Att ta tillvara det som finns i trädgården

Igår kväll plockade jag ca 0,3 liter jordgubbar. Ännu är det fler bär pågång, om de hinner bli till något. Den ena jordgubbssorten blommar för fullt, men alla blommor hinner nog inte bli till bär. Lyx att få äta sin morgonjoghurt med färska bär.
 
Två tomatplantor har vi också. Det har inte gått lika bra med dem i år pga av att det var så kallt i juni och juli. Först nu kan man se att det börjar skymta rött och gult i plantorna. Nåja, hade inga större förhoppningar heller, så länge de inte står inne i ett växthus så blir det som det blir. Förhoppningsvis får man smaka på några tomater innan plantorna fryser bort. 
 
 
Jag tycker om att odla, men det där med skötseln av plantorna är jag inte lika bra på. De har tur om de får vatten varje dag. Någon gödsel brukar jag inte syssla med, det får någon annan sköta, om det behövs. I det kommande växthuset är det nog främst tomat och gurka jag vill odla. Använder både och dagligen så det går åt en del tomater och gurkor. Främst tomater skulle jag kunna äta hela tiden. Fastän priset på tomater stiger under vinterhalvåret så äter jag lika mycket tomater ändå, något måste man ju få unna sig. 
 
Om det är något som går åt i det här huset så är det just tomater, gurkor och sallad. I en vanlig sallad vill jag gärna ha gurka, tomat, salladsblad, paprika, rödlök och nån sorts ost. Basilika blad går också bra att lägga i salladen. Eftersom vi inte använder potatis/pasta/ris, så behövs en ordentlig sallad till köttbiten eller vad man nu har på menyn. Vi äter alltså fortsättningsvis LCHF mat. Men inte lika strikt som förut. Någon vanlig brödkant slinker nog ner. Men just pasta, ris och potatis klarar vi oss nog utan. (Äter nog pizza och hamburgare ute ibland ändå).
 
 
En av mina favorit substitut till pasta är nog zucchini/squash. Brukar göra spagetti samt lasange av zucchinin och det blir hur gott som helst. Klicka här om du vill läsa mer om hur jag lagar lasange av zucchini. Spagetti av zucchini är hur enkelt som helst att göra om man har en sån här:
 
 
Alltså en "rotsakssvarv" eller vad man nu ska kalla den. Vi hittade vår på specialpris i våras (tror det var på Hong Kong). Men liknande finns nog på nätet om man söker på "juuressorvi". 
 
Är bara att sätta fast zucchinin i maskinen och börja väva. Vips har man en hög med "spagetti". Första gången vi lagade spagetti av zucchini åt vi den rå. Men det var inte så gott. Nästa gång testade vi att koka upp den i lättsaltat vatten i några minuter, det blev riktigt bra. 
 
 
Just nu finns det flera färdiga zucchinin ute i odlingsbänken. Tror nästan det får bli zucchini till middag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0