Lchf semlor

Tänkte bjuda på ett recept som jag testade här om dagen. Receptet hittade jag här <--klick. Förutom dessa semlor bakade jag också lite knäckebröd. Varifrån kom all denna inspiration till att baka bröd mitt i allt?
 
Semlor
 
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1-2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
2 dl turkisk/rysk yoghurt, creme fraiche eller liknande
3 msk smält smör eller kokosfett
svarta vallmofrön eller sesamfrön + uppvispat ägg
(1 msk chiafrön)
 
 
Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Om du vill kan du blanda ner lite chiafrön i degen.
Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön (sesamfrön). Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
 
Av en sats blir det ca. 6 semlor. Jag valde att göra en dubbelsats för att få fler semlor. Det beror förstås också på hur stora semlor du vill ha, men för mig gav en dubbelsats 14 semlor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0