Tuuri och Ähtäri djurpark

Denna helg blev det inte Lillö, det blev Tuuri och Ähtäri istället. Ville göra en liten resa före jag börjar jobba igen, så bokade hotellövernattning i Tuuri för två nätter. På fredag eftermiddag/kväll åkte vi iväg. Jag satte mig i baksätet med Wilma, det var ett bra beslut. Hon ville ju inte sova den tiden så jag fick underhålla hela vägen. Vi sjöng fram till Seinäjoki, sedan såg vi på Pippi på telefonen.

Då vi kom fram till Tuuri checkade vi in på hotellet. Bra utsikt över parkeringen från rummet tyckte Wilma. Sedan blev det en kort shoppingtur i matbutiken. Klockan var redan mycket så mera shopping hann vi inte med på fredagen. Vi sov alla bra den natten. Hade oroat mig för hur det skulle gå att sova alla tre i samma rum. Wilma har ju vant sig vid att somna i eget rum. Men det gick bra. Skärmade av rummet lite med soffan och satte resesängen bakom soffan mot tv:n. Wilma somnade snabbt första kvällen. Sedan fick vi snällt sitta i våra sängar i mörkret med varsin telefon och se på några serier tills vi tyckte det var dags att gå och sova, tv:n kunde vi ju inte ha på då Wilma somnat. Som tur hade jag sparat hela veckans avsnitt av Paradise Hotel, så jag hade åtminstone något att se på ☺.

Följande morgon gick vi ner och åt en god hotellfrukost. Wilma tyckte också det var gott med korv till frukost. Ja mycket annat gott hade de också.

Då vi ätit klart åkte vi vidare till Ähtäri och djurparken. Men via ett loppis först. Där fyndade vi lite smått. Ett par Kuoma skor för 3 € och en luftfuktare för en billig slant. Denna gång bestämde vi oss för att endast se djurparken och inte pandorna. (Var ju lite väl dyrt också). Tänkte att Wilma inte är så intresserad av att se pandorna just nu, så sparar dem till en annan gång.

Vi började med att se röd panda och räv. Wilma låg skönt inbäddad i vagnen, det var lite kyligt i luften just då före solen kom fram. Sedan kom vi till vitsvanshjortarna och björnarna. Björnarna bjöd verkligen på en show. Har inte varit med om så livliga björnar förut. Mestadels har de legat stilla, men nu var det full fart. Wilma tyckte det var intressant att se.

Vi stod en god stund och såg på björnarna, men sedan var det dags att gå vidare. Vi ville ju att Wilma skulle hinna se så många djur som möjligt innan det blev dags för middagsvilan.

Vi vandrade vidare, det var ju ändå 3 km vi skulle gå. Följande djur vi såg var en berguv. Sedan kom vi till vargarna. Vargarna såg mest ut som snälla hundar.

Vi gick förbi mårddjur som inte hamnade på bild. Sedan såg vi en örn och älgar innan det blev dags för en liten dricka paus.

Sedan såg vi en del fåglar. Ingen aning vad vissa heter, men en uggla såg vi åtminstone.

Lodjuren ville inte visa sig så mycket och vildsvinen låg och vilade sig.

Renarna var också lata. Visenterna var hungriga.

Uttern var ovanligt synlig och simmade runt.

Då vi kom fram till skogsrenarna hade Wilma sett tillräckligt. Då Johnny skulle visa henne då renarna sprang av och an orkade hon bara öppna ögonen lite men sedan sov hon sött. Några takinin såg vi sedan men snöleoparden såg vi inte skymten av.

Järvarna ville också visa upp sig.

Några dovhjortar såg vi också.

Sedan gick vi förbi Flowpark där en massa människor klättrade omkring högt uppe i luften. Där skulle åtminstone inte jag vilja klättra, men det var roligt att se på.

Vi tog oss också en titt på farmen där bredvid med gårdsdjur. Tyvärr sov Wilma då ännu så hon missade alla söta kossor och andra djur.

Vi vandrade vidare ut ur djurparken. Tog oss en titt inne i hotell Mesikämmen. Sedan vandrade vi vidare till Ähtäri camping där vi tältat flera gånger för många år sedan. Upplevde lite nostalgi. Fint väder blev det då solen äntligen tittade fram. Campingen var full av husbilar, lite oväntat den här årstiden.

Någon mat hittade vi inte. Restaurangen inne i hotellet öppnade först klockan 17 och vid cafét inne i pandahuset fanns det mest dyra hamburgare. Så vi väckte Wilma och åkte vidare till Abc inne i Ähtäri centrum. Där åt vi god mat och Wilma var glad över sin nya björn mjukis

Sedan åkte vi tillbaka till Tuuri, blev också en vända via Alavus och ett stängt loppis. Efter en liten vilopaus på hotellrummet blev det dags för shopping inne i Tuuri varuhuset. Wilma hittade många intressanta leksaker att leka med.

En liten matpaus blev det också för Wilma. Då hon ätit och ritat färdigt hade hon lite bråttom så hon snubblade och föll över en stol så det började blöda på läppen. Stackars liten ❤. Lite shoppade vi, men egentligen inte så mycket. Hade ju fullt upp att springa efter den lilla busen.

På kvällen hade Wilma lite svårare att somna, men efter 15 minuter sov hon nog. Dock utan byxor och strumpor vilket jag upptäckte senare på natten. Sedan hade jag fullt upp med att lägga på henne täcket hela tiden så jag sov inte så mycket efter klockan 3 den natten. Det blev en liten shoppingrunda även idag på förmiddagen. Sedan åt vi pizzabuffé innan vi åkte hem igen. Wilma sov nästan hela vägen hem så det blev en lugn hemfärd.

Blev en riktigt rolig helg som vi sent glömmer. Wilmas första utfärd till Tuuri och Ähtäri djurpark.