Mandelsemlor

Igår bakade jag ett riktigt gott och enkelt bröd. Jag har nog säkert bakat det förut. Eftersom det var så enkelt att göra så tänkte jag dela med mig av receptet. Minns inte om jag delat med mig receptet förut, men har jag det så är det nog länge sedan. 
 
Receptet är från boken "Lchf för kvinnor" skriven av Anna Hallén, men egentligen är det Birgitta Höglunds recept. 
 
ca 8-10 små semlor (inte fastlagsbullar, hehe)
 
Gör dubbelsats om du vill ha fler semlor för dessa blir ganska småa.
 
1½ dl mandelmjöl 
2 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk (psyllium)
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 ägg
1 dl créme fraiche (eller turkisk yoghurt)
2 msk smält kokosfett
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mandelmjöl, sesamfrön, fiberhusk, bakpulver och salt i en skål. Sätt sedan till ägg, créme fraiche och det smälta kokosfettet. Rör till en jämn smet. Låt sedan degen svälla i cirka fem minuter.
 
Dela upp degen och gör små runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtpappersbeklädd ungsform. Grädda mitt i ugnen i ca 15-18 minuter.
 
Ät och njut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0