tur med en trampbil. Det var tungt 😅🙈.

Följande morgon åkte vi vidare norrut. Stannade och åt gott på gränsen till Skåne.

Svängde in till Huskvarna och gick på museum. Då Johnny en gång hade ett önskemål under resans gång så var det nästan ett måste att stanna efter vägen 😉.

Fin miljö var det där runtomkring. Själva museet var sådär lagom intressant. Har genom åren bara susat förbi Huskvarna utan att stanna. Nu har vi sett det i alla fall 😅

Bredvid låg en lekpark, så innan vi åkte vidare blev det lite lek i värmen.

Nästa natt blev det hotell. Lyxigt. Inte för att det var något lyxhotell, men det kändes lyxigt att få sova i en riktig säng efter 12 nätter utan säng. Ja 10 nätter i tält för Wilma och Johnny. Men jag låg på golvet även på båten över till Sverige samt i stugan i Trelleborg (ville inte sova i nån övresäng) 🙈.

Wilma hittade genast en lekhörna och började leka. Resten av kvällen tog vi det bara lugnt vid hotellet.

Hotellet som låg bredvid Skavsta flygplats var lugnt och skönt. Lite väl varmt i rummet och ingen varm mat vid frukosten. Men annars helt okej. Hörde inget av flygplanen. Vill man höra flygplan ska man åka till Legoland campingen. Där körde de hela tiden ovanför och det hördes bra 🙈.

Sista dagen i Sverige åkte vi vidare till Stockholm. Eller rättare sagt Kungens kurva där vi alltid shoppar. Rundade de vanliga butikerna och åt vid Ikea. Senare på eftermiddagen åkte vi till hamnen och hoppade på båten hem igen. Denna gång åkte vi till Helsingfors.

Hade en bättre hytt på vägen hem. Dubbelsäng och en vanlig. Lyxigt det också. Men inget fönster 😅.

Det blev buffé, lek, bowling och lite dans. Som tur startade båten kl.17, så kvällen var lång.

Det blev en riktigt rolig kväll på båten. Då vi kom iland i Helsingfors regnade det. Vi körde bara av båten och vidare hemåt. Stannade några gånger efter vägen, sedan var vi äntligen hemma igen.

Blev en resa vi sent glömmer, och snart är det nog dags att börja planera nästa resa. Ja för nog ska vi komma oss över till Sverige en gång till ännu i år...om vi inte åker ännu längre bort 😉.