Sista dagen i Playa del Inglés

Vi börjar komma till slutet av vår södernresa. En vecka går otroligt snabbt. Ändå skulle jag nog inte ha velat vara borta två veckor. Tänkte på de stackars kissekatterna som var ensamma hemma.

Vår sista dag, var också den varmaste dagen på hela veckan. Efter hotellfrukosten tog vi vårat pick och pack och gick till stranden 800 meter längre bort. Vi bestämde oss för att inte hyra några solstolar (snåla som vi är, hehe) och istället sola på våra handdukar. Det gick nog bra det också.

Det var riktigt varmt och skönt att ligga där i solen, inte alls som i början på veckan då jag frös. Då vi solat i några timmar började det kurra i magen. Nere vid stranden fanns det många restauranger att välja bland. Det fanns ungefär lika många inkastare som restauranger (störande). Vi valde nästan den första restaurangen vi såg som hade pizza. Då kan det inte bli fel, har ännu inte ätit en äcklig capricciosa, så denna gång fick jag gå ut nöjd och belåten. Det enda som störde matron var alla försäljare som gick omkring bland borden och sålde solglasögon, bälten, klockor m.m. Jag bara skakade på huvudet så kom de som tur inte ens fram till bordet.

Efter en skön dag på stranden gick vi tillbaka till hotellet. Orkade inte ens titta in i någon butik efter vägen, så trötta var vi. Då vi kom fram till hotellrummet var vi båda två lite röda, men inte så röda som många andra vi sett på stranden. Johnny började må lite dåligt så vi vilade många timmar på rummet. Jag spelade lite Simcity och såg på tv. Visste inte riktigt om det var solen eller ryggen som orsakade illamåendet. men kom fram till att det säkert var ryggen ändå. Senare på kvällen då vi båda var utvilade tog vi oss en promenad, en sista promenad i värmen.

Vi promenerade gata upp och gata ner, gick i några butiker utan att vi egentligen hade en tanke på att köpa något. Gick in via en matbutik och jag köpte en glass. Min första glass jag vågade köpa. Johnny hade läst en massa före resan, vad vi inte skulle äta och dricka, därav var vi också mycket försiktiga med var vi åt och drack. Säkerligen skulle vi ha kunnat äta mycket av det vi inte vågade äta, men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Det lockade inte riktigt med någon fin restaurang. Vi ville inte heller koka någon mat på rummet, så det fick bli Burger King vid Yumbo bredvid hotellet. En måltid utan majonnäs. Tog med oss maten och åt den på hotellbalkongen, den sista måltiden. Kändes lite ledsamt att behöva lämna värmen följande dag, men allt har sin tid. Man kan ju alltid åka hit pånytt då man har tid och råd.

Det blev tidig väckning följande morgon. Fick vakna vid fyra. 04.45 kom bussen och hämtade oss. Sedan bar det av till flygfältet. Det var långa köer vid incheckningen, men vi kom oss igenom till sist.

Tack Gran Canaria och Playa del Inglés för den här gången. Vi kanske ses igen en annan gång.