Ylivieska och Kalajoki

Regnet det öste ner då vi for hemifrån igår på förmiddagen, vi hade siktet inställt på Kärkkäinen i Ylivieska. Fanns ju ändå inget vettigt att göra hemma då det bara öste ner. Då vi kom norr om Jakobstad slutade det regna och sedan höll det upp hela vår utfärd tills vi kom till Kokkola på väg hem igen. Riktigt lyckat att köra norrut och slippa regnet! Det var också lite varmare än hemma.
 
 
Vi köpte inte så värst mycket, snålades över några muminbrickor, men kunde hålla mig.
 
 
Efter shoppingen ville jag se var Ylivieska kyrka stått. Den brann ju tyvärr ner i våras och kvar fanns nu i princip bara stenfoten.
 
 
Sedan åkte vi hemåt, en liten omväg via Kalajoki måste vi dock ta, jag hade ju tagit bikini med ifall om. Det var ju inte precis något badväder där hemma, men i Kalajoki sken solen. Vi gick in till campingen där jag hittade ett passligt omklädningsrum, sedan var det bara att hoppa i. Konstigt nog var det ingen annan som simmade. Det var ju inte ens kallt i vattnet! Var riktigt skönt med ett dopp.
 
 
Från strålande sol kom vi hem till regnet igen. Då vi körde genom Vallvik funderade Johnny om vi månne ser någon älg, och jo, det gjorde vi faktiskt, på samma ställe som i torsdags dessutom!
 
 
Som avslutning på helgen blev det bastu och sen kvällsmat. Var gott med kantarellpaj klockan 23.30, passlig nattmat innan det var dags att gå och sova. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0