Tysklandsresan del 1

Som jag redan sa så tog jag cirka tusen bilder under resan, så tar ju en stund att gå igenom dem alla och välja ut de bästa. Därför tänker jag dela upp resan i flera inlägg, så kanske ni orka läsa/titta på bilderna också, hehe. Skulle nog bli för"långrandigt" om jag skrev om hela resa i ett enda inlägg. 
 
Söndagen den 2.8 satte vi oss i bilen och körde ner till Helsingfors. Jag fick nöjet att köra sista biten fram till H.fors, men det gick nog bra.
 
 
På kvällen avgick M/s Mariella från Helsingfors mot Stockholm. Vi hade köpt med oss mat som vi tänkte äta på hytten direkt vi kom ombord, men det gick inte riktigt som vi tänkt. Vi fick vänta en timme i korridoren innan vi fick gå in till hytten, tydligen någon miss med städningen. Men som tröst fick vi varsin matbiljett värd 6,50€ (om jag inte minns fel), då Johnny gick och klagade till informationsdisken. Så då blev det sallad i korridoren (delvis i hytten) samt lite dyrare mat i resturangen. 
 
 
Följande morgon blev det frukost i hytten (spara alla pengar det går).
 
 
Klockan 10 var båten iland i Stockholm och vi kunde påbörja vår långa färd ner till Trelleborg. Det blev ett stopp vid Kungens kurva, sedan fortsatte vi till Jönköping där vi hade matpaus på en fin rastplats.
 
 
Vi turades om att köra ner till Trelleborg. Gick bra då det var motorväg i princip hela vägen. Var bara att hålla sig i den vänstra filen, hehe. I Trelleborg hade vi bokat en stuga, bara för att vi hade så tidig väckning följande morgon. Stugan var helt okej, men lite väl liten. Sängarna var 20 cm för korta åt Johnny!
 
 
Lite senare på kvällen tog vi oss en promenad ner till stranden på campingen.
 
 
På tisdag morgon var det tidig väckning, båten till Tyskland gick 7.45. Klockan 12 var vi framme i Tyskland. 
 
 
Vädret var soligt och fint då vi kom över till Sassnitz. Det blev bara varmare och varmare desto längre söderut vi körde. Även här turades vi om att köra. Jag hamnade nästan in till Berlin då jag körde lite fel, men ingen fara, det gick bra. Bara lite ovant att köra på en 5 filig väg. Fri hastighet är inte heller något man är van vid. 380 kilometer senare var vi framme vid Tropical Islands.
 
 
Väl framme vid badparadiset var det 36 grader! Har nog aldrig varit med om liknande värme, fanns ju ingen luft alls. Var inte så trevligt att sätta upp tältet mitt i solgasset på en grusplätt. Men det gick, och vi överlevde. Lite senare for vi på jakt efter en butik, men hittade ingen. Som tur kunde vi handla det mest nödvändiga i receptionen.
 
 
Precis då vi kom tillbaka till tältet efter att ha varit och handlat, började det regna, blåsa och åska. Trodde nästan tältet skulle blåsa bort. Hade ju inte fått ner tältpinnarna så långt ner i gruset så vi fick sitta och hålla i tältet medan det blåste som värst. Någon lång åskskur var det som tur var inte och vi kunde sedan sova gott.
 
Tropical Islands och resten av resan får ni läsa mera om en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0