För lågt PH-värde

Detta har hänt : 
På lördag (24.8) upptäckte jag att det rann ut vatten på golvet i kvisten, vattnet kom från ett rör bredvid bergvärmeskåpet. Måste stänga av vattnet och vara utan vatten i ett dygn innan felet blev åtgärdat. Det visade sig att ett kopparrörsskarv hade börjat läcka, nästan gått av. På måndag morgon var det vatten på golvet IGEN. Men denna gång var det röret bredvid det förra som läckte. Denna gång behövde vi bara vänta några timmar innan felet blev åtgärdat. Fick se att röret var nästan av och det var en massa svart sörja inne i det (borde inte vara så efter 2,5-3 år). Fick via rörmokaren reda på att flera andra gårdar i byn haft samma problem, men han kunde inte säga vad felet berodde på. 
 
Igår fick vi läsa den senaste vattenkontrollrapporten, så nu vet vi äntligen varför vattenledningarna, eller skarven går av. Det beror på att vattnet har för lågt PH värde. Enligt förra kontrollen av vattnets kvalitet så är värdet 5,8, borde vara 6,5 eller mera. (För de som inte vet så har vi källvatten, och inte kommunalt vatten.) I protokollet stod uttryckligen att vattenledningar kan ta skada av det låga värdet. Undrar varför inget blivit gjort åt saken, eller har något blivit gjort? Får i alla fall hoppas att vattenbolaget kan försöka kalka eller något för att få upp PH värdet. Jag fasar för att vi måste byta ut alla rör inom en snar framtid och det blir INTE billigt isåfall. Känns ju ganska störande då man just grundrenoverat huset och satt ut en hel del pengar på bl.a. rördragning och liknande. Ännu värre skulle det ju vara om man fick en stor vattenskada p.g.a. detta problem...
 
Jag skulle inte heller vara förvånad om mitt tidigare grönskiftande hår beror på att koppar lösts upp i vattnet, och det har det ju säkert gjort då kopparrören blivit förstörda. Någon annan förklaring har jag inte. Vågar inte färga håret så länge vattnet är som det är. Har tidigare färgat håret sedan lågstadiet och det har aldrig blivit grönt. Mitt i allt då vi flyttade hit började det skifta i grönt, så vattnet har nog något med saken att göra. 
 
Har någon erfarenheter av detta? Eller tips på vad som kunde göras för att vattnet ska bli bättre?
 

Blev en hel utläggning det här nu, men man måste inte läsa om man inte vill :). Blir bara så irriterad och måste få skriva av mig. Om inget hjälper måste vi väl överväga att ta kommunalt vatten, men det är inte så bara det heller då vi nu har källvatten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0