Kalmar och södra delen av Öland - del två av sommarresan

Från Ullared körde vi alltså tvärs genom Sverige fram till Kalmar. Det blev ett besök på Ikea samt Giraffens köpcentrum. Hade också tänkt hinna med lite sightseeing inne i centrum av staden, men det orkade vi inte med, dessutom hängde regnet tungt över staden. Ändrade våra planer lite och åkte till Stensö camping i Kalmar istället för en camping på andra sidan Ölandsbron. Regnkläderna kom väl till användning då vi skulle lägga upp tältet.

Det var ett bra val av camping, synd dock att det regnade större delen av vår vistelse där.

Följande dag var vi lite mera utvilade och orkade med en snabb rundtur i stadens centrum. Ett foto på Kalmar slott måste jag ju också ta.

Sedan åkte vi över bron till Öland.

2008 då vi besökte ön senast så såg vi bara den norra delen. Denna gång ville vi också se den södra delen, så vi började vår rundresa med att köra söderut längs kusten. På vägen ner stannade vi vid ett och annat loppis (visar inköpen senare), såg väderkvarnar bl.a. i Resmo och en skeppssättning i Gettlinge.

Så småningom kom vi så långt söderut som det bara gick, alltså till Ölands södra udde och fyren Långe Jan. Området kring fyren var vackert, såg många olika fågelarter, får samt sälar också. Kaffe med dopp blev det i cafét, men något tur upp i fyren blev det inte (det var ju inte gratis att gå upp).

Vår färd fortsatte sedan vidare norrut på den östra sidan av ön. Nästa stopp blev Eketorp, en rekonstruerad fornborg. Stannade bara och tog några foton, inne i borgen kunde man prova på gammaldags hantverk men det var inget som lockade oss.

Vi kunde ju inte bara sitta stilla och köra runt hela dagen. Stannade vid en liten liten by, Skarpa Alby. Därifrån vandrade vi sedan iväg ut på det stora Alvaret till Dröstorps ödeby.

Alvaret är ett 37 kilometer långt och 15 kilometer brett område med alvarmark på de södra delarna av Öland. Alvar är en landskapstyp som består av ett tunt lager växtlighet på kalkstensberggrund och som inte lämpar sig för åkerbruk. Området hör till världsarvet. (Källa: Wikipedia)

I "Upplev Sverige" boken som vi alltid har med oss på våra resor i Sverige så stod det att det var en 1,5 km:s promenad till ödebyn, men det var nog betydligt längre. Efter 47 minuters promenad i rask takt (så snabbt det nu gick att gå då jag stannade och tog foton lite då och då) var vi framme vid ödebyn, aktivitetsarmbandet visade att vi gått ca 3 km. Den övergivna byn beboddes nu var en och annan ko. De funderade nog vad vi gjorde där. Någon annan människa såg vi inte. En död orm såg jag dock på stigen, som tur var den inte levande.

På den östra sidan av ön var det glest bland resturangerna och matställena. Fick åka upp till Köpingsvik innan vi fick i oss varsin pizza, då var det nästan kväll och vi var vrålhungriga, EN pizza var nästan för lite. Efter matpausen fortsatte vi vidare norrut till huvumålet på vår resa, nämligen Böda Sand.

Vi var beredda på lång kö vid incheckningen, men det var lugnt, ingen kö. Vi hittade lätt vår förbokade plats och kunde sätta upp tältet i solsken. Campingen var större än jag trodde. Den här kvällen utforskade vi bara en del av den. Bl.a. den berömda 5:th Avenue (känd från tvprogrammet Böda Sand). Där satt faktiskt två "kändisar" från programmet. Men vi ville inte tränga oss på och tog bara ett foto lite längre bort ifrån. Gatan är också känd för de otaliga ljus som de boende tänder varje kväll.

En tur till stranden blev det också, men inget dopp denna dag.