Auktion i Gamla-Vasa

Igår åkte vi iväg till Gamla-Vasa på auktion. Johnny hade läst på Vasabladets hemsida på nätet att det skulle hållas auktion där klockan 11, så vi åkte dit i god tid före. Vi var lite förvånade då det inte var så mycket folk där, bara några enstaka samt att de inte hade plockat ut sakerna ännu. Efter en stund kom det fram att auktionen inte började före klockan 13...suck. Så vi åkte därifrån och kom tillbaka lite före ett. Då var det lite mera folk där, men inga mängder. 
 
 
Det var en man som skulle resa till Spanien som sålde allt han ägde. Han bodde visserligen i en liten radhuslägenhet, så några stora mängder med saker fanns ju inte där, men ändå något för var och en. De började förstås med "skräpet" och det tog länge innan de kom fram till bordet med de lite äldre porslins sakerna. Då de väl kom dit gick det plötsligt snabbt undan, ingen betänketid mellan utropen. Det gällde att vara snabb. 
 
 
Jag gjorde ett dåligt samt ett bra köp. Det dåliga köpet var 7 st Arabia tema tallrikar som allihopa var skråmade och väl använda, men så går det då man inte tittar noga på sakerna innan. Nåja, nog går de väl att använda ändå. Om inte annat så som uppläggningsfat med en servett ovanpå. Men onödigt mycket gav jag nog för dem.
 
Nåja, till det lite bättre inköpet då. Egentligen behövde jag väl inte den här saken. Men det är inte varje dag jag får syn på en så gammal arabia vas. Jag bara måste ha den. 10 euro var inte så dyrt heller. 
 
 
Vasen som är tillverkad mellan 1928 och 1932 är ca 12 cm hög och så söt. Mina arabia saker vårdar jag ömt, men då ska sakerna vara gamla (eller vara muminporslin). 60, 70 och 80-tals arabia porslin tycker jag inte lika mycket om, det är nog säkert något med färgerna och designen som inte tilltalar mig. 
 
Nu har jag siktet inställt på nästa lördag då det ordnas auktion i Pörtom. Dessutom ordnas loppisrace mellan Pörtom och Näsby samma dag. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0