Bergs slussar, Gränna och Visingsö

Efter två nätter vid Kolmårdens camping packade vi ihop tältet och körde vidare. Vi stannade vid Bergs slussar, som vi brukar då vi har vägarna förbi 🙂. Är alltid intressant att se på då båtar ska genom slussen. Stora glassar har de fortsättningsvis också där 😋.

Nästa camping blev Gränna camping. Jag var så hungrig så jag mådde dåligt, huvudvärk hade jag också, så mitt humör var inte det bästa då just. Efter lite makaroner och tonfisk mådde jag lite bättre, men huvudvärken blev jag inte av med före nästa dag.

Lite senare blev det en promenad runt campingen. Hittade en lekpark. Fick också njuta av lite live musik.

Följande natt regnade det. Det regnade ännu då vi vaknade och fortsatte hela förmiddagen. Vi tog paraplyerna i högsta hugg och turistade i centrum av Gränna. Vi besökte många polkagrisbagerier. Ja det fanns inte så mycket annat att se där. Men intressant var det att se på hur det gick till.

Ett tips! Stanna inte och köp polkagrisar vid det första stället som säljer polkagrisar. Det är billigare desto längre in efter centrumgatan man kommer. Det såg vi sedan då vi redan köpt. Till lunch blev det pizza 😋.

På eftermiddagen hade vi bokat plats på bilfärjan över till Visingsö. Färjan gick från hamnen alldeles bredvid campingen. Det var ännu mulet då vi åkte över, men lite senare kom solen fram.

Vi började med att besöka leklandet. Det levde inte riktigt upp till mina förväntningar, men tror nog Wilma var nöjd ändå. Där kunde Wilma åka elbilar, griståg och trampbil. Spela minigolf, gräva med grävmaskin och hoppa i hoppborg. Till varje sak som gick med el skulle man hämta en pollett från kiosken, men man fick åka hur många gånger som helst. Varför kunde man inte få en hel hög med polletter på en gång? Hoppborgarna var ingen höjdare. Det hade ju regnat en hel del, så det var ju en decimeter med vatten där inne på vissa ställen. Dessutom fick man inte ha skorna på, så där skulle man hoppa barfota i iskallt vatten. Wilma testade i typ 2 minuter, sen hade hon färdigt och kallt om fötterna 😅🙈. Griståget tyckte hon om. Minigolfen var också kul.

Till sist fick hon fiska lite, och napp fick hon 🙂. Sedan körde vi runt ön. Ön är 14 km lång och som bredast 3 km. Alltså inte så stor 🙂. Vi stannade i Kumlaby och besökte kyrkan samt köpte lite kaffe (som för övrigt smakar blä i Sverige, alldeles för mörkt i min smak).

Sedan blev det picknick vid en badstrand. Solen kom äntligen fram ☀️.

Färden fortsatte till södra delen av ön.

Vi stannade vid Näs borgruin. Det var ett fint ställe.

Vi hade tänkt hinna äta vår medhavda sallad på något ställe, men den fick vi äta i bilen på färjan på väg tillbaka till fastlandet. Men en fin utflykt blev det 🙂. Klockan var ännu lite, så vi tog en tur till Jönköping och Citygross. Sedan tillbaka till campingen igen.

Följande dag åkte vi vidare igen, men mera om det en annan gång 🙂.