En söt och en salt paj

I fredags blev det pajbakning. Bakade först en äppelpaj. Använde samma recept som då jag lagar blåbärspaj, alltså det HÄR
 
 
Sedan blev det en skink och svamppaj. Blandade i  både champinjoner och färska kantareller. Receptet jag utgick ifrån hittade jag HÄR. Valde att använda en vanlig pajform istället för en långpanna, därför halverade jag mängderna i receptet. Då blev receptet följande:
 
Pajdeg
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
 
Fyllning
230 gram strimlad rökt skinka
1 liten burk champinjoner
en handfull kantareller
ost efter behag
2,5 dl mjölk
3 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Sätt ugnen på 175 grader. Gör pajdegen. Kör sesamfrön i  en mixer så det blir till mjöl, blanda sedan i resterande ingredienser. Låt degen vila 30 minuter i kylskåpet. Tryck ut degen i pajformen, nagga botten och förgrädda sedan skalet i 10 minuter. Fyll sedan skalet med rökt skinka, kantareller och champinjoner. Lägg den rivna osten ovanpå. Vispa ihop äggen och blanda med mjölken, salt och peppar och häll över. Grädda i 20 minuter.
 
 
Båda pajerna blev riktigt lyckade och gott var det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0