Spjälsäng under renovering

En kväll förra veckan såg det ut så här i föjset. Nästan hela familjen var samlad, fattades bara Molly. Johnny håller på och renoverar en spjälsäng från ca. 1930 talet som följde med då vi köpte huset. Det var dock så glest mellan spjälorna så han får sätta dit flera. Dessutom tas alla delar isär och limmas ihop igen. I helgen blev sängen också tvättad. Sängen är utdragbar. 1 meter lång outdragen, sedan minns jag inte riktigt hur lång den kunde bli, men lång. Det ser dock inte så snyggt ut då man drar ut den, spjälorna hamnar ojämnt. Ska nog ha den på 1 meter och så får vi se vad som behövs senare. 
 
 
Sedan ska sängen målas vit. Skulle nog ha varit både lättare och billigare att ha köpt en, åtminstone en begagnad. Men det skulle ju inte vara samma sak. Vi vill båda ha den som hör till huset, fastän det krävs lite jobb för att få den att se ut som vi vill.
 
Ett fint spjälskydd är jag också på jakt efter, men ännu har jag inte hittat det rätta. Får ju inte se ut hur som helst, hehe. Har ju främst sökt på loppis, tycker vissa kan vara så dyra i butiken. Betalar inte vad som helst heller. Roligare att söka efter ett tills jag hittar ett som är fint och till bra pris. Fråga inte hur det ska se ut, jag vet bara hur det inte ska se ut. 
 
Lite knepigt är det ju då de flesta spjälsängar nuförtiden är 120 cm långa. Madrassen som vi köpte är ju alltså för lång till den här sängen, men det visste vi ju redan då vi köpte den. Går dock lätt att ta av och spara biten och lägga tillbaka om man så vill. Många spjälskydd är ju också ämnade för en 120 cm lång säng. Men har tänkt som så att hittar jag det rätta spjälskyddet och det är för långt så får jag väl lägga det dubbelt på ett ställe eller något liknande. Allting ordnar sig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0