Chokladtårta med hallonpannacotta

Till kalaset i helgen ville jag baka någonting jag inte bakat förut. Blev en chokladtårta med hallonpannacotta, riktigt gott! Receptet hittade jag här.
 
Först gör du en kladdkaka. T.ex. enligt följande recept:
 
Gör kakan i en springform ca 24 cm.
  • 4 ägg
  • 1 dl sötning
  • 1 krm vaniljpulver
  • 150 gram smör
  • 200 gram choklad minst 70 %
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning pösigt (ca 3 min). Smält smöret och chokladen i ett vattenbad. Vänd ner chokladblandningen i äggsmeten. Blanda mandelmjöl, bakpulver och vaniljpulver, rör ner i choklad/äggsmeten. Häll smeten i en smord springform. Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter. Kakan ska se lite ofärdig ut då du tar ut den ur ugnen. 
 
Låt kladdkakan stå över natten.
 
Hallonpannacotta
  • 3 gelatinblad
  • 5 dl grädde
  • 150 g tinade hallon
  • 1 vaniljstång
  • 1 msk sötning 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter. Häll grädden och sötningen i en kastrull. Skrapa ur vaniljstången och lägg i den avskrapade vaniljen tillsammans med vaniljstaven i gräddblandningen. Koka upp gräddblandningen under omrörning och dra av från plattan. Stavmixa hallonen och passera de genom en sil så att det blir en slät puré (så får du bort kärnorna). Ta ut vaniljstången från grädden. Rör ner gelatinbladen i grädden (krama ur gelatinbladen först för att få bort vattnet). Rör ner hallonen. Häll över den ihopblandade hallontoppingen över kladdkakan. Låt stå i kyl minst fyra timmar innan servering. Man kan också sätta in kakan en stund i frysen så stelnar den snabbare.
 
Servera med hallon och eventuellt lite grädde. Det går också att sätta en skål med tinade hallon (eller färska) på bordet så får var och en fylla på med hallon ovanpå kakan. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0