Moccarutor Lchf

En dag bakade jag vanliga moccarutor på jobbet. Blev så inspirerad så ville göra en sats hemma också. Googlade runt och hittade detta recept, här. 
 
Moccarutor Lchf (15 bitar)
 
Chokladbotten
3ägg
1dl sukrin mellis
(0.5krm stevia eller 1tsk flytande hermasetas)
1.5 dl mandelmjöl
2msk kokosmjöl
2tsk bakpulver
1krm vaniljpulver
4msk kakao
1dl grädde
75g smält smör
 
Glasyr
100g mörk choklad minst 70%
1dl vispgrädde

Topping
Kokosflingor
 
Sätt på ugnen på 175grader. Lägg bakplåtspapper i en form på 20*30cm. Vispa ihop ägg och sötning. Lägg sedan i mandelmjöl, kokosmjöl, bakpulver, kakao, vanilj och rör om. Vispa sedan ner grädde och smält smör. Häll ner smeten i formen och grädda i 18min. Under tiden kan du göra glasyren. Värm upp 1dl grädde i en kastrull och lägg i chokladen och låt smälta. När chokladen är helt smält ställer du undan glasyren och väntar på kakan. När kakan är klar häller du över glasyren, strör över kokosflingorma och låter kakan svalna. 
 
 
Glasyren blev lite väl rinnande, men det berodde nog på att jag hade i för lite blockchoklad. Men man tager vad man haver. Hade in formen i frysen en halvtimme för att glasyren skulle stelna lite, sedan strödde jag kokosflingorna över. Smaskens!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0