Sen kväll i Playa del Inglés och vackra Puerto de Mogán

Vår tredje dag i södern var en lördag. Även denna dag kändes lite sval, var halvmulet och blåste. Bestämde oss för att ta oss en promenad till butikerna norr om staden igen, men före det solade vi faktiskt en stund vid poolen. Det var inte så jätte varmt och jag frös till och från då solen försvann, men är man på solsemester så är man.

Det blev en bra shoppingrunda. Johnny hittade hattar och jag sandaler.

På väg till hotellet igen pausade vi vid en engelsk pub. Där hade de ett billigt erbjudande på hamburgare med öl, så då tog vi varsin sån så vi skulle orka gå hela vägen tillbaka till hotellet. Bredvid fanns det ett finskt ställe, men vi var nog inte riktigt så sugna på karaoke.

Senare mot kvällen sökte vi oss mot köpcentret Kasbah. Där utanför hittade vi till sist en bra restaurang med god mat. Hade först lite svårt att bestämma oss vart vi skulle gå, fanns många alternativ. Eller egentligen var det väl nog jag som hade svårt att välja vad jag ville äta. Fanns inte så många alternativ, kött med franska, pizza eller hamburgare. Ja det levde vi i princip på hela veckan då jag inte vågade äta något annat. Ingen hälsokost precis, hehe.

Vi fick in en kolgrill med massor av gott kött, helt klart godkänt! Efter den sena middagen sökte vi oss vidare för att kolla in nattlivet lite grann. Sökte efter ett ställe jag läst om, men det hade tydligen stängt för något år sedan. Till sist blev vi "inkastade" på en nattklubb. Helt okej ställe bara det att vi blev lite fundersamma då vi fick två öl var fastän vi hade beställt varsin öl. Det var tydligen happy hour, men absolut inga billiga priser. Underhållningen var inte heller den bästa, en lättklädd dam som stod och dansade. Sedan dök det upp en man bredvid henne också. Helt okej musik spelade de, men vi gick nog ganska snabbt därifrån. Nästa ställe var ungefär likadant. Även där stod en lättklädd dam och dansade. Satt och lyssnade på musiken en stund innan vi tackade för oss. Nattlivet fick alltså inte så många poäng från oss. Ingen bra stämning och jag fick åtminstone inte någon lust att dansa. Den svenska dansbandsrestaurangen Playa del Sol var nog mycket trevligare jämfört med dessa nattklubbar. Även fast musiken var bättre på nattklubbarna så är det nog stämningen som gör det, trivs man eller inte.

Följande morgon började vi också med att sola en stund vid poolen. Denna dag kändes det betydligt varmare som tur var. Skulle ju inte ha varit så roligt att ligga och frysa i solen hela veckan. Mitt på dagen hoppade vi in i en taxi och åkte till Puerto de Mogán ca 26 km från Playa del Inglés. Vi hade bestämt oss för att åka på en ubåtsfärd.

Taxiresan blev väl dyr, men vi kom oss fram åtminstone. Puerto de Mogán var så vackert! Trånga gränder och blommor överallt.

Det blev en stunds väntetid men till sist fick vi åka ubåt.

Det var lite spännande, minst sagt. På en liten monitor nedanför kunde man se då ubåten for ner under vattnet och hur det såg ut hela vägen framåt då vi åkte iväg. På vår färd fick vi se en hel del fiskar simma förbi och faktiskt flera vrak också. Var riktigt roligt och värt sitt pris, även om jag först tyckte det var dyrt. Blev dock lite mörka bilder.

Äntligen fick vi känna av lite värme. Då vi gick tillbaka in till staden var det riktigt varmt, nästan hett. Så skönt efter några svala dagar! Lunchade på ett ställe vid vattnet innan vi hoppade på bussen.

Det var riktigt fint att åka efter serpentinvägarna genom alla turistorter längs kusten neråt mot Playa del Inglés. Vi bestämde oss för att hoppa av i Puerto Rico för att vandra omkring där en stund. Vi promenerade från busstationen ner till stranden och upp tillbaka. Klockan var så pass mycket så alla människor hade redan sökt sig upp från stranden.

Puerto Rico var ett riktigt mysigt ställe, även om vi inte såg så mycket av platsen. Sedan hoppade vi på bussen igen och åkte vidare till hotellet. Rekommenderar verkligen en bil eller busstur längs kusten upp till Puerto de Mogán!

Den fjärde kvällen i södern avslutade vi med middag på Playa del Sol. Vi var minst sagt nöjda och belåtna med dagen.