Lchf "drive" och lite bakning

Nu ska vi försöka ta en "drive" med Lchf igen. Vi har varit lite lata den senaste tiden. Vi mår helt enkelt mycket bättre då vi äter lchf, några kg mindre skulle heller inte skada. Det var 2013 som vi började äta lchf, då gick jag ner 15 kg på ett år ungefär. Sedan har jag väl gått upp 3-5 kg (varierar lite), men ändå lyckats hålla mig där i två år (fastän jag ätit en hel del icke lchf ibland). Får se hur det går denna gång. 
 
Måste förstås äta upp allt onyttigt som samlats i skåpen, men sedan, inget nytt. Jag är inte så drastisk att jag slänger bort mat. Potatis, ris och pasta har jag inga problem att lämna bort (har inte köpt ris eller pasta hit hem på flera år), värre är det med chips och vanligt bröd. Har nog bakat eget bröd i flera år, men nog har vi "fuskat" ändå. Nu får det vara slut på det, inget bulla och inga kex heller, möjligtvis någon liten tårtbit om det är kalas, men helst inte. Någon sträng Lchf variant kör vi inte på, t.ex. frukt och bär äter vi nog. Lättast är det ju om det inte finns något onyttigt i skåpen, då kan man ju inte äta det heller. Värre är det då man blir bjuden, då har jag åtminstone svårt att säga nej.
 
Igår kväll bakade jag fröbröd, ett av mina favoritbröd. Är så enkelt att laga bara man kommer sig för att göra det. Receptet hittar du HÄR. Det blev två plåtar, men misstänker att det inte tar så länge innan vi ätit upp allt.
 
 
Sedan blev det pizzabullar också, passligt då man är snål på något salt och gott. Lade dem i frysen så kan man ta en och en och tina upp vid behov. Receptet hittar du HÄR.
 
 
Nu googlar jag efter nya smaskiga recept, vill ha lite inspiration till nya rätter. Någon dag borde jag dock laga zucchini lasagne, har en stor zucchini som borde användas upp före den blir dålig. Blomkålsrisotto är jag också snål på. Det är ju tur att det finns många dagar i veckan så jag hinner laga alla rätter. Den här veckan har jag dessutom tid att laga mat så då borde jag nästan frysa ner en del så det finns att ta av kommande veckor då jag har mindre tid till matlagning. 
 
Det är bäst jag passar på att baka och laga mat så länge den inspirationen finns, det är nämligen inte varje dag jag tycker det är roligt att baka.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

va gott e verkar .fröknäcke ji svårt att låta bli

Svar: Jo de e nog gott! Tar snabbt slut så bäst att baka mycket då man en gång bakar.
Caroline

2016-08-30 @ 10:11:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0