Moussaka på lchf sätt

I måndags gjorde jag upp en meny för vad vi ska äta denna vecka. Det borde jag göra varje vecka, men det är sällan det blir gjort. Är så mycket lättare att handla då man vet vad man ska laga, dessutom är det lättare då man vet vad man ska laga för mat. 
 
I måndags blev det ostplättar med sallad. Igår testade jag att laga en Lchf variant av Moussaka. Det blev riktigt bra!
 
Här kommer receptet som är från boken "Lchf för kvinnor", skriven av Anna Hallén. 
 
ca 4 port.
2 auberginer
1 tsk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
400 g köttfärs eller kycklingfärs
4 msk smör
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
svartpeppar
örtsalt
 
Sås:
2dl grädde
2 dl creme fraiche
2 äggulor
2 dl riven ost
1-2 tsk kanel
2 dl riven ost till gratinering
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skiva auberginen. Salta skivorna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca. 15 minuter. Under tiden skalar och hackar du lök och vitlök som du steker i smör på medellåg värme. Löken ska bli mjuk men inte få färg. Lägg färsen i pannan med löken och öka värmen. Stek tills färsen fått fin färg. Häll på de krossade tomaterna och grädden och låt koka ihop i 10-15 minuter. Smaka av med örtsalt och peppar.
 
Gör i ordning såsen: Blanda grädde, creme fraiche, äggulor, ost och kanel i en kastrull och värm tills osten smält. 
 
Varva köttfärs, ostsås och auberginskivor i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager riven ost. Gratinera 40-45 minuter mitt i ugnen eller tills osten fått fin färg.
 
 
Var första gången jag använde auberginer, har aldrig vad jag kan minnas köpt några förut. Den här rätten påminner lite om lchf lasange som jag brukar laga med squash, paprika och köttfärs. Alltid roligt att prova på någonting nytt. Tycker du inte om kanelsmak går det nog bra att lämna bort kanelen. Fullt två tsk satte jag inte, det skulle nog ha blivit för mycket för min smak. 
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0