Berlin och Potsdam (del 3 av resan)

Det blev också bad följande dag på Tropical Islands, men denna dag skulle vi vidare mot Berlin så kunde inte simma hela dagen. Vi fortsatte sedan vår resa 80 km norrut till en camping i Kleinmachnow där vi bokade in oss för tre nätter. Hann också med lite shopping i Potsdam där vi köpte varsitt Berlinkort.

Klockan 23 på kvällen var det ännu varmt, men mörkt. Ja det blev ju mörkt redan klockan 21. Kokade en smaskig tomatsoppa med champinjoner och myste utanför tältet.

Följande morgon var det dags att fara in till Berlin. En kilometer från campingen gick en buss som vi hoppade på (bara att visa Berlinkortet och gå in). Bussen åkte till Wannsee. Där steg vi av bussen och hoppade på tunnelbanan in till city. Termometern visade 35 grader utomhus.

Vi steg av vid Zoologischer Garten. Sedan gick vi på jakt efter en sightseeing buss. Hittade inte den vi sökte så blev att hoppa på en annan, fick en båtutflykt på köpet.

Bussen åkte runt till alla vanliga sevärdheter. Vi steg av vid Checkpoit Charlie.

Sedan gick vi något kvarter tills vi kom fram till en del av Berlinmuren som ännu finns kvar.

Vi väntade och väntade på bussen, som till sist kom (de skulle gå var tjugonde minut, men vi väntade en timme innan vi såg vår buss). Nåja vi for vidare och såg mera sevärheter.

Steg av vid Brandenburger Tor.

Sedan strosade vi runt på den berömda gatan, Unter den Linden.

Gjorde ett besök till vaxkabinettet (blir ett skilt inlägg om det), åt god mat och drack varsin svalkande dryck på Starbucks. Någon buss orkade vi inte vänta på igen så vi tog oss en promenad som blev ganska lång. Promenaden gick bl.a. genom Tiergarten som är en stor stadspark (210 hektar) mitt i centrala Berlin.

Efter en dag med obeskrivlig hetta och långa promenader var vi ganska trötta då vi äntligen kom tillbaka till campingen på kvällen. Då var det skönt att sätta sig ner vid campingens bar en stund och smaka på lokala delikatesser.

Följande dag tog vi åter bussen och sedan tunnelbanan in till Berlin. Åkte direkt till ett av Berlins mest berömda sevärdheter, tv tornet. Vi köade en stund för att få köpa biljetter, sedan var det ännu två timmar innan det skulle bli vår tur att åka upp i tornet. Som tur behövde man inte stå där och vänta, utan man kunde göra annat under tiden. Så då blev det lite shopping.

Till sist blev det vår tur att åka upp i det 368 meter höga tornet. Men före vi fick kliva in i hissen måste vi gå igenom en säkerhetskontroll, liknande som på flygplatser. Som tur hade vi inget olagligt med oss. Uppe i tornet kunde man se ut över hela Berlin, var nog värt ett besök fastän väntan var lång.

Sedan var det hög tid för lunch.

Mätta i magen shoppade vi lite mera. Sedan blev det en båtrundtur.

Följande dag var det vår tredje och sista dag i Berlin. Vi hade redan sett det mesta som vi planerat att se, men ett lopptorg måste vi ju förstås också besöka. Några fynd blev det däremot inte.

Sedan hoppade vi på tunnelbanan och åkte till Potsdam. Där skulle det nog ha funnits en hel del att se, men vi bestämde oss för att endast se slott Sanssouci. "Sanssouci är ett slott och en park i Potsdam utanför Berlin. Sanssouci uppfördes 1745–1747 av Fredrik den store." (Källa: Wikipedia)

Det blev endast ett besök på utsidan av slottet. Sedan tog vi oss tillbaka till campingen och började köra norrut igen.