Ullared och Varberg - del ett av sommarresan

På midsommarsöndagen började vi vår sommarresa med att köra ner till Åbo. Blev som vanligt något loppisbesök efter vägen. Lite kebabsallad fick vi också i oss. Vädret var varmt och soligt, passlig start på resan.

På kvällen körde vi ombord på Baltic Princess som skulle ta oss över till Stockholm.

Följande morgon var vi framme i ett soligt Stockholm och vi kunde påbörja vård färd genom landet. Vi kom oss så långt som till Södertälje, sen var det stopp. Stopp efter motorvägen alltså. Långa köer så långt vi kunde se. Just då visste vi inte varför, men något måste ju ha hänt. Försökte komma runt staden, men det gick inte så bra. Kom oss två kilometer framåt på en halvtimme. Dessutom var det byggarbeten efter den andra vägen genom stan, och vi var inte ensamma om att försöka komma ut ur staden. Efter några timmar kom vi oss äntligen därifrån och kunde fortsätta vår färd, tur att vi inte hade bråttom. Senare hörde vi på radio att det varit en olycka under midsommarhelgen som skulle ta flera veckor att reda upp. Knappast roligt för de som suttit och köat på midsommaren.

Det blev en paus i Ödeshög där vi åt mindre god mat. Ett loppisbesök i Jönköping hann vi också med. Framåt kvällen kom vi äntligen fram till shoppingparadiset Ullared

Då vi kom dit började det såklart regna då vi skulle sätta upp tältet, men som tur var det bara lite duggregn så tältet fick vi nog upp i alla fall. Middagen blev vi dock tvugna att koka inomhus då det började regna mera senare.

Nästa dag hade vi ingen brådska, fastän varuhuset öppnade redan tidigt på morgonen. Vi åt vår frukost i lugn och ro innan vi tog bilen fram till varuhuset. Där var redan mycket folk, dock inga köer in till själva varuhuset som det brukar kunna vara i semestertider.

Förra gången vi var hit sprang vi nästan igenom varuhuset, denna gång hade vi gott om tid, vi hade hela dagen på oss. Riktigt hela dagen tog det inte, men 5-6 timmar gick nog snabbt. En full shopping vagn senare kom vi glada och nöjda ut i solskenet igen. Vi hade inga fler planer för dagen så då blev det en spontan utflykt till Varberg.

Vilken vacker stad Varberg är! Har nog besökt staden tidigare, men konstaterade att det var hela 20 år sedan. Speciellt vid hamnen och fästningen är det så fint. Som tur var vädret på vår sida också och solen värmde så skönt. Tog många bilder och det var så svårt att välja ut några få, så här kommer en bildbomb med foton från Varberg.

Blev alltså en riktigt lyckad spontan utflykt. Ni vet ju hur spontan jag är...inte så mycket. Det mesta ska planeras, men får man för mycket tid så måste man ju hitta på något, hehe.

Då vi kom tillbaka till campingen var vi hungriga, så då var det passligt att vi hittade korvar färdigt inlindade i bacon i butiken. Fram med camping grillen och börja grilla. Gott blev det!

En obligatorisk rundtur på campingområdet blev det också innan läggdags. Ullared har en riktigt bra och förmånlig camping, dessutom fanns det gratis internet på hela området. Helt klart ett ställe vi kan besöka igen.

Efter två nätter på Ullareds camping var det dags att åka vidare till Kalmar, men mera om det en annan dag.